Ionity har prisat ihjäl sig

Ionity_concept

I torsdags meddelade laddkedjan Ionity att de höjer priset på sina snabbladdare den 31 januari till 8:70 kronor per kWh (kilowattimme).

Bolaget Ionity bildades 2017 av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att bygga ett europeiskt nätverk av snabbladdstationer. Till dags dato har de byggt drygt hälften av sina 400 planerade laddstationer, varav 14 i Sverige. Laddnätverket Ionity var tänkt att bli de etablerade biltillverkarnas svar på Teslas Superchargers.

Det som hände nu är dock en smärre katastrof.

Ska du ladda på en Ionity station från och med nästa månad kommer du tvingas betala runt 18 kronor milen för laddningen. Elbilar drar runt 2kWh per mil, vissa bilmodeller ännu mer i motorvägsfart.

Teslaägare kan välja mellan om de vill ladda sina bilar på Teslas egna Superchargers för 2:56 kronor per kWh eller Ionitys laddstationer för 8:70 kronor för samma vara. Ett lätt val: det kommer bli ytterst få Teslor som kommer ladda på Ionitys stationer i framtiden. Folk kommer endast i undantagsfall välja det över tre gånger dyrare alternativet, endast när de tvingas till det för att det inte finns några andra alternativ i närheten.

Teslaägare har ett val – andra elbilister är inte lika lyckligt lottade.

Ionity erbjuder till synes billigare kWh-priser till elbilister som kör bilar från de tillverkare som bildat laddkedjan. I Ionitys pressrelease står det att ägare som har laddkort från Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen kan få lägre kWh-priser. Det som dock inte nämns är att laddkorten kostar dyra pengar.

De som till exempel har Audi e-tron Charging Service kan få rabatterad pris 3:50 kronor per kWh – men bara om de prenumererar på Transit-paketet som kostar 199 kronor per månad! Har man inte det får man betala 8:70 som alla andra. Du kan heller inte skaffa kortet enbart inför sommarsemestern – minsta bindningstid är 12 månader!

Elbilister som har köpt en Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen kommer ställas inför ett svårt dilemma: ska de skaffa de dyra abonnemangen eller inte? Varje år måste de uppskatta hur många långresor de kommer göra under det närmsta året. Man laddar på Ionitys snabbladdare enbart när man åker över 20-30 mil på motorväg. Vet du hur många gånger du kommer göra det i år? Fast hur man än räknar blir slutkunden förlorare:

  • Skaffar du inte abonnemanget och åker 100 mil långresor per år får du betala 18 kronor milen för semesterresan. Det får de flesta att lämna elbilen hemma och ta avgasbilen istället.
  • Har du skaffat abonnemanget men åker ändå bara 100 mil långresor på ett år blir totalkostnaden hissnande 31 kronor per mil, om man räknar ihop kWh-pris plus månadskostnad. Med 12 månaders bindningstid kan du inte säga upp abonnemanget när du vill.
  • Till och med om du har abonnemang och åker 300 mil långresor per år blir det fortfarande 15 kronor per mil i totalkostnad.
  • Du måste åka 600 mil långresor per år för att komma ner till med bensin jämförbara nivån 11 kronor milen. Väldigt få åker så mycket.

Som jämförelse kostar Teslas Superchargers 2:56 kronor per kWh utan krångliga och dyra abonnemang. Det blir drygt 5 kronor milen på långresor för nästan alla Teslaägare. Vi skrev “nästan alla” för att många Model S och X ägare har fått livstids gratis laddning på Superchargers – för dem är alla snabbladdningar, alla mil g-r-a-t-i-s.

För gemene man som endast ibland åker långresor, bara på semestern och kring storhelger, kommer Ionitys prishöjning komma som en veritabel chock. Hur de än gör kommer det bli väldigt dyra kilowattimmar på resan. Speciellt jämfört mot hur billigt det är att ladda hemma till vardags.

Det Ionity nu gjort driver deras kunder i famnen på andra laddleverantörer som erbjuder billigare laddalternativ.

Men framför allt: Ionitys chockhöjning driver kunder i famnen på Tesla.

De biltillverkare som står bakom Ionity stupar nu på sin egen girighet. Kunder kommer jämföra hur enkelt, bekvämt och framför allt billigt det är att köra långresor med Teslas elbilar mot ockerpriserna Ionity tar. Även om Ionity nu långsamt uppnår liknande täckning Teslas Superchargers hade 2016 kommer de inte ens i närheten när det gäller pris. Teslas Superchargers fortsätter vara en unik konkurrensfördel – Ionitys nya prisplan har precis befäst Teslas ointagliga ledning.

Problemet är inte att Ionity vill att Teslaägare ska betala 8:70 på deras laddare – problemet är att deras egna elbilister också tvingas betala lika mycket.

Det är nästan så man undrar om de inte vill sälja elbilar?

 


Ionity_stationTCS två år sedan: Ionitys laddnätverk

I ett antal artiklar har vi bevakat Ionity genom åren: Ionitys laddnätverk, Första Ionity-stationen invigd, med flera artiklar.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Kim

    Där dog försäljningen av tyska elbilar

    • ME

      Det är inte säkert, men däremot har man skapat ett glödhett incitament för “andragångsköparen” av elbil att köpa en Tesla.

  • Axel Holm

    Jag tror att det bäste vore om företag som har som sin huvudprodukt att sälja snabbladdad el till elbilar drev snabbladdningsstationerna. Då hade vi sluppit såna här konstiga ideer.

    • TheBigKing

      Markanden är fri och det är inget som hindrar att nån marknden öppnar fler snabbladdare. Finns ju redan Vattenfall, Eon, Bee, Fastned, Greenway m.fl. samt Circkle K och OKQ8 på G.

      • Kenneth

        Bensinmackarna drar väl in mer på försäljaning av korv än bränsle idag ändå? Får man folk att stanna längre = mer såld korv. Fler laddare på mackarna.

      • Marcus

        Och de kan nu i lugn och ro höja priset till 7kr /kWh och är fortfarande billigare än Ionity. Fastned tar förresten samma taxa för sitt abonnemang som e-tron charging service. Kul för alla som bor i Nederländerna och köper en e-tron. Ionity finns nästan inte där, men FastNed desto mer. De behöver alltså två abonnemang för totalt 400kr/månad för att kunna ladda “billigt”.

        • jonash

          Fastned verkar ha en gratis-variant för € 0,59/kwh också och de har ju 150 kw laddare. Får hoppas de expanderar fort..

          • Marcus

            Helt rätt. Och de har mycket trevligare stationer än Ionity, alltid under tak. Dessutom känner laddarna igen bilen efter att man har laddat där en gång. Inga brickor eller appar behövs.

  • Erik Åslund

    Jättebra artikel, som vanligt.

    Lite mer detaljer….

    “Ionity”, alltså dess ägare, tjänar sina pengar på att sälja fossilbilar, de vill fortsätta med det. Ionity är mest en skenmanöver.

    Ionity är dessutom delfinansierat av EU, motsvarande ca 400 miljoner SEK får de, en miljon per station, i genomsnitt 4 kontakter per station. De lyckas dock skapa kostnader på fem miljoner per station, 1,25 miljoner per kontakt. Det är f-n imponerande.

    Kostnaden för laddarna motiveras väl med att man ska kunna ladda med 350kW, så småningom, när det kommer bilar som kan ta 350kW laddning. Taycan ska väl kunna ta 270kW, försumbar skillnad i praktiken mot SuC V3. Inte direkt så att man skapat något gigantiskt mervärde för särskilt många bilägare nu och den närmsta framtiden med de extra dyra stationerna.

    Hade de haft ambition gå över till att sälja elbilar hade de kunnat samarbeta med Tesla, nu över 500 laddstationer i Europa, med ionitys budgeterade motsvarande drygt 2 miljarder SEK ovanpå Teslas input hade ionitys ägare i Teslas regi kunnat få rätt många gånger mer kundnytta för pengarna.

    https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/2017-de-tm-0064-w

    • Axel Svensson

      Ja, de tar betalt för premiumladdare som ska klara av att ladda en bil i 350 kW men ingen bil kan ladda i denna hastighet och man tar då betalt för något som ingen kan få nytta av. Om Ionity nu ska få lönsamhet på detta lär de behöva höja priset ännu mera eftersom så få kommer nyttja Ionitys laddare. Det är som sagt var endast om det inte finns några alternativ inom ett antal mil. Själv kommer jag kunna tänka mig att åka några mil omväg men kommer nog ändå nyttja Ionity i Värnamo några gånger. Det är 4 mils omväg för mig att köra via Superchargern i Toftaholm och det finns inga alternativ förutom enstaka spridda 50 kW-laddare.

  • Kenneth

    Ser att man får ett års fri medlemskap med sin e-tron i varje fall…. (1 år utan grundavgift i Transit-taxa
    med din nya Audi e‑tron säger hemsidan du länkar till) Men säger man inte upp bokar man sig automatiskt för tolv nya månader. Riktigt dåligt.

    • Marcus

      Och det är precis det jag kommer göra. Jag har haft min e-tron i snart ett år men inte aktiverat abonnemanget än. Det fanns ju ingen anledning. Nu kan jag aktivera det strax innan semestern, köra ett “gratis” år, nästa år tar jag semester lite tidigare, därefter säger jag upp skiten innan de vill att jag betalar ett årsabonnemang för hutlösa pengar. Sen har jag ett halvår kvar tills leasingen på min e-tron går ut. Det får väl gå. Sen får vi se vad det blir för bil. Allt är möjligt igen.

  • Elbilisten

    “Det är nästan så man undrar om de inte vill sälja elbilar?”

    Vi kan titta lite på vilka företag som står bakom Ionity: Ligger de i framkant eller maskar de? BMW som inte har börjat leverera någon ny elbilsmodell sen i3 i 2013. Mercedes som har sålt 55 exemplarer av EQC. Ford, jag kan inte minnas att jag har set någon av deras Focus elbilar än. Audi e-Tron, var inte det en av alla sk “Tesla-killers”? Porsche har inte börjat leverera. Volkswagen lagrar någon promille halvfärdiga bilar för att senare slippa med mindre böter till EU.

  • http://Top12.se Top 12

    Tur det finns fler aktörer. Visst inte lika snabba men för dom pengarna kan man äta på lyxkrog medan man laddar långsammare.

  • Mocke

    Det är på gränsen till ocker. Om Tesla släppt in andra märken på sitt nätverk och tagit liknande betalt skulle min initiala reaktion vara detsamma. Att göra det dubbelt så dyrt som att tanka fungerar bara en stund.
    Bensinupproret var på väg att barrikadera huvudstaden (ifall svenskar hade haft fransmännens temperament) och nu pratar vi det dubbla.
    Det är ju beroende hur man räknar.
    Förvisso, det är väldigt dyrt så jag tror inte att det är för att de vill försämra övergången (då hade de gjort det direkt, inte när de byggt 200+ stationer). Men jag tror att det krävs att det hotas med reglering. Men på nått sett kommer bilisterna att betala för detta.

  • Sven Svederberg

    Jag tror att det var chefen för Audi som sa att Tesla gjort allting rätt. Man kan undra om han glömt eller är utbytt. Det Tesla gjort är att sälja sina bilar dyrt för att tjäna pengar och gjort elen först gratis och sedan ta rimligt betalt på ett sätt som gör att det alltid blir billigare än att köra på fossila bränslen.
    Kan inte förstå varför alla tyska bilmärken väljer att ge bort ett så fett byte till Tesla?
    Sedan skulle jag vilja veta hur mycket ett företag betalar för elen som de köper till sina laddstationer. Är det som för industrier som köper in högspänning till spotpris + några ören överföringsavgift + något öre erengiskatt (med tanke på storförbrukare)? Eller någon som vet?

    • taliz

      Chefen för Audi sitter i fängelse pga dieselfusket.

  • Snåla Grisen

    Ja det är tröttsamt. Lite trist tycker jag det är att det är mycket vi och dom. Det hade varit bättre med universalladdare som alla bilmärken kunde ladda på överallt. Sen är ju denna nyhet tristare för de som vill köpa tesla t.ex. och har långt till närmsta Supercharger och inte kan ladda hemma (lägenhetsfolk…). Kanske är en Ionity närmsta laddstation? Undrar hur folk i städer Växjö gör? Det finns ju ett antal billigare 50kW-laddare men kanske inte så kul att stå där och hänga på ett industriområde en kväll i veckan?

    • martinot

      Skall man praktiskt äga en elbil privat så bygger nästan hela konceptet på att man kan ladda hemma. Antingen om man har hus med egen anslutning, eller bor i lägenhetsförening som ordnat i garage (eller finns i det garaget där man har sin parkeringsplats).

      Snabbladdning är mer ett komplement när man är ute på långresor, oavsett om privat eller i tjänsten. Då är det ett viktigt och värdefullt tillägg som gör elbilen praktisk att äga. Även om man kanske normalt laddar till 80% hemma.

  • David Stålström

    De biltillverkare som står bakom Ionity och erbjuder laddkort, kommer självklart skicka med gratis laddkort när de säljer sina bilar. ”Kampanj! Gratis VW laddkort i 10 år.”
    Då betalar dessa bilägare bara kWh-priset.

    • sangve

      ^ This!

    • Patrik

      Oavsett vad så är abonnemanget absurt.

  • Patrik

    Jag här unde en längre tid undrat om de verkligen vill sälja elbilar. Jag tror inte det för att vara ärlig.

    När kom Tesla Model S.. 2011? Hur kan det ta ett decennie för de etablerade tillverkarna att komma ika… Vänta de har inte kommit ikapp än ja….

  • jonash

    Var det inte nån från Porche som sa att det inte skulle va billigare att snabb-ladda än att tanka för ett tag sem, han skojade inte.

  • http://Top12.se Top 12

    Inte så dåligt som det låter. De flesta kommer ladda hemma eller på ett billigare (långsammare ) alternativ till vardags. På semester eller andra långresor så har nöden ingen lag. Men procentuellt under ett år så spelar det ingen roll om man laddar lite dyrare några gånger. De som reser långa sträckor varje dag kommer naturligtvis teckna ett avtal och härigenom få ett billigare pris.
    Men för mig som Tesla ägare betalar jag gladeligen ännu mer dom få gångerna som jag måste ladda hos Ionity. Bra för alla BEV med flera olika aktörer som har många snabbladdare.
    Tack Ionity !!

  • hannes eklund

    Vad kostar en kopp kaffe på pressbyrån, och vad kostar den hemma?
    Av nån anledning väljer folk att ändå köpa kaffe på pressbyrån…

    • martinot

      Absolut (ingen här som jämfört med vad det kostar att ladda hemma). Men inte många som vill betala 50.- muggen för pressbyråkaffe när det finns alternativ.

      Lika lite så är det inte många besinstationer som skulle vara framgångsrika om de tog 3x priset för litern jämfört med vad alla andra tar.