Toyotas forskningschef Mitsuhisa Kato uttalade sig två veckor sedan framför hundratals journalister om att elbilar behöver ett Nobelprisvinnande batteri för att bli framgångsrika. (“The cruising distance is so short for EVs, and the charging time is so long. At the current level of technology, somebody needs to invent a Nobel Prize-winning type battery.”)
Sedan dess har det gått ett kollektivt sus genom medierna. Vissa med budskapet “äntligen nån som tar kål på batterihypen”, men i de flesta fall “har han inte hört talas om Tesla Motors?”.
Men att tro att forskningschefen för världens största biltillverkare inte skulle känna till Tesla Model S teknologi utan och innan är lite naivt egentligen. För att bättre förstå varför han sa som han sa, låt oss ta bilden ovan och zooma ut den lite:
Mitsuhisa Kato sa det han sa vid presentationen av deras senaste bränslecellsbil, Toyota FCV. När man stolt presenterar sin senaste bilmodell är det liksom inte läge att prata balanserat och nyanserat om sina konkurrenter. Är det någon gång man kan -till och med nästan förväntas- sväva ut lite så är det just vid sådana tillfällen. (Konstigt att flera tidningar, så som tex Ny Teknik, påstår att Mr Kato sa sitt uttalande i en intervju i Automotive News, medan läser man originalartikeln där framgår det tydligt att han sa det vid Toyota FCV-s presentation.)
Varje gång bränsleceller förs på tal så påbörjas det dessutom en vild diskussion om bränsleceller vs batterier som i mångt och mycket påminner om liknande diskussioner om iPhone vs Android, PC vs Mac, VHS vs Betamax (ni som är tillräckligt gamla).
Väldigt få verkar förstå att det som passar Tesla Motors kanske inte passar Toyota i samma utsträckning. Tesla Motors är på gång att bygga världens största batterifabrik, med lika stor produktionsvolym som världens alla övriga batterifabriker tillsammans, för att kunna tillverka förhoppningsvis uppemot 500 000 bilar per år år 2020. Mitsuhisa Kato inser dock att Toyota kan inte göra samma sak. Toyota Motor Corporation tillverkar 10 miljoner bilar per år. Om de skulle utrusta de bilarna med samma batteriteknologi som Tesla Motors gör med sin Model S skulle de behöva tillverka 70 miljarder batterier per år – tjugo gånger så mycket som världens samlade batteriproduktion idag!
Så Mitsuhisa Kato har faktiskt viss rätt i att det behövs ett Nobelprisvinnande genombrott. Batteriteknologin idag klarar behoven bilister har och Elon Musk har bevisat att man kan bygga världens bästa bil baserad på den – bara inte i de gigantiska volymer Toyota har på sina bilar. För att Toyota ska kunna bygga 10 miljoner elbilar om året måste batterierna antingen bli minst tio gånger enklare att tillverka eller lagra tio gånger mer energi (så man slipper tillverka så mycket av dem).
Det är enklare för Toyota att tillverka tio miljoner bränsleceller och leverera bilarna med tomma vätgastankar (kundens huvudvärk var hon ska tanka dem) än att tillverka 70 miljarder batterier för att driva dem. Observera att jag sa inte bättre – bara enklare. Redan dagens batteriteknologi är överlägsen bränsleceller på alla områden (inklusive räckvidd och tanktid) – utom på ett enda område: skalbarhet. Tesla Motors tillverkar inte ca 30 000 bilar per år för att de inte skulle kunna bygga eller sälja mer – de tillverkar så få för att de kan inte få tag i fler batterier till dem.
Toyota skulle också kunna tillverka några tiotusen elbilar per år om de ville. De har tom haft egna elbilar förut, en dessutom i samarbete med Tesla Motors. Toyota äger 0,27% av Tesla Motors aktier. Toyota sökte samarbete med Tesla Motors om en ny elbil – som Tesla Motors fick tacka nej till, för att inte äventyra batteritillgången till deras egna bilar.
Men Toyota Motors Corporation drivs av japaner. Och jag må låta stereotypisk här, men detta baserad på egen erfarenhet som utvecklingschef över gemensam projekt med japanska företag. Japaner planerar alltid nästan löjligt långsiktigt. Medan man kanske är glad om man har grepp om steg ett till tio i ett utvecklingsprojekt så vill de gärna in i minsta detalj diskutera steg 78. Att kunna tillverka några tiotusen elbilar om året men inte riktigt veta hur man ska skala upp det till tio miljoner bilar om tio år kan man inte bygga sitt företags framtid på. Då är det bättre att ta en alternativ teknologi som kanske inte är bäst, men som man kan planera den där steg 78 också på.
Vill du veta mer om vilka missuppfattningar det finns om bränslecellsbilar bör du läsa våra bränslecellsmyter.