I fredags meddelade Tesla Motors att deras gigantiska batterifabrik kommer att byggas i Nevada. Delstaten var en av de fem Tesla Motors valde ut som möjlig plats för deras fabrik, och som spelades ut mot varandra.
Tesla Motors lockade med 6500 nya arbetstillfällen som ju ingen lokalpolitiker som vill bli omvald kan säga nej till. I en politisk rävspel ville Tesla Motors få de bästa möjliga villkoren och snabbaste handläggningstiderna från de tävlande delstaterna. De till och med började bygga grund för fabrikerna i flera olika delstater, med hot om att bygget kommer att fullföljas på endast ett utav ställena.
Till slut vann Nevada tävlingen genom att erbjuda 1.25 miljarder dollar i subventioneringar och skatterabatter under de närmsta 20 åren och utlova enkla snabba beslutsvägar. Nevada har erkänt enkla mycket mindre byråkrati än tex Kalifornien.
Det Tesla Motors kommer att bygga blir världens största batterifabrik som kommer att tillverka lika många batterier som all världens övriga batterifabriker tillsammans. Genom enorm tillverkningsvolym hoppas Tesla Motors sänka batteripriserna rejält – enligt vissa bedömare till så lite som $100/kWh. Om några revolutionerande nya batteriteknologier får genomslag kan fabriken ställas om till att tillverka dessa.
Fabriken kommer att byggas 15 km öster om Reno, 4 mil från delstatsgränsen mot Kalifornien. Tesla Motors bilfabrik i Fremont, Kalifornien ligger ca 40 mil bort.
För att tysta alla påhopp om batteriers energikrävande framställning kommer fabriken elförsörjas av en gigantisk sol- och vindkraftsanläggning bredvid fabriken. Inte nog med att tillverkningen blir energisnål – den kommer att använda sig av miljövänlig fossilfri energi för tillverkningen av batterierna! Så dagens ”larmrapporter” om att elbilars batterier kräver massor med energi för att framställas får revideras rejält. Men när det är mörkt och vindstilla då? Tja, de har ju tillgång till massor med batterier…
Fabrikens utseende har ändrats lite sen de första planerna (här ovan). Då var solcellerna i en solcellspark bredvid. I de senaste skisserna (högst uppe i artikeln) har fabriken vuxit i storlek och fått solcellerna på taket istället.
Fabriken kommer dessutom återvinna gamla batterier på anläggningen, och minimera allt avfall. Tesla Motors lever mycket på sin miljöimage, så fabriken kommer inte lämna ifrån sig några farliga avfall över huvud taget.
Idag ser fabriksbygget ut så här:
En viktig faktor i valet av platsen för fabriken var också att USA-s enda litiumgruva ligger också i Nevada. Litiumet till batterierna i Tesla Model S kommer idag från Chile och Argentina, men kan alltså bli mer lokalt producerat i framtiden. Gigafabriken kommer att använda sig av uppemot 15 000 ton litium per år – att jämföras med världens årsproduktion på 160 000 ton. Nevada sitter på en än så länge i stort sett outnyttjad litiumreserv på nästan lika stora volymer som Chile, så gruvbolaget Western Lithium och Tesla Motors nog redan har haft många sammanträden om framtiden.
TCS ett år sedan: Vad får det lov att kosta?
För ett år sedan gick vi igenom de priser som Tesla Motors då äntligen har släppt i svenska kronor.
Återvinningen av batteripaket blir en intressant historia – hoppas att de spränger gränser och till så låg kostnad som möjligt klarar att återvinna så mycket som det bara går av ett batteripaket.
I så fall kunde man tänka sig att man i framtiden kan få 30′ för sitt gamla paket om man köper ett nytt för 40′, så att det inte blir särskilt plågsamt att byta batteripaket när det börjar bli gammalt.
Det kan säkert finnas ett steg till där i mellan där man använder batteriet till hem-lagring med solpaneler eller liknande, innan det behöver gå till återvinning.
Hur mycket kan man återvinna på ett batteri?
Det finns inga tungmetaller eller gifter i Teslabatterierna (som många tror baserat på gamla blybatterier) så teoretiskt sett nästan allt. Jag rekommenderar det här klippet av Elon på ca 4 minuter där han beskriver just det. http://youtu.be/HiOLan8J0cE?t=1m53s
Tibor, glöm inte den geotermiska energin dom har tillgång till också i nevada. 🙂
Pingback: Hur ”giga” blir gigafabriken? - Tesla Club Sweden
Pingback: Gigafabriken: arbete pågår - Tesla Club Sweden