VW kan bli nästa Nokia

HerbertDiess

Volkswagen måste snabba på sin omställning till framtidens bilar om de vill undvika samma öde som Nokia fick, som var den ledande mobiltelefontillverkaren men missade övergången till smarta telefoner. De insiktsfulla orden yttrade Volkswagens VD Herbert Diess på företagets senaste styrelsemöte.

“Stora frågan är: Är vi tillräckligt snabba?” sa han till Volkswagens ledande chefer. “Om vi fortsätter med vår nuvarande hastighet kommer det att bli mycket tufft.”

Han menade att Volkswagen måste snabbt få grepp om bilars elektronik och mjukvara för att kunna hänga med i utvecklingen mot eldrivna, självkörande, uppkopplade bilar.

“De klassiska biltillverkarnas era är över.”
– Herbert Diess, VD Volkswagen, 16 januari 2020

Hans utspel tyder på djup självinsikt och lovar gott för Volkswagenkoncernens framtid. Ska vi spekulera kan källan till hans frustration vara Volkswagens kommande elbil ID.3 som sägs ha drabbats av mjukvaruproblem. Produktionen har redan börjat – men de tillverkade bilarna samlas just nu på enorma parkeringsplatser i väntan på att mjukvaran till bilarna ska bli färdig.

GlobalCarSales2017-19

Det är inte kul att vara traditionell biltillverkare just nu. Samtidigt som skärpta avgaskrav kräver dyr utveckling av nya motorer fortsätter globala marknaden att krympa. Trenden som vi rapporterade om redan i fjol fortsätter: det är mer och mer tydligt att “peak internal combustion engine“, flest avgasbilar sålda var redan 2017. Den sedan bilens barndom uppåtgående trenden bröts då, och det har blivit svårare och svårare att sälja bilar sedan dess. I fjol såldes det 7% färre bilar i världen än toppåret 2017. Samtidigt ökade globala elbilsförsäljningen med 65%.

GermanCarProduction

Och det är definitivt inte kul att vara en tysk biltillverkare. Fjolåret blev ett riktigt katastrofår för Tyskland med de lägsta produktionssiffrorna på 23 år. Enligt tyska bilbranschföreningen VDA minskade inhemska biltillverkningen i Tyskland med 9% även i fjol, precis som året innan. Volkswagenkoncernen som helhet lyckades visserligen globalt öka antal tillverkade bilar med 0.5% – men enbart med hjälp av deras fabriker i andra länder, andra kontinenter.

Daimler, Volkswagen och Continental uppges haft massavskedanden i fjol. Tesla borde inte ha några större problem att hitta erfarna tyska bilarbetare till sin blivande Gigafabrik i Berlin.

Det är värt att komma ihåg vilka papperstunna marginaler etablerade biltillverkare arbetar med. Produktionen är så strömlinjeformad, marginalerna så små att även små störningar i efterfrågan kan få ödesdigra konsekvenser. Minskar efterfrågan, minskar volymerna kan marginalen snabbt urholkas. Tvingas de höja priset till slutkund för att kompensera hamnar man snabbt i en nedåtgående spiral.

Vissa är förvånade över Teslaaktiens kursuppgång de senaste månaderna. Att Tesla nu har större aktievärde än General Motors och Ford sammanlagt. Man bör då komma ihåg att GM gick i konkurs 2009 och Ford var väldigt nära att dras med de också. Små förändringar i världsmarknaden kan få enorma konsekvenser även för stora biltillverkare.

 


FremontTeslasTCS ett år sedan: Avgasbilsförsäljningen minskar i världen

Det var i fjol som uttrycket “peak internal combustion engine” myntades, då det för första gången såldes färre bilar i världen än året innan. Då kunde man tro att det bara är en tillfällighet – i år befästes trenden. Avgasmotorns era är över.

Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    År 1947 ställde sig Ross Ashby frågan hur företag gör för att förändra sig. Med hjälp av matte kom han fram till att de inte kan förändra sig. Ett företag kan anpassa sig men de underliggande strukturerna förblir desamma. Anledningen till att företag som Nokia inte klarade omställningen smarta telefoner var att satt fast i sina gamla strukturer. Och detta är dilemmat för VW och de traditionella bilföretagen.

    När ledningen i VW, Ford Volvo eller något av de andra traditionella företagen har beslutat att utveckla en elbil (eller annan ny produkt) skickar de ut pressreleaser, startar en gigantisk marknadsförningskampanj och sedan åker personerna i ledningsgruppen världen runt och pratar hur fantastisk den nya produkten ska bli.

    Någonstans i bortglömt hörn sitter samtidigt en grupp ingenjörer och försöker utveckla den nya produkten, dock utan speciellt mycket stöd från ledningen som ju är uppslukade av PR kampanjen och att ge interjuver om den kommande fantastiska produkten. Så fungerade det när VW skulle utveckla en miljövänlig diesel. Så är det fortfarande (trots att VW faktiskt gjort interna anpassningar).

    När Tesla började utveckla Cybertrucken frågade Elon Musk på twitter vad folk ville ha. Med detta som indata satte han och några andra i ledningsgruppen tillsammans med en grupp ingenjörer igång att ta fram en strategisk design som de sedan visade upp på ett event. Ingen PR kampanj. Ingen frånvarande VD. Inga ensamma ingenjörer. Tack vare detta kan Tesla göra saker på månader som tar decennier i de traditionella bilföretagen.

    Kommer europeisk bilindustri att överleva? Knappast.

    • Marcus

      Det är ju mycket värre än så. Det hade kanske gått om bilindustrin verkligen hade lagt alla resurser på att ställa om till eldrift. Men det gör de ju inte. Egentligen vill de fortsätta bygga gammaldags fossilbilar i all evighet, för de vet inte hur de ska tjäna pengar på elbilar. Elbilarna har i bästa fall blivit ett sidospår, som i fallet med VW. De har möjligtvis en chans, eftersom de ändå har lagt en grund. Men de andra tillverkarna har inte ens börjat tänka i de banorna. Med en enstaka elbilsmodell kan man man inte klara omställningen. Och om det inte vore illa nog så håller de dessutom på med en massa dödfött trams som vätgasdrift och liknande.