Ionitys anseende har rasat

IonityFacebookRating

Laddoperatören Ionity har rasat i anseende bland elbilister sedan prishöjningen för en månad sedan. På några få dagar har deras rating på Facebook rasat från respektabla 4.0 till urusla 1.8. Nedröstningen blev så intensiv, gick så snabbt att den utlöste Facebooks inbyggda skydd mot bot-attacker som pausade räkningen av rösterna (vilket i sin tur gjorde folk ännu mer förbannade då de trodde att det var Ionity själva som införde censur).

Den 1 februari ändrade Ionity sin prissättning från att ha tagit €8 betalt per laddning till att ta €0.79 per kWh, vilket plötsligt gjorde laddning ungefär dubbelt så dyrt som att tanka bensin. Ionitys “egna bilmärken” (de biltillverkare som tillsammans bildade Ionity: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen) kan i teorin ladda för lägre pris. Vi skrev “i teorin” för att för att få kWh-priser runt €0.30 måste de skaffa abonnemang, vilket för Audi-ägare kostar €17 per månad och för andra bilmärken en än så länge okänd summa.

Kommentarerna till inlägget där Ionity meddelade sin nya prissättning var inte nådiga. Många klagade på att Ionitys tillkännagivande var enbart på tyska och italienska, inte engelska. Andra tyckte att nya priset var ren ocker. Några exempel:

83298553_10157929521855789_8388761489246257152_o“I will never use IONITY. Audi e-tron driver”
“Bye bye IONITY from an e-tron owner”
“You are killing electric car adoption”
“Its quite obvious that they don’t want to sell electric cars”
“Thank you, no reason to look at any other car brand than Tesla then”
“Ionity makes your fossil cars great again”.
Plus hundratals liknande kommentarer.

Folk tipsade också om att man numera kan i ruttplaneringsverktyget aBetterRoutePlanner ange “Ionity: Never use this network” som inställning.

När Ionitys VD försökte försvara prishöjningen med att priset måste täcka kostnaderna och att de som önskar lägre priser kan skaffa abonnemang uppfattades det som arrogant av många. De flesta gjorde direkta jämförelser mellan Ionitys nätverk -som hittills har fått över 20 miljoner Euro i stöd från EU- och Teslas Supercharger stationer som har byggts helt utan EU-stöd och som är mycket billigare att ladda på. Röster höjdes att Ionity borde betala tillbaka EU-pengarna.

Värst blev dock när Ionity den 20 februari la ut ett nytt inlägg på Facebook där de stolt berättade att de senaste veckorna hade de invigt över 50 nya snabbladdare runt om i Europa. Kommentarerna haglade på nytt:

“Don’t bother to open more stations.”
“I haven’t used IONITY since they price increase.”
“I am glad to have chosen a Tesla and not be in the hands of Ionity”
Och flera som uppmanade till bojkott.

När dina egna kunder vill bojkotta dig – då är det illa.

Hur kunde det bli så här? Vad kan Ionity göra för att återfå kundernas förtroende? Kan de göra något?

Problemet är faktiskt inte att de vill ta 8:70 kronor per kWh från Teslaägare. Vi kan ladda annanstans. Problemet är att de tar samma ockerpris även från “sina egna” elbilsmärken.

Idén med prissättningen är i grunden sund. Ta saftigt betalt från andra medan du erbjuder ström till OK priser till de bilmärken som finansierade utbyggnaden: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen. Om de skulle erbjudit ström för 3:50 kronor per kWh för elbilar från de tillverkarna och 8:70 för resten skulle ingen ha klagat.

Problemet är månadsavgiften.

Audi-ägare kan få det lägre priset bara om de binder sig i ett Transit-paket abonnemang i 12 månader, 199 kronor per månad. De 2388 kronor per år ett sånt abonnemang kostar är redan det mer än vad folk öht brukar betala för snabbladdning. Vilket gjort att tex Audi e-Tron ägare måste sätta sig och uppskatta hur många gånger de kommer snabbladda nästa år och räkna på om det är värt att skaffa abonnemanget för 2388 kronor per år och sedan betala 3:50 kronor per kWh – eller om de hellre betalar full pris 8:70 kronor. För de allra flesta blir det inte värt att skaffa abonnemanget utan tvingas betala samma höga pris som egentligen var avsedd för utomstående.

Nu måste vi rätta oss på en gång, för att ovan rader berättar inte hela sanningen. Köper du en elbil från Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen idag får du ett års gratis abonnemang på köpet, första året betalar du endast 3:50 kronor per kWh på Ionity utan månadsavgifter. Så vad är problemet?

Problemet är att köper du en elbil från dessa tillverkare vet du vad laddning kostar första året, men inte sedan. De enda som redan har berättat är Audi: för att få 3:50 kronor per kWh även andra året och därefter måste du skaffa abonnemanget för 199 kronor per månad. De andra tillverkarna säger bara att du kommer behöva skaffa abonnemang, dock utan att berätta dess framtida månadskostnad.

Få vågar köpa en bil om de inte vet hur mycket den kommer att kosta åka långfärder med. Man vill nog åka på semester även näst-nästa sommaren.

Dessutom har alla artiklar i media om Ionitys prishöjning spridit bilden av att det är extremt dyrt att öht ha en elbil. Gemene man har hört något om “ladda elbil dubbelt så dyrt som bensin” men utan att riktigt få reda på att detta gäller endast långfärd och endast vissa bilmodeller hos en viss laddoperatör.

I mitt tycke måste Ionity omedelbart göra två saker: dels fatta att de har ett gigantiskt kundrelations-kris. (Tyvärr verkar inte tyngden av förtroendekris från deras egna kunder riktigt ha sjunkit in än.) Sedan omedelbart gå ut med transparenta prisplaner.

Ionity måste lägga korten på bordet: så mycket kostar det att ladda hos oss. Nu, och om ett år när erbjudandet som följer med nyköpta bilar har löpt ut. Det bästa vore om de avskaffade månadsabonnemangen helt. Går inte det så höj laddpriserna med någon krona, eller i allra värsta fall sätt nåt väldigt lågt månadsavgift, 20-30 kronor.

Enda sättet Ionity kan få tillbaka kunders förtroende är att gå ut med ett rakt budskap: laddning på våra stationer kostar X kronor per kWh för Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen elbilar och XX kronor per kWh för övriga. Inga abonnemang, inga månadsavgifter. Punkt.

 


Ionity_conceptIonity har prisat ihjäl sig

Vill du veta allt om Ionitys nya prissättning och varför elbilister är så upprörda över den ska du läsa vår artikel från slutet av januari.

Tagged . Bookmark the permalink.