Stora rubriker i tidning efter tidning basunerar ut budskapet “Tesla blöder pengar” och “Tesla går back 4 000 dollar per bil“. Sedan Tesla Motors kvartalsrapport i onsdags har aktien störtdykt 12%. Är sagan Tesla Motors slut?
Låt oss titta lite på siffrorna bakom rubrikerna. Om vi tar aktiekursen först kan vi konstatera att kursen är nu tillbaka där den var… 8:e Maj. Zoomar vi ut lite grann aktiekurs-diagrammet ser vi att historiskt sett har Tesla Motors aktiekurs varit väldigt ryckig, med många berg och dalar. Efter störtdykningen befinner den sig nu ungefär där kursen har pendlat kring de senaste ett och ett halvt åren – faktiskt fortfarande något över årsmedel.
Att Tesla går back 4,000 dollar per bil låter väldigt alarmerande. Säljs bilarna för mindre pengar än vad de kostar att tillverka?! Trots att de kostar många hundra tusen kronor -vissa modeller över en miljon- så förlorar ändå Tesla Motors pengar på varje bil de säljer?
Tittar vi lite närmare på de siffrorna visar det sig att Tesla Motors tvärtom tjänar långt mer än andra biltillverkare på varje bil de säljer! Tesla Motors vinstmarginal på varje tillverkad bil är i bilbranschen (i de flesta branscher, faktiskt) otroliga 23%. Om genomsnittliga priset per såld bil är på runt $90,000 tjänar Tesla Motors uppemot $20,000 på varje bil de säljer!
Men vänta nu, om de verkligen tjänar så mycket pengar på varje bil de säljer – varför alla förluster? Varför alla rubriker? Hur kan de gå back?
Enkla svaret är att Tesla Motors “blöder” inte – de investerar. Alla pengar de tjänar på att sälja bilar investerar de i att bygga ut företaget. Tesla Motors blöder inte – de växer! Tesla Motors inviger en ny butik varje vecka runt om i världen – och en ny Supercharger station (med flera laddstolpar i) varje dag! Dessutom håller de på att bygga om fabriken till att börja producera deras nya bilmodell Tesla Model X. Och håller på att bygga världens största batterifabrik i Nevada.
Det är ett stort skillnad mellan att blöda pengar – och att investera sina vinster!
Det som händer nu är att Tesla Motors investerat mer pengar under de två första kvartalen 2015 än de har tjänat under perioden. Pengarna har de tagit från sin välfyllda kassakista, som de hade över 2 miljarder dollar i i fjol. Nu har de halverat den till strax över 1 miljard dollar. Men inte för att fylla igen förluster eller täcka daglig drift av verksamheten – utan för att expandera företaget till nya länder, introducera nya bilmodeller och bygga nya fabriker!
Det tidningsrubrikerna antyder -att ju fler bilar Tesla Motors skulle sälja desto mer skulle de gå back- stämmer inte alls. Rubrikerna borde snarare vara “Tesla Motors investerar stort inför framtiden!” (fast sådana rubriker säljer av någon anledning färre tidningar än tjocka svarta katastrofrubriker) 🙄
Resten av året kommer vara lika “nattsvart” som hittills: Tesla Motors kommer att fortsätta investera sina pengar i nya batterifabriken i Nevada och kommer därmed att “gå back” i mediernas och kortsynta aktieanalytikers ögon. Det är först i början av nästa år som inkomsterna från biltillverkningen kommer överträffa företagets investeringstakt.
I och med att det är investeringar som pengarna går åt till kan Tesla Motors -om de märker att pengarna rullar för snabbt- när som helst slå av på investeringstakten. Skulle företagets VD Elon Musk besluta att han är nöjd med företaget som det är och sluta investera i expansion och i framtiden skulle Tesla Motors plötsligt gå miljarder plus och prisas av alla analytiker. Men det är inte att generera vinst till aktieägarna som är Tesla Motors mål (än så länge).
Det känns konstigt att så få tidningar eller börsanalytiker har bekantat sig med Tesla Motors hemliga masterplan som Elon Musk avslöjat redan för 9 år sedan:
The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me):
- Build sports car
- Use that money to build an affordable car
- Use that money to build an even more affordable car
- While doing above, also provide zero emission electric power generation options
-Elon Musk
Vi är ungefär halvvägs in i punkt 3 för tillfället. Och allt rullar på enligt plan.
TCS ett år sedan: Tesla Motors grundrisk
Det finns däremot en risk som kan bokstavligen skaka om Tesla Motors i dess grundvalar. En reell risk, som ändå ingen tidning eller analytiker någonsin har bekymrat sig om. För vad skulle hända om…
Hej Tibor! Jag vet inte om du har sett min tweet, men jag skrev igår kväll till @teslaclubsweden och bad dig reda ut just detta, så det var jättekul att det kom en artikel idag. Antingen väldigt bra timing, eller väldigt snabbt jobbat. 🙂
Tack!
Jag ser inte tweeten som skickas till @teslaclubsweden (jag tror/hoppas Patrik kan se dem dock)
Okej, då var det bara bra timing då. 😛 Finns det något konto man kan nå dig på istället för Patrik?
tibor.blomhall@teslaclubsweden.se
Jag är inte aktiv på Twitter eller Facebook. Driva en sajt räcker 😉
Haha okej. 😀 Tack!
Det var modigt Tibor att skriva din e-post adress på en offentlig webbsida utan kryptisk omskrivning. Hoppas du har bra spamfilter!
Jag skulle vilja påstå att resten av året kommer vara “rött” och inte “svart” – inom finans brukar positiva siffror vara svarta medan negativa är röda.
“nattsvart” då? 😉
Jag tänkte mer på svarta moln och svarta rubriker än svarta siffror…
Jättebra, ett fel bara. “de går inte back”, jo dom går back, p.g.a. stora investeringar.. Men back går dom allt.
Jo, sant. Så jag tog bort den.
Fast att “gå back” i folkmun är att inte ha tillräckligt med pengar. Har man 200,000 på banken, tjänat 50,000 kronor en månad och köpt en ny fotpall för 100,000 kronor tycker inte folk är att gå back – även om rent bokföringsmässigt så gick man back den månaden. (Jäkla dyr fotpall, dock)
Men företaget vill ha in mera pengar nu. Kanske blir det en nedjustering till en mer vettig kurs på aktierna snart!? 😉
http://www.di.se/artiklar/2015/8/13/tesla-vill-dra-in-miljarder-i-nyemission/?qr=i-dag
Tesla announces a new share offering to raise cash for some of its costly efforts, and CEO Elon Musk will buy $20 million worth of stock himself.