Tesla Motors har påbörjat utrullningen av version 7.0 av deras programvara, med huvudattraktionen autopilot som främsta nyhet i den. Men kolla nu inte varje kvart om din bil har fått uppgraderingen, alla bilar får inte koden samtidigt, det kan dröja lite till innan det är din tur. Det räcker att kolla varje halvtimme 😉
Tesla kallar fortfarande autopiloten för Beta, trots att den nu släpps till alla bilar. Den fungerar endast på vägar med tydligt markerade filer, men blir osäker och kallar på förarens assistans vid skarpa svängar eller otydliga vägmarkeringar. Autopiloten är avsedd att användas på motorväg, även om flera som har testat vittnar om att den är duglig även inom städerna:
Fast gör du som Jalopniks Michael Ballaban i videon ovan måste du komma ihåg att autopiloten endast kan se rakt framåt. Akta dig vid korsningar – autopiloten kan inte se åt sidorna utan kör gladeligen rätt ut i korsningen, vilket ju kan göra ganska så ont!
På motorväg kommer däremot autopiloten till sin rätta. Från påfart till avfart kommer du inte behöva göra särskilt mycket mer än slå på blinkersen ibland när du vill köra om nån långsam långtradare, husvagn, eller Leaf-ägare som hoppas nå fram till nästa CHAdeMO-laddare.
Vid filbyten är det du som måste kolla att det är säkert att göra omkörningen – tänk på att Teslans sensorer inte kan upptäcka bilar som kommer bakifrån i filen du vill byta till! Model S har radar endast framåt – åt sidorna och bakåt “ser” den bara 5 meter runt om bilen med sina ultraljudsensorer. Över huvud taget betonar Tesla Motors att det är du, föraren som bär ansvaret för bilens framfart även när autopiloten är igång. Alla eventuella olyckor som inträffar är fortfarande ditt ansvar.
Förutom autopiloten kan det vara skönt att höra nu när vintern är i antåg att även bilens klimaanläggning har blivit uppgraderad och förbättrad. Den inställda temperaturen uppnås snabbare och med mindre energiåtgång.
Tills du äntligen kan få version 7.0 i din Tesla också kan du detaljstudera release notes för den:
Kan alla Tesla model S få detta, eller bara från en viss modell och nyare?
Alla får v7.0. Men det är bara bilar tillverkade efter Oktober 2014 som har alla sensorer som behövs för autopilot.
Efter september, från och med oktober 2014 är det som gäller.
Spännande, men lite riskabelt av Tesla.
Man tycker att i kombo med GPS och kartor borde den kunna fatta var det är korsningar och varna/slå av autopilot innan. Eller överhuvudtaget disabla den inom städer/tätorter.
Tyvärr tror jag inte det kommer dröja alltför länge innan det blir någon allvarlig olycka (i USA) som får publicitet, och Tesla blir stämda.
Men jag hoppas det dröjer… köpte själv fler TSLA-aktier på 217.. 🙂
Ingen skillnad mot idag skulle jag säga, när jag närmar mig en korsning eller en rondell så slår jag självklart av TACC i god tid, ser ingen anledning att jag inte skulle göra detsamma i framtiden när den även har Autopilot.
Med TACC så måste du styra och helt enkelt vara aktiv och fokuserad – annars kör du av vägen mer eller mindre direkt.
Med autopilot så kan du fokusera på annat under en längre tid, och det är precis vad vissa kommer göra.
Får en total Teslanovis (blivande ägare) fråga : Om man inte köper till Autopilotspaketet, finns det då inte ens en vanlig farthållare i bilen (mod S) som standard?
Bra fråga! Om du registrerar dig på forumet som finns under menyn “forum” här, så finns det några användare som har nya bilar utan autopilot som du kan fråga. Vet att användaren som kallar sig danni inte har autopilot.
De flesta väljer autopilot-paketet.
Tack för svar David!
Amen to that!! He’s like a real life super villain, even the Joker would be envious of this creeps deeds.
Like a baddie out of a James Bond novel.
Why is anyone talking to this evil old man? He has been the source of mischief and mayhem all over the world including here in America. Obama is his puppet and has been complicit in his attack on our Constitution. Take a look at his funding of riots in Ferguson Missouri and his anti-Second Amendment actions. George Soros should be deported.