De första Tesla Model 3 har anlänt Europa

Zeebrugge

I natt anlände bilfraktfartyget Glovis Captain hamnen Zeebrugge i Belgien, fullastad med Tesla Model 3. Som vi rapporterat om tidigare är Glovis Captain den första av en lång rad skepp som är på väg över Atlanten med Teslor avsedda europeiska köpare.

Från Teslas bilfabrik i Fremont utanför San Francisco fraktas bilarna på långtradare över till Pier 80 i San Franciscos hamn, en resa på dryga 7 mil. Sedan körs de på egna hjul ombord på enorma bilfraktfartyg som brukar användas av bilföretag för att frakta nybyggda bilar mellan kontinenterna. Första sådana fartyget som kastade loss med Tesla Model 3 ombord var Glovis Captain den 12 januari. Efter henne följde ungefär ett fartyg i veckan, Glovis Cosmos, Grand Aurora och CSCC Europe:

Tesla Model 3 fraktfartygens position i går

Tesla Model 3 fraktfartygens position i går

Glovis Captain har nu efter 23 dagars färd anlänt till Europa. Resan skulle egentligen gått snabbare men i slutet av januari såg de som följde fartygets färd att den saktade in i närheten av Azorerna. Tusentals förväntansfulla Teslaägare följde nämligen fartygets färd över oceanen. Varför saktade den in? Har det hänt något, undrade många oroligt. Ända tills någon i en tysk Tesla-forum kastade en blick på väderkartorna och såg enorma stormen med 11 meter höga vågor framför i färdvägen. Båten saktade helt enkelt ner för att vänta ut tills stormen flyttade sig ur vägen och den kunde fortsätta vidare.

Elon Musk sa på aktieägarmötet 31 januari: “our factory is like, right now, only making cars for China and Europe. That’s all it’s doing for – with respect to Model 3. And our whole focus is, okay, how do we get those cars made, get them on a ship as fast as possible, get the ship as fast as possible to Zeebrugge in Belgium then get them over to Drammen in Norway and get those cars to customers as fast as possible.”

Tesla tillverkar nu alltså enbart Model 3 för Kina och Europa. Satsar allt på att få dem levererade till slutkunder innan sista mars, sista dagen i kvartalet. Vår gissning är att inga fartyg kommer avgå mot Europa i mars. För de båtarna skulle inte komma fram till kund innan kvartalets slut, vilket skulle ge sämre siffror i bokslutet. Under mars månad kommer istället bilar produceras till den amerikanska marknaden där de snabbare kan levereras.

Detta kommer dels innebära att svenska Tesla kommer göra allt de kan för att få ut alla mottagna Model 3 innan slutet av mars. De vill inte ha några bilar kvar i transit – allt för att få fina siffror i bokslutet. Det kommer även innebära att Tesla kommer inte leverera lika många Model 3 i USA under första kvartalet som förut. Bilarna skeppas ju till Kina och Europa. Det kommer dock inte stoppa rubriker från att basunera ut att Teslas försäljning i USA har “kollapsat” och att Tesla därför naturligtvis är döende.

Nu tittar vi med spänning på hur lång tid det kommer ta för Tesla att få bilarna av båten, sätta dem på långtradare och skeppa dem till sina leveransställen. Även om bilarna är färdigmonterade (till skillnad från hur Tesla Model S och X brukar levereras till Europa) saknas det två viktiga detaljer från dem: främre skylthållaren och vinterdäck. Enligt de bilder vi sett har de Tesla Model 3 som skeppats till Europa de rätta europeiska skylthållare monterade där bak – men ingen framme i nosen. Och för att kunna köras iväg av kund i Sverige måste de medföljande däcken bytas till vinterdäck.

De första nederländska och norska kunderna har nu fått sina leveransbesked, med leveransdatum kring 10-14 februari. Inga svenskar än, vad vi vet.

Vi väntar otåligt på att höra när de första lyckliga svenska kunderna kan få sina bilar?

 


TCS två år sedan: Sveriges elimport

– Din elbil går på kolkraft, brukar man ibland höra från folk. Som hävdar att även om vi i Sverige har själva ett rent elmix så importerar vi ändå smutsig kolkraft från Tyskland och Polen. Men hur ligger det egentligen till med Sveriges elimport? Vi kollade upp statistiken och såg att vi inte alls importerar ful-el från Tyskland och Polen utan miljövänlig el från ett helt annat land…

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Martin Västerberg

    Vad är det som gör att Tesla inte behöver montera ned Model 3 i delar för att kringgå importskatt? Model S och X gör väl det fortfarande?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Genom att montera isär Model S och X slipper Tesla betala 10% importskatt till EU, på “bildelar” är det bara 5% tull. De 5% de tjänar på en miljon-plus-kronorsbil är värt extra besväret att skruva isär och ihop några tusen bilar. 5% på en sex-sjuhundratusenkronorsbil är inte längre värt besväret, speciellt när det handlar om tiotusentals bilar som skulle kräva byggandet av en ny hopmonteringsfabrik.

      • Martin Västerberg

        Aha, det är sant. Mycket högre inflöde så det finns inte tid till det helt enkelt, och att få Teslor till folket så fort som möjligt är prioritet.

  • Geni87

    Det vore intressant att se om/hur leveranstiderna för Model 3 i USA har utvecklats. Om de inte går upp nämnvärt trots att en stor del av produktionen skickas till Europa och Asien tyder det ju på att försäljningen i Nordamerika har stabiliserats på en lägre nivå jämfört med i höstas. Ca 7000 M3 levererades i USA i Januari mot 25000 i December.

  • Björn

    Service centret i Mölndal var väldigt tydliga med att bilen kommer stå på sommarhjulen vid leverans. Vi får väl se hur det blir, men det vore ju onekligen praktiskt att slippa byta det första man gör

  • Johannes Brorsson

    Försäljningen av Model 3 i USA har redan “kollapsat”, endast 6500 bilar sålda i januari.