Tesla Motors Gigafabrik håller på att ta form i Nevadaöknen. Första byggnadens väggar och tak är färdiga, och arbetet på insidan har påbörjats. Nu håller interna väggar, luftkonditionering, el, vatten och avlopp att installeras i huset, därefter kommer i början av nästa år de första maskinerna att anlända.
Enligt lokaltidningen Reno Gazette-Journal håller Tesla Motors på med flera multimiljoner-dollar projekt på området, förutom själva fabriken även en datacentral, egen brandcentral, mm. Låter tidningens namn bekant så ja, det är deras reportrar som otillåtet smög in på området häromdagen, och när de blev ertappade försökte köra över vakterna med deras bil. Polisen har arresterat reportrarna med brottsrubriceringen dråpförsök.
Tycker du att “vad snackar de om, de där husen ser inte alls gigantiska ut” har du alldeles rätt: nuvarande byggnad är endast den första pilotanläggningen. Färdiga Gigafabriken kommer bli ungefär sex gånger större, se ovan. Medan pilotanläggningen kommer börja leverera batterier redan innan nästa sommar kommer hela Gigafabriken inte vara färdigbyggd förrän framåt år 2020. Tittar man noga på ovanstående bild och videon nedan kan man se pålnings- och markarbeten i förberedelse inför den större byggnaden.
När fabriken blir färdigbyggd kommer den vara en av de största byggnaderna i världen. Men långt innan dess kommer den börja leverera enorma mängder batterier till Tesla Motors alla bilar och Powerwall stationära batterier.
Det blir intressant att se hur Tesla Motors och Panasonic löser dilemmat med att tillverka batterier medan resten av byggnaden håller på att byggas bredvid runtomkring – de närmsta åren framöver kommer stället vara lika mycket en byggarbetsplats som en arbetsplats. Och hoppas de har tänkt igenom brandsäkerheten också – världens näst största byggnad till bredden fylld med brandfarliga litiumbatterier låter inte helt betryggande. Ur brandsäkerhetssynpunkt skulle nog ett antal separata byggnader varit bättre. Fast inte lika coola – en viktig aspekt av all planering hos Tesla Motors.
Förutom närgångna papparazzi-journalister bevakas bygget även av fjärrstyrda drönare. Video från senaste flygningen:
Intressant att veta är att Tesla Motors planer sträcker sig längre än Gigafabriken i Nevada. Företaget har redan köpt mark i flera andra delstater i USA för fler fabriker i framtiden, och Elon Musk har berättat att de redan från början planerade projektet som inte bygge av en enda Gigafabrik, utan utarbetade ett sätt att serieproducera gigafabriker. Gigafabriken är en produkt som Tesla Motors ämnar tillverka, precis som bilarna och de stationära batterierna. Framtida fabriker kan ägas av Tesla Motors eller byggas åt andra. Gigafabriken i Nevada börjar allt oftare benämnas Gigafactory 1.
Tesla Motors rapporteras även ha skrivit kontrakt med gruvföretaget Pure Energy. Pure Energy har en litiumgruva i Clayton Valley, Kalifornien, mindre än fyra timmars bilväg från Teslas Gigafabrik 1. Pure Energy kommer bryta litium i sin gruva på ett “grönt, rent, innovativt” sätt. Litiumet från gruvan kommer dessutom vara billigare än rådande marknadspriset. Tesla Motors betonar dock att de tittar även på att samarbeta med andra Litiumleverantörer både i USA och utomlands. Det finns tex stora litiumfyndigheter ännu närmare Gigafabriken, i själva delstaten Nevada.
Spännande! Hur är det med andra grundämnen som behövs? Används inte Kobolt en del i dessa batterierna? Och det bryts väl under tuffa omständigheter i afrikanska militärdiktaturer? Eller har jag fel? (minnet kan svika)
GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
What ever country the Muslims invade, the chaos of the country that they departed seems to follow. Amazing coincidence..energy in the universe I guess…oh wait.
Hold Merkel responsible.
ISIS: Obama’s legacy.
Ain’t Syrian refugees grand!
Well, they did let a million Syrians into the country so it is only natural to expect that at least 1% of those are ISIS “refugees”. Happy New Year, Ms. Merkel