Ionitys anseende har rasat

IonityFacebookRating

Laddoperatören Ionity har rasat i anseende bland elbilister sedan prishöjningen för en månad sedan. På några få dagar har deras rating på Facebook rasat från respektabla 4.0 till urusla 1.8. Nedröstningen blev så intensiv, gick så snabbt att den utlöste Facebooks inbyggda skydd mot bot-attacker som pausade räkningen av rösterna (vilket i sin tur gjorde folk ännu mer förbannade då de trodde att det var Ionity själva som införde censur).

Den 1 februari ändrade Ionity sin prissättning från att ha tagit €8 betalt per laddning till att ta €0.79 per kWh, vilket plötsligt gjorde laddning ungefär dubbelt så dyrt som att tanka bensin. Ionitys “egna bilmärken” (de biltillverkare som tillsammans bildade Ionity: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen) kan i teorin ladda för lägre pris. Vi skrev “i teorin” för att för att få kWh-priser runt €0.30 måste de skaffa abonnemang, vilket för Audi-ägare kostar €17 per månad och för andra bilmärken en än så länge okänd summa.

Kommentarerna till inlägget där Ionity meddelade sin nya prissättning var inte nådiga. Många klagade på att Ionitys tillkännagivande var enbart på tyska och italienska, inte engelska. Andra tyckte att nya priset var ren ocker. Några exempel:

83298553_10157929521855789_8388761489246257152_o“I will never use IONITY. Audi e-tron driver”
“Bye bye IONITY from an e-tron owner”
“You are killing electric car adoption”
“Its quite obvious that they don’t want to sell electric cars”
“Thank you, no reason to look at any other car brand than Tesla then”
“Ionity makes your fossil cars great again”.
Plus hundratals liknande kommentarer.

Folk tipsade också om att man numera kan i ruttplaneringsverktyget aBetterRoutePlanner ange “Ionity: Never use this network” som inställning.

När Ionitys VD försökte försvara prishöjningen med att priset måste täcka kostnaderna och att de som önskar lägre priser kan skaffa abonnemang uppfattades det som arrogant av många. De flesta gjorde direkta jämförelser mellan Ionitys nätverk -som hittills har fått över 20 miljoner Euro i stöd från EU- och Teslas Supercharger stationer som har byggts helt utan EU-stöd och som är mycket billigare att ladda på. Röster höjdes att Ionity borde betala tillbaka EU-pengarna.

Värst blev dock när Ionity den 20 februari la ut ett nytt inlägg på Facebook där de stolt berättade att de senaste veckorna hade de invigt över 50 nya snabbladdare runt om i Europa. Kommentarerna haglade på nytt:

“Don’t bother to open more stations.”
“I haven’t used IONITY since they price increase.”
“I am glad to have chosen a Tesla and not be in the hands of Ionity”
Och flera som uppmanade till bojkott.

När dina egna kunder vill bojkotta dig – då är det illa.

Hur kunde det bli så här? Vad kan Ionity göra för att återfå kundernas förtroende? Kan de göra något?

Problemet är faktiskt inte att de vill ta 8:70 kronor per kWh från Teslaägare. Vi kan ladda annanstans. Problemet är att de tar samma ockerpris även från “sina egna” elbilsmärken.

Idén med prissättningen är i grunden sund. Ta saftigt betalt från andra medan du erbjuder ström till OK priser till de bilmärken som finansierade utbyggnaden: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen. Om de skulle erbjudit ström för 3:50 kronor per kWh för elbilar från de tillverkarna och 8:70 för resten skulle ingen ha klagat.

Problemet är månadsavgiften.

Audi-ägare kan få det lägre priset bara om de binder sig i ett Transit-paket abonnemang i 12 månader, 199 kronor per månad. De 2388 kronor per år ett sånt abonnemang kostar är redan det mer än vad folk öht brukar betala för snabbladdning. Vilket gjort att tex Audi e-Tron ägare måste sätta sig och uppskatta hur många gånger de kommer snabbladda nästa år och räkna på om det är värt att skaffa abonnemanget för 2388 kronor per år och sedan betala 3:50 kronor per kWh – eller om de hellre betalar full pris 8:70 kronor. För de allra flesta blir det inte värt att skaffa abonnemanget utan tvingas betala samma höga pris som egentligen var avsedd för utomstående.

Nu måste vi rätta oss på en gång, för att ovan rader berättar inte hela sanningen. Köper du en elbil från Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen idag får du ett års gratis abonnemang på köpet, första året betalar du endast 3:50 kronor per kWh på Ionity utan månadsavgifter. Så vad är problemet?

Problemet är att köper du en elbil från dessa tillverkare vet du vad laddning kostar första året, men inte sedan. De enda som redan har berättat är Audi: för att få 3:50 kronor per kWh även andra året och därefter måste du skaffa abonnemanget för 199 kronor per månad. De andra tillverkarna säger bara att du kommer behöva skaffa abonnemang, dock utan att berätta dess framtida månadskostnad.

Få vågar köpa en bil om de inte vet hur mycket den kommer att kosta åka långfärder med. Man vill nog åka på semester även näst-nästa sommaren.

Dessutom har alla artiklar i media om Ionitys prishöjning spridit bilden av att det är extremt dyrt att öht ha en elbil. Gemene man har hört något om “ladda elbil dubbelt så dyrt som bensin” men utan att riktigt få reda på att detta gäller endast långfärd och endast vissa bilmodeller hos en viss laddoperatör.

I mitt tycke måste Ionity omedelbart göra två saker: dels fatta att de har ett gigantiskt kundrelations-kris. (Tyvärr verkar inte tyngden av förtroendekris från deras egna kunder riktigt ha sjunkit in än.) Sedan omedelbart gå ut med transparenta prisplaner.

Ionity måste lägga korten på bordet: så mycket kostar det att ladda hos oss. Nu, och om ett år när erbjudandet som följer med nyköpta bilar har löpt ut. Det bästa vore om de avskaffade månadsabonnemangen helt. Går inte det så höj laddpriserna med någon krona, eller i allra värsta fall sätt nåt väldigt lågt månadsavgift, 20-30 kronor.

Enda sättet Ionity kan få tillbaka kunders förtroende är att gå ut med ett rakt budskap: laddning på våra stationer kostar X kronor per kWh för Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen elbilar och XX kronor per kWh för övriga. Inga abonnemang, inga månadsavgifter. Punkt.

 


Ionity_conceptIonity har prisat ihjäl sig

Vill du veta allt om Ionitys nya prissättning och varför elbilister är så upprörda över den ska du läsa vår artikel från slutet av januari.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Ionitys anseende har rasat

      • Tolkar jag bilden rätt kommer:
        ID.3 1st (bilarna som kommer först) få ett års gratis laddning (max 2000 kWh)
        ID.3 Pro/Pro S (toppmodellerna som kommer sen) kommer få 3 års laddning till reducerad pris på Ionity
        Övriga kommer behöva skaffa GO+ abonnemang (med tariff, dvs månadsavgift) för att få billigare priset på Ionity. (Och äver Pro/Pro S efter tre år)

        Naturligtvis utan att skriva ut några priser så man vet ändå inte vad man kommer få.

    1. Bo Ek says:

      Och vad kostar det att ladda på Ionity efter 36 månader om man kör en ID3 tex?
      “Måste” man köpa en ny bil för att fortsätta ha ett rabatterat pris hos Ionity?

    2. Top 12 says:

      En klar överreaktion här. Det låter som alla bara kör långresor varje dag vilket är så långt från verkligheten man kan komma. En vanlig dag är bilen laddad för dagens körning när man vaknar eller kommer bli laddad på jobbet eller när man handlat på ICA Maxi och alla dessa är billiga alternativ eller till och med gratis.
      Visst man har semester och då behövs snabbladdare men IONITY har inte monopol, visst dom har dom snabbaste, men då måste man vara beredd på att betala så enkelt är det.
      Dessutom kan tilläggas att har jag tomt i batteriet och måste ladda på IONITY betalar jag gladeligen mycket mer än vad dom debiterar idag.

      • Jan-Erik Sebestyen says:

        Alla kan inte ladda hemma eller på jobbet. Och många kör rätt mycket bil och är beroende av ett fungerande laddnätverk annars kommer inte det fungera att ha en elbil. Slutligen är elbilar än så länge mycket dyra, då blir det ingen höjdare att elen är dyrare än bensinen. Så det är inte konstigt folk är förbannande.

        • TheBigKing says:

          Att snabbladda är ingen lösning på vardagsladdning. Dels är infrasturkturen väldigt dyr och dels så slits batteriet.

          • Jan-Erik Sebestyen says:

            Många har som sagt inte möjligt att vardagsladda hemma eller på jobbet eller någonstans. Så kommer det vara lång tid framöver. Det är ju enkelt ladda hemma om man bor i eget hus och kan sätta upp sin egna subventionerade laddbox.

            Sedan kan jag tycka att detta med att planera sin laddning, ladda hemma och ta hand om sitt batteri låter en smula präktigt. En del kommer förstås göra detta. Ungefär desamma som tänker på sin hälsa, tränar regelbundet, äter hälsosam ekologisk mat och bakar sitt egna surdegsbröd. Det finns dock en stor grupp som varken har intresse eller möjligheter att vara så präktiga.

      • Lars Liljegren says:

        Tycker att företag ska få sätta vilket pris man vill på sin produkt.
        Problemet jag ser är ju att de har fått EU pengar för att påskynda utbyggnaden av laddstolpar och sedan sätter ett pris som gör att ingen som åker lite längre sträckor vill köpa elbil.

        Vi har haft lite planer på att åka till södra Europa i sommar med våran M3, att göra den resan på Ionity är ju självmord för plånboken.
        Skulle jag vara “låst” vid ionity hade jag hyrt en E-class och gjort samma resa istället, nu har jag “tur” och har tillgång till Teslas nätverk men detta framjar ju inte elbilismen som EU bidraget är tänkt till.

      • Marcus says:

        Men det är ju samma argument som Ionity kör med. “Ni behöver ju inte snabbladda så ofta”, vilket med andra ord betyder “ladda inte hos oss då”. Det är i mina ögon ett icke-argument som har diskuterats många gånger. Bara för att jag gör nånting relativt sällan är det inte ett försvar för att man kan ta fullständigt astronomiska priser för det. Att snabbladdning är dyrare än hemmaladdning är nog alla införstådda med. Även SuC-laddning kostar mer än hemmaladdning. Men om en enda semesterresa med laddning hos Ionity kostar mer än all annan laddning tillsammans under ett helt år så är det nånting som är tokfel.
        Ionity visar med denna prissättning två saker. De har inte förstått nånting om elbilar och de är inte heller intresserade av att folk skaffar elbilar. För min del är förtroendet förbrukat. De har visat på vilken sida de står.

    3. sesundbackl says:

      Håller helt med Tibor. Ionity’s agerande spär på skeptisismen mot elbilar. Det är viktigt att elbilen kan ersätta fossilbilen i alla lägen och då blir långresorna viktiga. Bra för Tesla kanske men en katastrof för klimatet. Det är rent ut sagt för djävligt att de får EU stöd och sen agerar på detta sätt. Obegripligt!

    4. Mocke says:

      låter nästan som bensinupproret….

      är det ionity som är för dyr eller är det tesla som är för biliga?
      Tror att sanningen är någonstans mitt emellan.
      Det är svindyr att sätta upp och betala för strömmen. och det vore inte klokt om de inte fick ta igen sina investeringar. 3-5 kr kwh låter som en rimlig avvägning enligt mig. om man betalar 30 000 när man köper eller 100 kr månad är sak samma. man har ett val. många kommer väldigt få gånger göra en långresa. så det går att argumentera åt båda hållen. SuC är ju en inlåsningseffekt också (dock trevlig sådan).

      Det är klart att det behövs flera olika laddnätverk.

    Lämna ett svar