Ionity har prisat ihjäl sig

Ionity_concept

I torsdags meddelade laddkedjan Ionity att de höjer priset på sina snabbladdare den 31 januari till 8:70 kronor per kWh (kilowattimme).

Bolaget Ionity bildades 2017 av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att bygga ett europeiskt nätverk av snabbladdstationer. Till dags dato har de byggt drygt hälften av sina 400 planerade laddstationer, varav 14 i Sverige. Laddnätverket Ionity var tänkt att bli de etablerade biltillverkarnas svar på Teslas Superchargers.

Det som hände nu är dock en smärre katastrof.

Ska du ladda på en Ionity station från och med nästa månad kommer du tvingas betala runt 18 kronor milen för laddningen. Elbilar drar runt 2kWh per mil, vissa bilmodeller ännu mer i motorvägsfart.

Teslaägare kan välja mellan om de vill ladda sina bilar på Teslas egna Superchargers för 2:56 kronor per kWh eller Ionitys laddstationer för 8:70 kronor för samma vara. Ett lätt val: det kommer bli ytterst få Teslor som kommer ladda på Ionitys stationer i framtiden. Folk kommer endast i undantagsfall välja det över tre gånger dyrare alternativet, endast när de tvingas till det för att det inte finns några andra alternativ i närheten.

Teslaägare har ett val – andra elbilister är inte lika lyckligt lottade.

Ionity erbjuder till synes billigare kWh-priser till elbilister som kör bilar från de tillverkare som bildat laddkedjan. I Ionitys pressrelease står det att ägare som har laddkort från Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen kan få lägre kWh-priser. Det som dock inte nämns är att laddkorten kostar dyra pengar.

De som till exempel har Audi e-tron Charging Service kan få rabatterad pris 3:50 kronor per kWh – men bara om de prenumererar på Transit-paketet som kostar 199 kronor per månad! Har man inte det får man betala 8:70 som alla andra. Du kan heller inte skaffa kortet enbart inför sommarsemestern – minsta bindningstid är 12 månader!

Elbilister som har köpt en Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen kommer ställas inför ett svårt dilemma: ska de skaffa de dyra abonnemangen eller inte? Varje år måste de uppskatta hur många långresor de kommer göra under det närmsta året. Man laddar på Ionitys snabbladdare enbart när man åker över 20-30 mil på motorväg. Vet du hur många gånger du kommer göra det i år? Fast hur man än räknar blir slutkunden förlorare:

  • Skaffar du inte abonnemanget och åker 100 mil långresor per år får du betala 18 kronor milen för semesterresan. Det får de flesta att lämna elbilen hemma och ta avgasbilen istället.
  • Har du skaffat abonnemanget men åker ändå bara 100 mil långresor på ett år blir totalkostnaden hissnande 31 kronor per mil, om man räknar ihop kWh-pris plus månadskostnad. Med 12 månaders bindningstid kan du inte säga upp abonnemanget när du vill.
  • Till och med om du har abonnemang och åker 300 mil långresor per år blir det fortfarande 15 kronor per mil i totalkostnad.
  • Du måste åka 600 mil långresor per år för att komma ner till med bensin jämförbara nivån 11 kronor milen. Väldigt få åker så mycket.

Som jämförelse kostar Teslas Superchargers 2:56 kronor per kWh utan krångliga och dyra abonnemang. Det blir drygt 5 kronor milen på långresor för nästan alla Teslaägare. Vi skrev “nästan alla” för att många Model S och X ägare har fått livstids gratis laddning på Superchargers – för dem är alla snabbladdningar, alla mil g-r-a-t-i-s.

För gemene man som endast ibland åker långresor, bara på semestern och kring storhelger, kommer Ionitys prishöjning komma som en veritabel chock. Hur de än gör kommer det bli väldigt dyra kilowattimmar på resan. Speciellt jämfört mot hur billigt det är att ladda hemma till vardags.

Det Ionity nu gjort driver deras kunder i famnen på andra laddleverantörer som erbjuder billigare laddalternativ.

Men framför allt: Ionitys chockhöjning driver kunder i famnen på Tesla.

De biltillverkare som står bakom Ionity stupar nu på sin egen girighet. Kunder kommer jämföra hur enkelt, bekvämt och framför allt billigt det är att köra långresor med Teslas elbilar mot ockerpriserna Ionity tar. Även om Ionity nu långsamt uppnår liknande täckning Teslas Superchargers hade 2016 kommer de inte ens i närheten när det gäller pris. Teslas Superchargers fortsätter vara en unik konkurrensfördel – Ionitys nya prisplan har precis befäst Teslas ointagliga ledning.

Problemet är inte att Ionity vill att Teslaägare ska betala 8:70 på deras laddare – problemet är att deras egna elbilister också tvingas betala lika mycket.

Det är nästan så man undrar om de inte vill sälja elbilar?

 


Ionity_stationTCS två år sedan: Ionitys laddnätverk

I ett antal artiklar har vi bevakat Ionity genom åren: Ionitys laddnätverk, Första Ionity-stationen invigd, med flera artiklar.

Tagged . Bookmark the permalink.