Volvos elbil

Volvo

Samtidigt som Tesla släppte sin autopilot släppte Volvo ett pressmeddelande om deras elektrifieringsplaner. (Nämen ojj vilket sammanträffande?)

Det var ett högst konstigt pressmeddelande. Det handlar om att Volvo ska satsa mer på “electrified cars” i framtiden. Men med “elektrifierade bilar” menar de laddhybrider. Faktum är att hela pressmeddelandet handlar om laddhybrider – förutom två små meningar: “Lastly, Volvo Cars has confirmed that it will build an all-electric car for sale by 2019. Further details of this planned model will be released at a later date.”

Men Volvo fick nog en tankeställare när det enda som all världens journalister kastade sig över var inte alls laddhybriderna pressmeddelandet handlade om, utan elbilen som det endast antyddes om. Bilden alla tidningar visar är den ovan – inte den andra som följde med pressmeddelandet, där Volvos fyra hybridmodeller visas. Att Volvo på allvar vill satsa på laddhybrider är blaha – men att Volvo planerar en elbil om fyra år är sprängstoff! Vi hoppas omvärldens reaktion får Volvo haja till och snabba på sina elbilsplaner.

Vad vet vi då om denna Volvo-elbil? Ingenting. Medier spekulerar dock att den kommer troligtvis bygga på den nya 40-serien som är på gång, som kommer att använda Volvos nya CMA-plattform. CMA-plattformen sägs till skillnad från dagens SPA plattform stödja byggandet av riktiga elbilar. Dagens SPA-plattform stödjer laddhybrider, men inte så mycket riktiga elbilar. Volvos marknadsavdelning försöker ibland påskina annat, men sanningen brukar krypa fram när ingenjörerna intervjuas. CMA-plattformen däremot är optimerad även för eldrift. Räckvidden spekuleras det också hejvilt om. Från 40 mil, via 50 mil ända upp till 52 mil. I och med att Volvo inte sagt ett knyst är det bara journalisters egna förväntningar som speglas i de siffrorna.

Om vi vänder på frågan: vad är det som Volvo borde erbjuda som elbil år 2019 för att inte vara helt passé? Helt klart en något större modell, helst deras 60 eller 80 serie. En långfärdsbil, inte en stadsbil. De borde satsa på att ta fram en “svensk” elbil som klarar kallt klimat extra bra. Extra tjock värmeisolering runt batterierna, vätskekylning/värmning av dem och luftvärmepump för kupén. Förutom de uppenbara fördelar det skulle ge i viktiga elbilsmarknader som Norge och norra USA ger faktiskt samma värmeisolering klara fördelar även i extremt varma klimat som i Kalifornien. Bra kylning av batterierna medger även snabbare laddning. Volvo borde utan minsta tvekan ansluta sig till Tesla Motors Supercharger laddnätverk! Bra laddning av bilarna är A och O i framtiden. Eller de borde rent av försöka konkurrera med Tesla genom att -som några av våra medlemmar föreslog på vårt forum- erbjuda ännu bättre laddupplevelse via lyxiga ladd-lounger. Tittar man på bilden som följde med pressmeddelandet så ser man att Volvo verkar vilja satsa på induktionsladdning av bilarna – i något som verkar vara just en lyxig lounge. Sen kan Teslaägarna (citat från en Teslaägare) “stå och hänga med lång näsa och titta in i glas-loungen tvärs över vägen där Volvos laddande kunder sitter och zippar på en Americano”

Vissa har anklagat Volvochefen Håkan Samuelsson för att göra en helomvändning. För ett år sedan har han sagt “Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg” och journalister menar detta pressmeddelande skulle innebära en kovändning. Inte alls. Tyvärr. Fortfarande säger han att laddhybrider är bäst, Volvo kommer att bygga massor av laddhybrider framöver. Sedan om några år kan de tänka sig släppa en elbil. Nya CMA-plattformen kombinerat med batteripriset de nog har fått från LG gör att de nu vågar försöka få ihop nåt.

Vi får hoppas att entusiastiska mottagandet av de där två små meningarna i pressmeddelandet kan övertyga Volvo att världen andlöst väntar på en elbil ifrån dem. Och kan få dem att skynda på med den.

 


Som av ett sammanträffande kunde vi i torsdags även läsa att vår regering bromsade ett EU-förslag om hårdare avgaskrav på biltillverkare. Enligt Åsa Romson stödde de istället ett förslag som hade mindre krav för att den var lättare för biltillverkarna att genomföra :roll: Enligt henne skulle det ratade förslaget citat “ta längre tid att genomföra”. Ja, ända till år 2019…

 


TCS två år sedan: Elbilsmyter

För två år sedan lanserade vi vår oerhört populära sida Elbilsmyter. Där samlade vi alla myter som finns om elbilar, och förklarade varför de inte stämmer. Med källhänvisningar direkt till oberoende utredningar som motbevisar dem.

Hör du folk klaga om elbilar och häva ur sig uttalanden som du vet inte stämmer, men orkar inte googla fram nåt motargument till, kan du bara hänvisa dem till teslaclubsweden.se/elbilsmyter

Tagged . Bookmark the permalink.
  • dampfred

    Tack för bra bevakning om Tesla. Läser regelbundet nyheterna här med stort intresse. Men ett litet språkligt påpekande: de flesta ger låneordet pressrelease n-genus. En googling på “en pressrelease” ger mig 104 000 träffar, medan “ett pressrelease” ger 627 träffar. Så du kanske vill ändra “pressreleaset” till “pressreleasen”, och så vidare. Eller använda det helsvenska ordet “pressmeddelande” (med t-genus). Ledsen att leka språkpolis, bra jobbat annars! :)

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack! Ändrade till pressmeddelande.

  • exeem

    Sverige och norra Europa gillar stora kombi bilar så en hel elektrisk v70 med dragkrok som klarar 40mil i verkligheten och kan laddas snabbt hade nog kunnat bli en vinnare.

  • Elputte

    Ja mycket spännande att se vad Volvo tar sig till. Undrar om uppmärksammheten påverkar dom. Skulle vilja höra vad som sägs internt.