I går presenterade tyska Nationella Kontrollcentralen för Laddinfrastruktur sin plan för en tysk nationell snabbladdarnät. De planerar att bygga 1000 snabbladdare i Tyskland. Eller snarare erbjuda statlig stöd till aktörer som ska bygga laddarna.
Den federala regeringen ställer dock hårda krav på dem som söker stöd: laddarna måste ha minst 300 kW laddeffekt, stationerna ska vara utrustade med tak, belysning och toaletter, och laddning får inte kosta mer än 44 cent per kWh!
Väldigt tuffa krav. Om vi tar laddnätverket Ionity som exempel uppfyller de endast 300 kW kravet. Och ibland kravet på toalett i närheten. Men de har varken tak eller belysning på sina stationer – och tar nästan dubbla priset för laddning! Kollar vi våra svenska snabbladdare kan vi konstatera att till och våra 50 kW laddare tar ofta mer betalt än de 4:50 kronor per kWh som motsvarar tyska 44 cent kravet. Tesla tar i Tyskland 40 cent per kWh för laddning på deras Supercharger snabbladdare (som ofta saknar både tak, belysning och toaletter).
En av aktörerna som ändå tänker satsa och bygga laddstationer är det statliga företaget Now GmbH som redan anmält sitt intresse. Och håll i dig nu: det fullständiga namnet för Now GmbH är National Organization for Hydrogen and Fuel Cell Technology. Japp, hittills har de främst sysslat med att bygga vätgasmackar!
Anledningen till deras nyvaknade intresse för laddstationer hittas nog på deras hemsida: där de skriver att i Tyskland finns det nu 483 263 elbilar, 473 586 laddhybrider – och 1 273 vätgasbilar. Inte särskilt många kunder till deras 92 (!!!) vätgasmackar. Now GmbH hoppas nog få fler kunder till snabbladdarna än vätgasmackarna.
Swedish Electric Car Championship år 2019 var en tävling mellan en elbil och en vätgasbil från Stockholm till Frankfurt. Vätgas-teamet kämpade sig igenom Sverige och Danmark, men när de nådde Tyskland upplevde de rena rama vätgas-nirvana! Massor med fungerande(!) vätgasmackar längs med vägarna som kunde snabbt och enkelt fylla bilens tank. Vätgasmackar byggda av Now GmbH.
Vi får hoppas att Now kommer bygga minst lika bra och trevliga snabbladdare så Tyskland kan bli en ledande elbilsland och visa Europa vägen. Billig, bra snabbladdning längs med vägarna borde inte enbart vara förbehållna Tesla-ägarna. Och ett stort laddnätverk med låga priser kan även sätta eld i baken på Ionity och andra aktörer som tror att de kan komma undan med ockerpriser.
Pingback: Tyvärr behöver inte alla laddare acceptera kort – Tesla Club Sweden