Segelbåt för bilfrakt

1547496609~01

Det fraktas bilar hit och dit tvärs över oceanerna från bilfabriker till kunder i gigantiska specialbyggda fartyg som kan ta tusentals bilar ombord. Som gigantiska oceangående Finlandsfärjor med extra många bildäck (men utan tax-free och dansgolv, till personalens förtret). Det är så även Tesla fraktar sina bilar till Europa i dag.

Färjorna är dieseldrivna, det går alltså åt fossilt bränsle för att leverera elbilen du har köpt hem till dig. Enligt rederiet Wallenius Wilhelmsen går det åt 40 ton bränsle per dag för att driva ett sånt fartyg och varje färja kan ta emot upp till 7000 bilar.

Med dessa siffror kan vi räkna ut att under de 20 dagar det tar att skeppa en Tesla från hamnen i San Francisco till belgiska Zeebrugge går det åt 114 kilo, 137 liter diesel per levererad bil. Dieselbilägare bara rycker på axeln och tycker vaddå, det där tankar man på en månad – men för en elbilist sticker det i ögonen att det går åt fossilt bränsle bara för att få sin bil.

I framtiden finns det kanske en lösning på problemet.

Wallenius_sail-RoRo

Fartygsdesignfirman Wallenius Marine utvecklar just nu ett segelfartyg i Hero-klassen, som står för High Efficiency RoRo (roll on-roll off). Den ska ha 8000 kvadratmeter segelyta fördelade på fyra gigantiska master och kunna frakta 7000 bilar ombord.

Miljövänliga driften kommer dock med två nackdelar: dels sänks fartygets medelhastighet från dagens 17 knop (31 km/h) till 10 knop (18 km/h), dels blir ankomsttiden mer svårpredikterad. Väder och vind kommer påverka fartygets kurs och hastighet i högre grad än idag. Dagens dieseldrivna skepp tar heller inte raka vägen över oceanerna, ofta måste de göra omvägar runt stormar eller vänta ut dem. Med en segelfartyg blir det ännu svårare att bedöma vilken väg fartyget ska välja och hur lång tid överfarten kommer ta. Därför övervägs det även hybridlösningar där segelfartyget kan få hjälp från traditionella motorer.

Det Wallenius Marine inte räknar med dock är framtidens båtlast.

När Tesla skeppar sina bilar över Atlanten är det inte bara tusentals järnklumpar på hjul som båten är fylld med – utan även tusentals stora batterier! I framtiden kommer även andra biltillverkares båtlaster mer och mer bestå av elbilar.

Tänk dig en färja som förutom segelmaster även har ett vindkraftverk ombord. Medan fartyget åker i gynnsamma vindar laddar vindkraftverket bilarnas batterier ombord. Kommer båten fram till ett område med vindstilla, eller vill boosta sin hastighet startar den sina eldrivna propellrar som drivs med ström från bilarnas batterier. 7000 elbilar ombord har ju en sammanlagd batterikapacitet på 4-700 MWh – tillräckligt för att driva båtens motorer i flera dagar!

På så sätt skulle framtidens segeldrivna bilfärjor kunna få samma fart och leveranspunktlighet som dagens dieseldrivna. På ett miljövänligt sätt.

 


GLOVIS_CAPTAIN~01TCS ett år sedan: Ett skepp kommer lastat…

I fjol följde vi genom ett antal artiklar de första Tesla Model 3 väg från fabriken i Fremont, USA till hamnen i San Francisco, över Panama-kanalen och Atlanten till Zeebrugge i Belgien och sedan med lastbil till svenska leveranscentra.

Bookmark the permalink.