När Fords EcoBoost 1.0 motor vann 2014 års International Engine of the Year Awards, framröstad av 82 motorjournalister, var de så stolta över det att de spred ovanstående bild om den. (Innan du läser resten av den här texten vill jag att du förstår att jag från mitt hjärta gratulerar dem för deras revolutionerande motor och välförtjänta priset de har vunnit för den.)
Men ovanstående bild, som skulle ha imponerat på folk år 2004, ser bara konstig ut år 2014. Väldigt, väldigt, väldigt många delar är det.
Skulle man kunna jämföra den motorn med motorn som vann Green Engine-klassen i samma tävling? Rätt gissat: Tesla Model S motor vann också pris på 2014 års International Engine of the Year Awards.
Jag frågade Tesla Motors om de har någon liknande bild på deras motor. Det framkom ganska snabbt två viktiga fakta: 1) de har inget klatschigt fint namn på sin motor, 2) de har ingen sån bild eller sprängskiss på den. Så jag fick gräva djupt på Internet tills jag hittade följande bild på en annan högeffekt asynkron växelströmsmotor och dess delar:
Ford gjorde ett otroligt bra jobb att ur 999 kubik och tre cylindrar krama ut mellan 74 och 92 kW (beroende på modell) och 170 till 200 Nm vridmoment. De fick ta hjälp av både direktinsprutning, turbo och start/stopp-teknologi för att uppnå en förbrukning på under 0.2L/mil blandad körning. Siffror som för några år sedan skulle varit rena fantasier.
Å andra sidan får Tesla Motors ut upp till 310 kW effekt ur en hälften så stor motor, med uppemot 600 Nm vridmoment, utan att någonsin behöva köpa en droppe bensin eller olja till den. Och Tesla Motors elmotor består av endast en handfull delar, varan en enda som rör på sig.
Tittar vi noga på Fords bild på EcoBoost 1.0 motorn högst uppe i den här artikeln ser vi dessutom att de har ju fuskat! Stora delar, som turbon, startmotorn, generatorn sitter där hopmonterade, hela. Ett turboaggregat består inte av en enda del – det kan ju skruvas isär i ännu fler smådelar!
Om du nu tittar en gång till, extra noga på bilden på EcoBoost-motorn kan du dessutom se en av delarna ha en röd ring kring sig (längst till vänster). Det är EcoBoost-motorns startmotor. Ja, en hel liten elmotor! Fords bilar har ju också elmotor (startmotorn) och batteri (startbatteriet) och kan faktiskt köras säkert över 10 meter på ren eldrift (lägg i ettan, släpp upp kopplingen och vrid om startnyckeln). Allt som behöver göras är att göra elmotorn större och starkare, och göra batterierna större – så slipper man allt det där andra på bilden!
På köpet skulle man då få 0g koldioxidutsläpp från motorn, större vridmoment, högre maxeffekt, jämnare effektkurva, högre maxvarvtal, tystare gång, mindre vibrationer, mindre storlek, och slippa behöva koppla växellåda, avgassystem och katalysator till motorn.
Hur är det de brukar säga på TV-shop medan de sopar undan en massa prylar?
– You don’t need all this! You only need the Wonder-slicer!