Från och med måndagen den 23 augusti kommer allmänheten kunna beskåda Model Y i Teslas utställningslokaler i Stockholm Segeltorp, Göteborg Hamngatan och Tesla Malmö. Men vi på Tesla Club Sweden har fått en exklusiv tjuvtitt redan nu.
Många tror av de bilder de sett att Tesla Model Y är ungefär som Model 3 fast lite större. Även ovan bild antyder detta. Men skenet bedrar – Tesla Model Y är mycket större än Model 3.
Ser du fortfarande ingen skillnad? Kanske om jag ställer mig bredvid den. Och om jag ställer mig bredvid min Model 3 också som jämförelse:
Ögat luras av en liknande optisk synvilla som det är mellan Model S och X.
Större yttermått ger väl också större innermått? Oh boy om det gör! Vi kan börja med att jämföra sittställningen fram:
Tesla Model Y har samma stolar som det sitter i Model 3 – men de är monterade runt 10 cm högre upp! Det ger en helt annan, mycket bekvämare, mer upprätt sittställning. Samma ratt, samma instrumentbräda, samma mittskärm som i Model 3. Även samma mittkonsol – fast den är också högre upp, vilket ger mer innerutrymmen i den.
Tesla Model Y har golvet högre upp än Model 3 vilket gör insteget lättare. I Tesla Model 3 sätter du dig ner i förarstolen. I Model Y mer rakt in.
Bakluckan är en riktig halvkombi lucka, ingen “brevlådeinkast” som Model 3. Allting är lite större än i trean: högre bagageutrymme och djupare extrautrymme under golvet också. Till skillnad från Model 3 finns det extrautrymme under hela bagagegolvet. Även golvet längst inne går att lyfta upp och det finns ett ca 15 cm djup förvaringsfack under det.
Baksätet är nu tredelat, mittryggstödet går att fälla så tex långa skidor och liknande får plats. Förutom de vanliga spakarna på ryggstödens topp kan man även fälla baksäten från bagageutrymmet, via knappar på vänster innervägg.
Fäller man bakstolarna får man ett stort plant lastyta. Ryggstöden fälls mer platt än vad de gjorde i Model 3. Precis som trean finns det tillräckligt med utrymme för att lägga sig ner, man kan använda bilen till övernattning. Det blir extra bekvämt i och med att man slipper den fasta hatthyllan bak.
Å andra sidan finns det ingen insynsskydd alls över bagageutrymmet, varken i bilen vid leverans eller att köpa till från Tesla. I Teslas onlinebutik har dock dragkroken dykt upp – som “kommer snart”. För 14 000 kronor kan du få en avtagbar krok eftermonterad, godkänd för upp till 1 600 kg i dragvikt.
Även frunken är (förstås) större, djupare än Model 3.
Men absolut största skillnaden mot Model 3 är ändå baksätet:
Baksätet har vuxit mycket och har blivit väldigt bekvämare! Trots lång förare i framsätet har man fortfarande rejält med knäplats där bak. Högt i tak är det också.
Treans baksäte har alltid varit lite trångt, både vid knän och huvudet. Model Y är rena limon i jämförelse. Men framför allt att dynan är högre upp bidrar till en mycket bekvämare sittställning. Man sitter riktigt bra i Model Y, jämfört att man satt som på en pall på baksätet i trean.
Ryggstöden går dessutom att luta bakåt. Samma knapp på ryggstödets ovankant man använder till att fälla den kan även reglera lutningen i tre positioner.
Och för en ännu bekvämare, halvliggande position kan man sticka in foten under framstolarna. Alltså hela foten, inte bara tårna som i Model 3. Tesla har utnyttjat extra höjden under framstolarna väl.
En större elbil drar dock mer ström. Jag knappade in destination Malmö i bilens navigator och den tyckte då att jag kommer behöva stanna och ladda i både Ödeshög och Markaryd i 35 resp 20 minuter.
Visst behöver även Model 3 stanna på samma ställen för en sådan rutt – men endast i 20 och 9 minuter på grund av mer kvar i batterierna när den anländer. Förbrukningssiffror är en sak men i slutändan är det ändå tidsåtgången för resor som räknas – och där tar Model Y 25 minuter mer på sig att åka från Stockholm till Malmö.
Sammanfattningsvis är Tesla Model Y ett välkommet tillskott i Teslas modelluppställning. Vill du ha en elbil med gigantiska innerutrymmen, lång räckvidd och bekväma säten för alla passagerarna har du bara ett enda val: Tesla Model Y!
Ser bra ut! Håller tummarna för att de har filat lite till på bullernivån, det är den största nackdelen med model 3. De verkar vara medvetna om problemet eftersom de gjort förbättringar i senare modeller av 3:an.
Sittställningen är väldigt viktigt (framför allt för äldre) vid val av bil. men det kommer till en kostnad av räckvidd. (kan motverkas av snabb laddning). dragkrok på anständiga 1600 är också bra.
Hoppas att sr+ kommer till europa.
Ser bra ut. Blir nog en sådan efter att leasingen på min M3 går ut om ett år.
Visst är väl bredden i baksätet mindre på Model Y än på Model 3?
Tack för bra reportage. Vi har väntat med att beställa för att ta emot leverans från Berlin med 4680 batterier, den nya tredelad kaross m.fl. för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. ⚡️
Känns som att du inte gilla M3 längre Tibor. För oss som inte fyllt gubbe är allt du tar upp som fördelar en nackdel. Att sitta högt i en bil i en kurva är ju plågsamt.
Faktum är att även jag tänker behålla min Model 3. Jag övervägde ett tag men jag kommer inte byta in min trea mot ett Y. Främst för att jag tror inte jag kan få in den i garaget när tom trean endast har 15 cm tillgodo.
Men jag skulle gärna vilja på något magiskt sätt trolla in Y-s baksäte i den.
Håller med. Vill också sitta nära vägen. Och då är jag ändå på gränsen till gubbe…;)
Men om jag önskat mig en SUV hade det nog blivit denna. Eller en X Plaid…
En elSUV har ju iaf hyfsat låg tyngdpunkt jämfört med dito fossilare.
Model Y behöver ju dock vara i Performance-version för att inte bli för snäll designmässigt…
Kul med nytt tillskott!
Själv hade jag önskat att M3 och MY fick barn i framtiden; en M3 med halvkombiluckan från MY.
Var och kollade på Y igår. Inte samma framstolar som i 3, betyligt mer skålade och skönare.
Baksätet är däremot exakt samma som 3 men med möjlighet att tilta ryggstödet några centimeter.
OBS: Olika 3:or kan ha olika säten, men jag jämförde senaste modell.
Bakluckan och lastutrymme är såklart den stora skillnaden.
Men jag försår inte varför den inte har hatthylla eller lastskydd. LIte snålt på en så dyr bil!