Den viktigaste elbilen som kommer 2017 blir kanske inte Tesla Model 3 – utan Chevrolet Bolt!
Innan ni börjar famla efter högaffeln eller tvångströjan -vilket av dessa två ni nu helst vill applicera på mig- låt mig utveckla det hela lite:
Alla som har hängt med på dessa sidor vet att Tesla Model 3 är på väg, den håller på att utvecklas av ingenjörerna på Tesla Motors. Första prototypen kommer visas upp i Mars nästa år, tillverkning startar år 2017 (håller tummarna). Tesla Model 3 kommer kosta från $35,000.
Det sensationellt låga priset för en riktig elbil som kan åka 30 riktiga mil möjliggörs genom att bygga världens största batterifabrik, Gigafabriken, som ska genom stora tillverkningsvolymer pressa priset på batterier.
Ett av de största problemen med elbilar hittills var batteripriset. När GM började tillverka Chevrolet Volt år 2010 fick de betala $500 per kWh för dess batterier. När Nissan Leaf började tillverkas året därpå kostade dess batteripack $350 per kWh (vilket på den tiden ansågs vara otroligt lågt).
Hur mycket Tesla Motors betalar för sina batterier är ett utav bilvärldens mest bevarade hemligheter, men folk brukar gissa kring $220 per kWh. Fast när en investerare på en konferens frågade Elon Musk om Gigafabriken verkligen kommer lyckas pressa batteripriset under $200 så fick han bara en fnysning till svar, till det behöver vi inte nån Gigafabrik menade Elon Musk. Vissa experter, som tex Dr Menahem Anderman menar att Tesla Motors kostnad för batterier redan idag är nere på $200/kWh – och kommer minska neråt $150 med Gigafabriken igång.
Magiska gränsen där bedömare menar att elbilar blir kostnadseffektivare fossilbilar är just kring $150 per kWh. Med så låga batteripriser kostar det lika mycket att tillverka en elektrisk drivlina till en bil som en bensin- eller dieseldriven. Forskare som Björn Nykvist och Måns Nilsson på KTH menar att den magiska gränsen kan vi nå kring år 2025.
Döm då omvärldens förvåning när General Motors CEO Mary Barra på en konferens förra veckan avslöjade att GM Bolts batterier kommer kosta $145 per kWh när den lanseras år 2016! Och det är ingen uppskattning eller förhoppning – det är priset de har kommit överens om med batterileverantören LG Chem! Priset kan rent av sänkas mot $100/kWh framåt år 2020!
Låt priset $145 per kWh sjunka in. Sätt in värdet $145 vid år 2016 i prisdiagramet ovan så inser du bombnedslaget i hennes ord. Den prisnivån skulle nås först om sådär 10 år enligt världens batteriexpertis. Det “nobelprisvinnande batteriet” Toyotas forskningschef Mitsuhisa Kato efterfrågade kommer mycket snabbare än väntat.
Dagens priser på över $20,000 för ett 70 kWh batteripack kan med $145/kWh halveras till strax över $10,000 – eller tänk tvärtom: biltillverkarna kan smocka in dubbelt så stora batteripack som idag i bilarna till samma kostnad!
Detta medför två viktiga saker:
Om LG Chem klarar leverera batterier för $145 per kWh från sina batterifabriker – betänk då vilka låga prisnivåer Teslas Gigafabrik kommer uppvisa! Batterifabriken som de bygger i Nevada tillsammans med batteritillverkaren Panasonic siktar inte alls på att komma under $200 per kWh – de verkar sikta på att komma under $150, ja rentav under $100! Inte undra på att Elon fnös åt tvivlet på att lyckas komma under $200…
Och om LG Chem klarar leverera batterier för $145/kWh åt GM så kommer de klara leverera batterier till samma pris åt andra också. Och vilka andra biltillverkare har LG Chem skrivit kontrakt med?
Audi, Daimler Benz, Hyundai, Nissan, Renault, mm, mm. LG Chem har för tillfället kontrakt med över 20 biltillverkare runt om i världen att leverera batterier till deras elbilar! Om de alla får sina batterier för liknande pris som GM nu avslöjat -och varför skulle de inte det- ser vi fram emot en veritabel elbilsrevolution med billiga elbilar med rejäla räckvidd från flera olika tillverkare om några år!
Förstår du nu varför jag menade att Chevrolet Bolt är viktigare än Tesla Model 3? En riktig elbil med lågt pris och bra räckvidd (Model 3) är väl trevligt – men Chevrolet Bolt har just visat att vi kan komma få massor med riktiga elbilar från olika tillverkare om bara nåt år!
En viktig sak att tänka på dock: när Teslas Gigafabrik har nått full produktion år 2020 kommer Tesla Motors ensam ha tillgång till lika många batterier som LG Chems 20 olika biltillverkare tillsammans. Så medan många kommer erbjuda billiga elbilar är det bara Tesla Motors som kommer kunna leverera dem i riktigt stora volymer.
Det låter ju jättebra Tibor! Även om Bolt inte så snygg bil kommer nog många köpa den för det “låga priset”. Vi som vill och tror på Teslas framgång är detta en väldigt bra nyhet. Det ger en bekräftelse för investerare som tvivlar på att vi går mot en helt elbaserad framtid och de som tycker att Tesla borde fokusera på att gå med vinst. Ponera att i framtiden växer Tesla till att sluka Panasonics batteriavdelning, detta är kanske otroligt? Då behöver de inte betala P någon vinst, vilket alla andra biltillverkare måste göra till LG osv. Om andra biltillverkare måste ha fler batterier än vad de planerat för kommer batteritillverkarna bli auktionshållare mot dessa biltillverkare vem erbjuder bäst för batterierna och expansionen för att tillverka fler.
Jag tror Tesla har gjort ett super-strategiskt val att lära sig vad de kan av Panasonic och gynna dem till en början. När volymen är tillräckligt stor att Panasonics del blir marginell då köper de ut dem men detta är nog kanske år 2030 när en del andra GFs har byggts.
Bolt kommer att bli USD2500 dyrare än Tesla Model 3 och vad vi tror idag är att Model 3 också blir autonom i grundutförande, detta är ju en standardgrej sedan ett år tillbaka.
Inte nog med att Model 3 blir billigare, man får ju också gratis laddning och laddnätet är utbyggt i hela USA. Bolt kommer ju inte till Europa so volymen kommer bara att finnas i USA och eventuellt något annat land.
Fördelen med Bolt är att den kommer ut ett år innan och att den förmodligen har lägre väntetid, Model 3 kommer bli enormt efterfrågad och folk som inte kan vänta ett år eller längre på leverans köper hellre en dyrare icke autonom bil som Bolt.
Intressant att se vilka andra bilar som kommer ut och konkurrerar med Bolt och Model 3, trösklen att konkurrera med Model 3 blir enormt hög.
Jag kan själv köpa batterier inkl. Moms som privatperson för 250 dollar per KWh här:http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-inr18650-29e.html
Så tesla ligger nog redan med mot 150 dollar redan idag. Gigafabriken tar nog ner kostnaderna till 100 dollar.
På med tvångströjan omgående! Sedan sticker vi med högaffel! 😉
Är det bara jag som är synisk nog att tro att priserna på elbilarna ej kommer falla i samma takt som batterierna. Jag tror att många tillverkare gärna höjer marginalerna istället. Inte TM då men andra.
Då ett “stort” batteri har lägre andel “icke aktivt” material är ju det inte förvånande att Tesla/panasonic legat lägst hittills. När konkurenterna kommer med stora pack med modernare teknik blir det svårt för tesla att behålla sitt batteri koncept med laptop batterier konkurrenskraftigt.
35 GWh fra Teslas gigafactory mot 7 GWh fra LG Chem. Noen skal få slite med å få tak i nok batterier ..
Try to spot the pattern here. Obama and Hillary are incapable of doing so…
We know, they were all conservatives
Well that seemed entirely made up.
Just like in the US a few more attacks by the muslims will usher in solid right wing governments in the US and europe. The white pointy headed liberal on both sides of the pond are just like a lambs waiting to be slaughtered.
As if the atomic annihilation of the US is a bad idea.