Vill dra släp men inte husvagn

Dragkrok_procent

Dragkrokar är populära i Europa men inte så mycket i USA. Medan få amerikaner efterfrågar dragkrok på bilar är det ett populärt tillbehör på bilar sålda i Europa. De flesta amerikanska hushåll som har behovet att frakta stora laster har oftast en pickup för sådana åkturer – européer föredrar vid sådana tillfällen att dra en släpvagn efter ordinarie bilen istället. Och för det behöver man en dragkrok.

Skulle svenska köpare vilja ha dragkrok på sin Tesla, och om ja vad skulle de vilja använda den till? Undersökningen vi på Tesla Club Sweden genomförde är väl inget Statistiska Centralbyrån skulle varit stolta över, men ger ändå en fingervisning om svaret på frågan.

Över hälften av dem som har köpt eller skulle vilja köpa en Tesla vill ha en dragkrok på bilen så de kan dra en släp med den. Som husägare är det ofta man har behov av att frakta stora lass, antingen hem till sig, eller till tippen. Att kunna dra båttrailer och liknande är också eftertraktat.

Förvånansvärt många, en fjärdedel av alla som svarade, ville ha dragkroken som fästpunkt för tillbehör så som tex cykelställ.

Endast ett försvinnande fåtal, 2% av de som har svarat, skulle vilja ha dragkrok på sin Tesla för att dra husvagn med den. Och det är bara bland framtida kunder behovet finns. Ingen av dem som redan äger en Tesla har uttryckt något behov av att dra husvagn. Demografigrupperna husvagnsägare och Teslaägare överlappar tydligen inte varandra 😉

Och slutligen 22% känner öht inte behovet av att ha en dragkrok.

Intressant bland resultaten är också att över tre fjärdedelar av alla Teslaägare som har svarat på undersökningen säger att de skulle velat ha dragkrok på bilen – men köpte den ändå.

Så hur motsvarar Tesla Motors bilar förväntningarna för dragkrok?

Varken Tesla Roadster eller Tesla Model S har dragkrok ens som tillval. Enda Tesla Roadstern som mig veterligen har utrustats med dragkrok är Tesla Motors utvecklingschef JB Straubels egen privata:

Till Tesla Model S kan man köpa dragkrok från tredjepartstillverkare som tex Eco Hitch. Den duger dock officiellt bara till att fästa cykelställ på. Att dra släpvagnar med den rekommenderas varken av Tesla Motors eller dragkrokens tillverkare.

Som främsta skäl till varför bilarna inte bör utrustas med dragkrok framhålls att Tesla Motors inte har anpassat Model S chassi till uppgiften. Dragkroken måste ju fästas i starka balkar i chassiet så den inte lossnar vid hög belastning. Frågan verkar ändå vara med juridisk än teknisk. För medan ingen vågar ta på sig ansvaret för dragkroken så verkar de som finns vara kapabla att dra mindre släpvagnar i alla fall:

Hur kommer det bli med Tesla Model X då? Tesla Motors har inte släppt någon officiell information om Model X kommer att få dragkrok eller inte, men enligt två uttalanden från företaget kan vi hoppas i alla fall. Dels har en talesperson för företaget sagt att Model X kommer att ha “towing capability” dels har Elon Musk själv twittrat att “Model X will be able to out tow almost any SUV or light truck. It has incredible torque”. Synd bara att den där tweeten har sedan dess deletats – ska vi bli oroliga?

För att medan det stämmer att bilen Model X kommer att ha en otrolig råkraft och dragkapacitet så måste ju dragkroken få en stabil punkt att fästa den i för att kunna dra tunga last – och Tesla Model X bygger ju på samma bottenplatta som Tesla Model S! Så för att kunna erbjuda dragkrok som tillval måste Tesla Motors ändra i bottenplattan – och en sådan ändring skulle då kunna innebära att både Model S och X kommer att kunna fås med dragkrok, iom att de ju bygger på samma bottenplatta.

Om Tesla Motors har genomfört den förändringen eller inte får vi inte veta förrän detaljerna kring Model X börjar dyka upp. Men en sak vet vi ändå: även om Model X (och S) får dragkrok så kommer de inte dra särskilt många husvagnar. För förutom att ägarna inte ens vill göra det, så blir det ingen kul semester om man måste koppla loss husvagnen var tjugonde mil: man måste ju backa in till Supercharger snabbladdaren och det finns inte plats för någon husvagn bakom bilen där.

Men en dragkrok kommer att förenkla livet för många Tesla-ägare, som då kommer att kunna koppla en släp bakom bilen, och köra småärenden med den. Antingen när man som JB Straubel i bilden ovan har köpt ett kylskåp, ska frakta grejer till tippen, eller sjösätta båten.

Att utvecklingschefen själv har insett behovet av en dragkrok är betryggande för framtiden.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.