Vinterskönt

Jösses vad det var kallt i morse! Jag fick knappt igång bilen, startmotorn orkade knappt vrida runt och jag fick choka ordentligt! Sen var bilen iskall i flera mil.

Nä, jag skojar bara – jag kör ju elbil! 🙂

Få områden är så missuppfattade när det gäller elbilar som just vintern. “Men kan du köra elbilen på vintern då?” brukar folk ofta fråga mig, speciellt nu när marken täcks av snö. Och de blir enormt förvånade över svaret “Javisst! Och den är sååå mycket skönare än fossilbilar!”

När man halar upp mobilen och visar appen man kan starta värmen med ser man nästan kortslutningen i folks hjärnor. Värme utan att motorn är igång? Ja, med elbilar går det ju utan problem att slå på värmen (eller AC-n på sommaren) även när bilen står parkerad. Speciellt på morgonen när bilen är inkopplad i vägguttaget är det bra – då värms ju bilen upp utan att minska laddningen i batterierna! Man kommer ut till en skön varm bil, inte en isklump. Min bil som står utomhus under carport behöver inte ens rengöras från snö. Står bilen helt utomhus har rutorna tinat men viss borstning kan ändå behövas.

Även om bilen har stått ute utan strömanslutning kan man slå på värmen innan man sätter sig i bilen. Den lilla strömförbrukningen från batterierna motvägs mer än väl av komforten – och det skulle ju ändå gått åt lika mycket el att värma bilen sen när man åker också, fast man slipper vara med om huttrande starten!

Men om bilens värmeanläggning drar el från batterierna blir de ju tömda! Då kan du ju inte komma någonstans! Tesla Model S värmeanläggning drar upp till 6 kW på maxvärme. Det vill säga om du har värmen på max i en hel timma -så bilen effektivt omvandlas till en bastu- förbrukar den 6 kWh, som är 7% av batterikapaciteten. Knappast något att oroa sig över. Speciellt med tanke på att man för det mesta inte har värmen på max, och att bilen blir genomvarm på några minuter.

Folk som inte har kört elbilar brukar ofta komma med idén att det borde finnas värmekaminer drivna av bensin, diesel eller något annat fossilt i elbilar på vintern. Att jag skulle slabba med massa brandfarliga cancerogena vätskor jag äntligen slipper bara för att spara några fjuttiga procent batterier på vintern?! Finns inte på kartan!

Men räckvidden, då? Jo, visst minskar den på vintern. Enligt Kanadensiska bolaget FleetCarma som samlar in statistik från el- och bensinbilar som ingår i bilpooler minskar elbilars räckvidd med ca 30% på vintern. Fast de visar att även fossilbilars räckvidd minskar på vintern – med ca 20%!

Deras infografik visar dessutom ett annat hjärtvärmande faktum: att med en elbil så sparar jag ännu mer pengar på att slippa köpa bensin på vintern!

 

OK… så… inga nackdelar? Alls?

Jo, man kan ju inte komma ifrån att Tesla Model S är designad i soliga Kalifornien. Den har till exempel karmlösa dörrar. Sidorutorna kan frysa fast mot dörrlisten på vintern. Visst, samma problem som även fossilbilar med karmlösa dörrar har, men ändå lika irriterande när det händer. Tesla klarar sig egentligen bättre än fossilbilar iom att man kan slå på värmen och tina loss rutorna – men för att funka riktigt bra bör man komma ihåg att stryka silikon på dörrlisterna.

Och så har vi det här med laddluckan som kan frysa fast. Man klickar på att öppna laddluckan men inget händer – luckan har frusit fast. Då kan man antingen använda OKQ8 eller valfri annan bensinstations medlemskort (som man ändå aldrig mer behöver) för att pilla upp luckan med, eller ett litet plastverktyg man kan köpa på Biltema, Jula eller liknande ställen.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Vinterskönt

    1. Claes says:

      Min högst ovetenskapliga test förra veckan när det var runt -20 degC gav 1100km istället för 1200km blandad körning, alltså 100km kortare räckvidd för en “smutsbil” jämfört med sommaren, dvs dryga 8%. Ser bara ett större tapp de vintermånader då jag endast kör stadskörning så då kan ovanstående figurer stämma… Hur ser det ut för er som kör Teslor?

    Lämna ett svar