Det fraktas bilar hit och dit tvärs över oceanerna från bilfabriker till kunder i gigantiska specialbyggda fartyg som kan ta tusentals bilar ombord. Som gigantiska oceangående Finlandsfärjor med extra många bildäck (men utan tax-free och dansgolv, till personalens förtret). Det är så även Tesla fraktar sina bilar till Europa i dag.
Färjorna är dieseldrivna, det går alltså åt fossilt bränsle för att leverera elbilen du har köpt hem till dig. Enligt rederiet Wallenius Wilhelmsen går det åt 40 ton bränsle per dag för att driva ett sånt fartyg och varje färja kan ta emot upp till 7000 bilar.
Med dessa siffror kan vi räkna ut att under de 20 dagar det tar att skeppa en Tesla från hamnen i San Francisco till belgiska Zeebrugge går det åt 114 kilo, 137 liter diesel per levererad bil. Dieselbilägare bara rycker på axeln och tycker vaddå, det där tankar man på en månad – men för en elbilist sticker det i ögonen att det går åt fossilt bränsle bara för att få sin bil.
I framtiden finns det kanske en lösning på problemet.
Fartygsdesignfirman Wallenius Marine utvecklar just nu ett segelfartyg i Hero-klassen, som står för High Efficiency RoRo (roll on-roll off). Den ska ha 8000 kvadratmeter segelyta fördelade på fyra gigantiska master och kunna frakta 7000 bilar ombord.
Miljövänliga driften kommer dock med två nackdelar: dels sänks fartygets medelhastighet från dagens 17 knop (31 km/h) till 10 knop (18 km/h), dels blir ankomsttiden mer svårpredikterad. Väder och vind kommer påverka fartygets kurs och hastighet i högre grad än idag. Dagens dieseldrivna skepp tar heller inte raka vägen över oceanerna, ofta måste de göra omvägar runt stormar eller vänta ut dem. Med en segelfartyg blir det ännu svårare att bedöma vilken väg fartyget ska välja och hur lång tid överfarten kommer ta. Därför övervägs det även hybridlösningar där segelfartyget kan få hjälp från traditionella motorer.
Det Wallenius Marine inte räknar med dock är framtidens båtlast.
När Tesla skeppar sina bilar över Atlanten är det inte bara tusentals järnklumpar på hjul som båten är fylld med – utan även tusentals stora batterier! I framtiden kommer även andra biltillverkares båtlaster mer och mer bestå av elbilar.
Tänk dig en färja som förutom segelmaster även har ett vindkraftverk ombord. Medan fartyget åker i gynnsamma vindar laddar vindkraftverket bilarnas batterier ombord. Kommer båten fram till ett område med vindstilla, eller vill boosta sin hastighet startar den sina eldrivna propellrar som drivs med ström från bilarnas batterier. 7000 elbilar ombord har ju en sammanlagd batterikapacitet på 4-700 MWh – tillräckligt för att driva båtens motorer i flera dagar!
På så sätt skulle framtidens segeldrivna bilfärjor kunna få samma fart och leveranspunktlighet som dagens dieseldrivna. På ett miljövänligt sätt.
TCS ett år sedan: Ett skepp kommer lastat…
I fjol följde vi genom ett antal artiklar de första Tesla Model 3 väg från fabriken i Fremont, USA till hamnen i San Francisco, över Panama-kanalen och Atlanten till Zeebrugge i Belgien och sedan med lastbil till svenska leveranscentra.
Det är möjligt att det skulle gå utveckla fraktfartyg som förlitar sig på vind, sol och batterier som kan hålla tidtabellerna och sänka fraktpriserna. Men det skulle kräva produktutveckling och risktagande eftersom det knappast skulle bli rätt första gången. Som alla vet är det inget vi håller på med idag (med undantag för dissidenten Elon Musk och hans fanclub), istället läger vi all vår energi och lite till på att älta problemen.
Idén med vindkraft är bra men svårlöst.
https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-forst-i-varlden-med-vindkraft-pa-farja/
Stena Line slog på stora trumman 2011 när man skaffat vindkraftverk på sina båtar. Dock vet jag att de (vindkraftverken) stod stilla en hel del. Antingen blåste det för mycket eller så gungade det för mycket. Var vindturbinerna aktiva då gick de sönder.
Med vindkraftverk på fartygen blir det mindre energi i seglen?
Eftersom vindkraftverket ombord kommer bromsa farten ytterligare vore det bättre att ställa det i land och ladda bilarna fullt där innan avresa och sedan driva ett gäng elmotorer med energin lagrad i batterierna, om segel inte räcker.
Energin i batterierna kan nog driva skeppet i 3-9 dygn, svårt att räkna mer exakt då man inte vet motorernas elbehov. Vilket inte räcker till en hel överfart men kanske skulle vara tillräcklig som tillskott för dagar med vindstilla och svaga vindar.
Principerna omkring segling är ju inte desamma som för ett motordrivet fartyg. Syftet med segel på en segelbåt är ju just att ”bromsa” vinden så det går givetvis att ersätta seglen helt på vanlig segelbåt med vindsnurror och ändå kunna segla som vanligt.
Finns en del experiment som t o m visart att det är effektivare än vanliga segel.
https://www.treehugger.com/renewable-energy/windmill-sailboat-sailing-against-the-wind.html
Jo det är klart man kan ställa ett vindkraftverk ombord. Poängen, vilket kanske inte framkom av mitt förra svar, är att vindkraftverket ombord kommer generera mindre energi än vad det kan ge fartygets framdrivning inklusive förluster. Tänk att du endast har ett vindkraftverk +elmotoer som energikälla ombord, då skulle fartyget inte röra sig annat än med vinden vilket i sin tur minskar hastigheten på rotorbladet. Kraften att hålla fartyget på kurs skulle överstiga producerad energi. Om det inte vore så har vi uppfunnit en evighetsmaskin, och det går ju inte som vi vet.
Vad jag förstår från artikeln skulle vindkraftverken endast användas när det blåser så hårt att man inte förlorar kraft därför att de är igång. På så sätt skulle man kapa topparna då det blåser så hårt att man inte kan utnyttja all kraft i vinden till seglen och använder elkraften i dalarna när det inte blåser tillräckligt hårt.
Moderna fartygsmotorer är bland de mest effektiva som finns idag och kan omvandla mer än 50-55% av energin till direkt framdrivning. Att det därför ”bara” går åt 137 lite bränsle att frakta en hel bil de dryga 1500 mil (sjövägen) säger ju hur extremt effektiva moderna fartyg är. Det ger ju ca 0,09 L milen om man ser till de dryga 1500 milen som det är sjövägen ifrån SanFransico.
Bilar är ju dessutom av naturen inte helt lätta att packa och kapaciteten i en PCC (Pure Car Carrier) begränsas ju oftast snarare av utrymme än vikt på gods så i praktiken skulle du man säkert kunna frakta det dubbla antalet till inte mycket nämnvärt större mängd bränsle.