Igår införde Stockholms stad miljözon klass 2 på Hornsgatan. Vilket betyder att endast bilar som motsvarar avgaskrav Euro 5 och 6 får trafikera gatan. Alla bilar registrerade efter 1 September 2011 har utsläppsklass Euro 5 och även vissa bilar tillverkade innan dess. Sedan tidigare är det förbjudet att köra med dubbdäck på sträckan.
Miljözonen infördes inte så mycket för klimatets skull utan snarare för att förbättra närmiljön, stadsluften, få ner kvävedioxidhalterna i luften. Den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas ytterligare, då kommer enbart bilar som motsvarar utsläppsklass Euro 6 tillåtas.
Stockholm och Sverige börjar smått med en enda gata i en enda stad men liknande miljözoner är vardag nere på kontinenten. De flesta tyska storstäders stadskärnor får endast beträdas av bilar som klarar Euro 6. Det som väcker debatt i Sverige har varit vardag i åratal i Europa, och inte enbart enstaka gator utan hela stadskärnor. Vi ligger långt efter i det miljöarbetet. När kommer Stockholm införa miljözon på hela innerstaden innanför tullarna?
Tack och lov har Sverige i alla fall inte infört samma klumpiga system med klistermärken som alla som ska köra in i tyska städer måste skaffa (OBS! Även du som har elbil måste skaffa klistermärket! Läs mer här!). Man kan istället slå upp bilens registreringsnummer på Transportstyrelsens webbplats, välja fliken Teknisk data och sedan Motor och miljö så kan man se vilket avgaskrav bilen klarar.
Det är bara polisen som ska kunna bötfälla bilar med för stora utsläpp som kör in på Hornsgatan (bötesbelopp 1000 kronor) men enligt Stockholm Direkt är miljözonen ingen högprioriterad fråga för Södermalmspolisen. Kommer det bli en tandlös lag?
Stockholms Luft- och Bulleranalys har i åratal haft en mätvagn på Hornsgatan som mäter luftkvaliteten, man kan se dess uppmätta mätvärden online. Det kommer bli intressant att se om miljözonen kommer innebära någon skillnad i luftkvaliteten, och resultaten kommer säkert debatteras av olika aktörer.
Vi som kör elbil kan dock tryggt fortsätta köra överallt i Stockholm, Sverige och Europa. Så länge vi inte använder dubbdäck eller glömmer bort att köpa tyska Umweltplakette klistermärket. Medan många bilister nu måste söka på sina registernummer på Transportstyrelsens webbplats för att se om de får köra i miljözonen idag eller i framtiden har vi elbilister vårt på det torra, så att säga. Vill du slippa oroa dig över vilka miljözoner det finns eller kommer införas – skaffa en elbil!
TCS i fjol: Umweltplakette
I fjol varnade vi för att åker du till Berlin eller någon annan tysk storstad med din elbil kan du få miljöböter om du inte aktar dig! Man måste skaffa sig en klisterlapp som intygar att bilen motsvarar avgaskrav Euro 6 – det är klisterlappen som räknas, inte att bilen i sig klarar kraven!
TCS i fjol: Bristol förbjuder dieselbilar
Engelska staden Bristol går ännu längre och förbjuder alla dieselbilar för att få bukt med de extremt höga nivåer av kvävedioxid i staden. Även de som på pappret klarar Euro 6.
Det man inte ser det har man inte ont av. Men att andas in alla dessa partiklar är naturligtvis hälsovådligt på lång sikt. Hoppas alla städer följer efter.
Lite fjantigt det här med miljözoner, enligt de sista mätningarna så är det inget större problem numera. Om du kör elbil med bensinvärmare. Veteranfordon är undantagna så det är fritt fram att köra tvåtaktare typ dkv eller gammal saab v4 så länge den är äldre än 30 år. Kör du en 20 år gammal bil med katalytisk avgasrening då är det stopp.Tack danne för ett enklare liv…