Under januari månad passerade antalet elfordon i Sverige 20,000-strecket. Vid årsskiftet fanns det 16,604 elbilar, 2667 eldrivna lätta lastbilar och 251 eldrivna motorcyklar och fyrhjulingar i vårt land enligt elbilsstatistik.se. Den siffran späddes på under det nya årets första månad med 1084 nyregistrerade elbilar och 26 eldrivna lätta lastbilar enligt BilSweden. Inga laddhybrider ingår i dessa siffror.
I slutet av januari fanns det därför 20,632 helt eldrivna fordon i Sverige.
Som eldrivna “lätta lastbilar” räknar BilSweden Renault Kangoo ZE, Nissan NV200 och VW Crafter – egentligen små skåpbilar. De eldrivna fyrhjulingarna i statistiken är mest Renault Twizy.
Lägger vi till antalet laddhybrider kommer vi upp till 71,495 laddbara bilar i Sverige.
Över 70,000 bilar som åker runt och letar efter laddstationer alltså. Som får dela på de 2983 laddställen som finns i Sverige enligt uppladdning.nu
Förutom elbilister finns det endast en enda annan grupp i Sverige som har särskilda parkeringsplatser för sina bilar: handikappade.
Nu vill jag inte alls på något sätt jämställa elbilar med handikapp, jag är endast ute efter ett statistiskt jämförelseunderlag. Sveriges oräkneliga antal handikapp-platser betjänar 90,000 svenska bilister som har handikapptillstånd. På nästan varenda parkering i vårt avlånga land finns det minst en handikappruta.
Redan i år kommer antalet laddbara bilar passera antalet bilar med handikapptillstånd. Om några få år även antalet rena elbilar. Ändå är det oerhört mycket mer sällsynt med laddstolpar på våra parkeringsplatser än handikapprutor. När kommer det bli lika självklart att det finns laddstolpar på en parkering som att det finns handikapp-platser?
Utvecklingen accelererar dessutom. Hela 1084 av de 20,478 bilar som nyregistrerades i Sverige i Januari var elbilar. Det är 5.3% av alla nya bilar! Att jämföra mot januari i fjol då endast 0.8% av alla nyregistrerade bilar var elbilar. Andelen nyregistrerade elbilar har mer än sexdubblats jämfört med förra året. Räknar vi även med laddhybrider är 13% av alla nya bilar i Sverige laddbara.
Med båt efter båt fullproppade med Tesla Model 3 på väg mot Europa, och nya elbilsmodeller från många olika tillverkare kommer antalet elbilar i Sverige explodera i år på liknande sätt det gjorde i USA i fjol.
Men var är laddstolparna? Sveriges kommuner: vakna!
TCS ett år sedan: Provskjutningen av Falcon Heavy
SpaceX hittills största rymdraket Falcon Heavy sköts upp första gången för ett år sedan. Uppskjutningen visade företagets totala teknikdominans inom rymdsektorn. Medan andra fortfarande skjuter upp engångsraketer blev parallella landningen av de två raketstegen bredvid varandra en ikonisk bild över SpaceX teknikframgång. Och Elon Musks gamla Roadster med Starman bakom ratten blev världens snabbaste bil…
Jag tänker att när det är standard att elbilar har 50+ kmh batteri så blir det inte särskilt viktigt med en laddstolpe på var parkering. Elen räcker ändå, det som behövs är snabbladdare med 10 mils avstånd med flera laddare på samma ställe. Det är där vi bör lägga vår fokus för bättre infrastruktur.
Laddplatser på allmänna parkeringsplatser är väl trevligt men mycket viktigare är att se till att det finns laddmöjligheter för de som bor i bostadsrätter och hyreslägenheter. Här kan lagstiftarna underlätta.
När byggbolag bygger nya flerfamiljshus, borde våra politiker (bla miljöpartiet) se till att byggarna är tvugna att sätta upp flera laddboxar i garage och på parkeringarna.
När det kostar lika mycket att bygga och driva en laddstolpe som en handikappskylt?
Eller när det finns krav på laddstolpar på samma sätt som tillgänglighetsanpasssning. Men som vissa påpekat, det kanske inte är det område som är mest prioriterat…
Jag kör en av de elbilar med kortast räckvidd (e-up!) och jag saknar aldrig långsam laddare. Jag önskar mig mig snabbladdare i tex falköping så att jag utan räckviddsångest kan åka till jönköping utan åka 8 mils omväg. Laddstolpar på parkeringar är mest bra då det alltid finns parkering till mig 😉
Håller med föregående att viktigast är att lösa hemmaladdning (framförallt de som bor i flerbostadshus) och snabbladdare för långfärder.
Elbilar har ju inte enbart de där knappa 3000 laddställena på Uppladdning.nu. De laddas normalt på många tusentals andra laddare som inte är med på uppladdnig.nu. De offentliga laddställena är redan idag fler än antalet försäljningsställen av avgassoppa. Det som främst behövs är fler laddplatser i bostadsområden med flerfamiljshus.
För elbilar behövs det inte långsamladdning vid köpcenter och affärer. Om något så ska de som Lidl, sätta upp ett par snabbladdare i så fall. Långsamladdning behövs var bilen står parkerad någon längre tid, hemmaladdning, laddning på jobbet, pendel-/infartsparkering, gatuparkering, garage, och långtidsparkering vid flygplatser/tågstationer. Snabbladdare behövs längs vägar, och då inte bara längs motorvägar som idag. Det behövs även finnas kapacitet och redundans (Altså inte bara en enda stolpe som kanske/kanske inte fungerar).
Passerar vi 40.000 i år, jag tror det.
Snygg bil på bilden förresten 🙂