“Funkar elbilar på vintern?” den frågan får man fortfarande som elbilist, trots att de har funnits i flera år nu, flera vintrar. Som elbilist blir man nästan förvånad över att folk ställer frågan: fattar de verkligen inte att elbilar funkar bättre än avgasbilar på vintern? Man behöver inte hålla på, behöver inte skrapa rutorna, behöver inte sätta sig i iskall bil, behöver inte choka ihjäl motorn för att den ska starta, behöver inte huttrande köra iväg medan man väntar på att värmen äntligen ska komma igång.
Nedan video från Kanada visar hur lätt och bekvämt det är att värma upp en Tesla Model 3 från -34 grader till +20 på fem minuter innan du sätter dig i den:
(Inom parentes kan vi tycka att det säger en hel del om klimatet att vi inte kan spela in sådana här filmer i Sverige längre.)
Misstaget han gör förstås är att han står ute, bredvid bilen medan den värmer upp sig. Han kunde lika gärna tagit en kopp kaffe inne vid köksbordet. Hans iPhone klarade inte kylan lika bra som bilen.
Och vad gör man då om man har satt sig i sin elbil och kört iväg men upptäcker att snön ligger tjock på den oplogade gatan?
TCS fyra år sedan: Vinterskönt
Redan för fyra år sedan berättade vi om hur sköna och bekväma elbilar är på vintern. Men visste du att de är dessutom ännu mer ekonomiska på vintern?
Min Model S från 2015 tar ungefär 5 minuter på sig från 0-21C. (Har skrapat rutorna 1 gång på snart 5 år ;)). Nu är väl värmen liten snabbare i Model 3 och bilen lite mindre men videon visar ett scenario där bilen håller på att ladda och med andra ord är lite uppvärmd redan. Vi ser ju t.ex. att det är -24C i bilen och inte -34C som det verkar vara ute. Inbillar mig att det tagit några minuter till annars.
Att tajma laddningen med avresan har ju annars varit ett knep som jag och många använt sig av ofta. Nu är det ju ännu enklare eftersom man kan ställa in i bilen när man vill ha den färdigladdad och uppvärmd :).
Problemet som fossilbilar har är att batteriet (12 v) laddar ur. (det är det bärgarna får göra, det är sällan motorerna krånglar).
Lösningen är att underhållsladda batteriet, precis som elbilar görs.(det skulle kunna göras genom att koppla samman motorvärmarsladden med laddare för batteri, men trots att det är en enkel och billig lösning så finns det ännu ingen tillverkare som gjort det).
Det förstås, laddas en elbilsbatteri ur så är de i samma sits som fossilbilsvännen.
På dom 4st fossilbilar jag haft med motorvärmare som man ansluter till 230V har dom även laddat 12V batteriet.
Exempel på produkt: https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/vintertillbehor/universella-motorvarmare/batteriladdare-pa295396sv
Inga kallstarter direkt med en elbil. Men hur påverkas räckvidden skulle var kul att veta.
Men kupévärmare finns väl ändå till alla typer av bilar, oavsett om det är en ICE eller elmotor som driver bilen framåt?