På CES mässan i Las Vegas bekräftade Panasonic att de investerar 1.6 miljarder dollar i Gigafabriken. Hittills var det faktiskt inte officiellt att Panasonic skulle investera i fabriken, endast en öppen hemlighet. Alla visste att Gigafabriken skulle vara en delad investering mellan Tesla Motors och Panasonic, men batteritillverkaren har väntat till elfte timmen med att bekräfta deras medverkan.
Gigafabrik 1 som den officiellt heter kommer att kosta mellan 4-5 miljarder dollar att bygga, varav Tesla Motors står för majoriteten av pengarna. Deras investering på uppåt 3 miljarder dollar kommer från vinsten från biltillverkningen. (Vilket flera medier har missuppfattat som att Tesla Motors skulle gå back.) Men nu är det bekräftat att Panasonic kommer stå för ca en tredjedel av investeringen.
Första etappen av Gigafabrik 1 är färdigbyggd, just nu håller maskinerna för produktionslinan att installeras. Serieproduktionen av battericeller kommer att starta senare i år. Byggnaden är än så länge endast en åttondel av det som komma skall – fabriken kommer att successiv byggas ut till full storlek som den beräknas nå år 2020. Och Tesla Motors planerar redan bygga fler gigafabriker i framtiden – både åt sig själva men även till andra som vill ha batterifabriker. Därav namnet Gigafabrik 1.
Gigafabriken kommer enligt Tesla Motors bli 36% större än de planerat från början, och producera ännu fler batterier än originalplanerna. Det är enorma efterfrågan på Teslas hemmabatteri Powerwall som driver upp volymkraven.
Faktum är att Gigafabriken redan nu producerar Powerwalls! I slutet av förra året flyttade tillverkningen av Powerwalls från fabriken i Fremont till Gigafabriken i Nevadaöknen, flera månader före schemat. Än så länge tillverkas dock hemmabatteripacken av celler importerade från Panasonics batterifabriker i Japan. Endast sammansättningen av battericellerna till batteripack utförs i Nevada än. Men när Gigafabrikens batteritillverkning rullar igång senare i år kommer Powerwall hemmabatterierna att utrustas med de lokalt producerade cellerna istället.
TCS ett år sedan: Gigafabriken: arbete pågår
För ett år sedan kunde vi berätta om att första spadtaget till Gigafabriken har gjorts, och konstruktionsarbetet av lokalerna påbörjats. Artikeln innehåller en väldigt bra infografik om Gigafabriken och dess originalplan och tidsplan.
TCS två år sedan: Aj så fel det kan bli
För två år sedan rapporterade vi om Reuters blunder där de gick ut med nyheten om att nära 30,000 Teslor måste återkallas. Problemet med den nyheten var att den var inte sann – Tesla hade redan skickat ut nödvändig ny mjukvara trådlöst till bilarna en månad tidigare. Som Elon Musk sa: The word ”recall” needs to be recalled.
3 miljarder dollar => i snitt 25000 dollar i vinst per såld bil…eller? 😉
Vem är det som säger att de betalar allt på en gång och inte använder framtida vinster för att bekosta resten?
Jo, så går det också att tolka texten 🙂
Ja dom ligger väl runt 30% i vinstmarginal per bil har jag för mig. Med tanke på att de billigaste ligger runt 75000 usd, och medelförsäljningspriset lär vara betydligt högre(med tanke på att dom säljer fler performance modeller än lowend) så kan nog faktiskt 25000 usd i vinst per såld bil vara i underkant.