TEST: Sveriges mest köpta elbil

 

 

Vi på Tesla Club Sweden brukar testa nya elbilar som dyker upp på den svenska marknaden. Så gjorde vi även nu när tillverkaren stolt deklarerade att de har Sveriges mest köpta elbil.

Vår vana trogen begärde vi att få låna en bil för test. Döm vår förvåning då tillverkaren skickade oss hundratals bilar som vi dessutom fick behålla! Vi önskar fler biltillverkare gjorde så.

Bilarna skeppas inte med båt utan förpackade i plastpåsar:

 

g1prk4vxdhxx4vbk3qv2

Ahlgrens är en anrik biltillverkare med produktion av samma oförändrad bilmodell ända sedan 1953. Nu släpper de elbilar som använder sig av samma kaross. Det är alltså ingen nydesign tyvärr, vilket brukar innebära sämre innerutrymmen än bilar som från början är designade som elbilar.

Ahlgrens elbilar tillhör utan tvekan fordonsklass superminibilar. Den passar ändå barnfamiljer utmärkt, bara man har fler än en enda bil att bjuda på. Bilen fås i tre olika färger.

Tillverkaren är mycket förtegen om detaljerna kring sin elbil. Å ena sidan listar de alla ingående ingredienser tydligt på leveransförpackningen – men de undanhåller för elbilar så viktig information som batteristorlek och räckvidd. Vi fick göra egna empiriska tester istället där vi kunde konstatera att man kunde sträcka sig lika långt efter elbilarna som Ahlgrens traditionella bilar. Samma räckvidd som gamla modellen alltså – inte illa!

Även priset är samma som för de traditionella bilarna vilket Ahlgrens är först med att uppnå. Även om elbilar rasar i pris brukar de fortfarande vara dyrare i inköp än avgasbilar. Ahlgrens elbilar har banbrytande prissättning. Apropå avgaser konstaterade vi dock med förvåning att vi producerade lika mycket avgaser efter Ahlgrens elbilar som deras traditionella bilmodell. Är bilarna enbart elektrifierade? Någonting är lurt här, vi dubbelkollade men Ahlgrens hade inte rent mjöl i påsen!

Något många är oroliga över är bilars säkerhet. Speciellt en bilmodell med rötter från 1950-talet: hur klarar den moderna krockprov? Vi kontaktade Euro-NCAP men de verkade ha problem med sin telefonväxel för samtalet avbröts tvärt så snart vi nämnde vilken bilmodell vår förfrågan gällde. Därför utförde vi våra egna krockprov:

Ahlgrens_krockprov

Vår egen köksbänk-NCAP visade bilens goda krockegenskaper. Den mjuka deformationszonen i nosen absorberade krockenergin galant utan att passagerarutrymmet deformerades. Med förvåning kunde vi till och med konstatera att efter krockprovet visade bilen tendenser till regenerering – nosen började utvidgas igen och återfå sin ursprungliga form! Något vi inte observerat på någon annan bil hittills.

Ahlgrens bilar har lång tradition av krocksäkerhet. Deras tidigare hybrid modell testades redan av gamla konsumentupplysningsprogrammet Bilmagasinet:

Mycket har hänt sedan dess med bilars säkerhetskrav, därför utförde vi även pedestrian-tester för att se hur bilarna beter sig vid krock med fotgängare. Vi kunde konstatera att bilarnas mjuka kaross gjorde att de lämnade inga skador på varken knän eller huvud på folk vi kastade bilarna mot. Bara förvånade och arga kommentarer som undrade om farsan är helt klok i huvudet eller?!

Något som ofta diskuteras när det gäller elbilar är deras miljöpåverkan. Det verkar inte vara någon nämnvärd skillnad i livscykelanalys mellan Ahlgrens nya elbilar och deras äldre bilmodell – men samtidigt måste det påpekas att enligt Livsmedelsverket är skumgodis en rejäl miljöbov.

Hur är det att äga Ahlgrens elbilar? Tyvärr är hållbarheten begränsad. Bilarna har ett bäst före datum på mindre än ett år. Kan det ha med batteriernas livslängd att göra? Ahlgrens elbilar gå alltså åt i rasande takt, glöm tiotusentals mil och ägarskap i årtionden. Dessutom är andrahandsvärdet bokstavligen bara skit, på ren svenska. Det påverkar ägandekostnaden, TCO negativt. Å andra sidan kostar bilarna en bråkdel av andra elbilar. För 14,90 kronor får man inte enbart en Ahlgrens elbil utan en hel påse full med dem!

Bilarna behöver inte laddas, de är självladdande så att säga. Har man fört en mot munnen fortsätter man ladda på med flera efter ett tag. När vi ville ta reda på försäkringskostnad fick vi samma problem med avbrutna telefonsamtal som mot Euro-NCAP. Ahlgrens följer Teslas exempel och har inga serviceintervall på sina elbilar – det hade de inte på sin traditionella bilmodell heller i och för sig. Konsumenten kan enkelt åtgärda mindre skador på karossen själv, eventuellt genom att använda andra bilar som donator av delar. Det är otroligt enkelt att cabba ner bilarna! Istället för autopilot kan man slå ihop flera bilar till en större eller ett “tåg” med enkla handgrepp. Det behövs sedan endast en förare för hela biltåget.

AhlgrensBilar

Smaken då? Enligt Ahlgrens kommer deras elbilar bli Sveriges godaste bil och det kan ju alla som har slickat på en Tesla Model 3 förstå. Bilarna kommer i tre smaker: ananas, hallon och iskaramell. Man behöver inte välja, alla tre smaker och färger förekommer i samma leveransförpackning. Nu kommer jag väl bli stenad och utesluten ur min egen elbilsförening men personligen anser jag att de traditionella original bilarna från Ahlgrens smakar godare. I grunden samma bilmodell har i elbilsversion bestrukits med socker och salt, troligtvis för att anspela på litiumsaltet i elbilsbatterier. Kalla mig sur gubbe men personligen skulle jag föredragit en sötsur beläggning istället. Men alla bilmodeller kan inte passa alla, ni får göra er egen bedömning.

Leveranser av elbilarna sägs börja vecka 8 – men vill du testa bilarna redan nu kan du hitta förseriemodeller på närmsta Circle K bensinmack. Det är en väldigt udda marknadsföringsstrategi att lansera elbilar på bensinmack. Menar Ahlgrens verkligen allvar med sin elbilssatsning eller är det bara ett sockrat koncept?

Ahlgrens tänker massproducera sina elbilar här i Sverige. Efter SAAB NEVS och Volvo har alltså även Sveriges tredje biltillverkare börjat med rena elbilar – nu är det bara Koenigsegg kvar. Produktionen har redan börjat och enligt tillverkaren kommer det inte finnas några leveranshinder när bilarna når återförsäljarna vecka 8. Ahlgrens hoppas deras elbilar ska bli Sveriges mest köpta elbil.

Det finns bara ett sätt att stoppa dem.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to TEST: Sveriges mest köpta elbil

    1. Storapa says:

      Bäst före endast ett år, det är ju nästan värre än Leaf! Kan man gissa att de snålat på batterikylningen..? Men då är det väl obegränsade mil under det året åtminstone.?

    2. Eldaria says:

      Köpte en sån påse, och tycker det är dålig reklam för Elbilar, blä, ingen här hemma gillade smaken. Gillar däremot de vanliga bilarna. Och sen så klart den elbil vi kör runt i.

    3. Pingback: Tesla Model Y bäst säljande bilen i Sverige – och i världen – Tesla Club Sweden

    4. Pingback: Tesla utmanar Ahlgrens? – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar