NIO ägare måste klara test för att få använda autopilot

NIO_ES6

Kinesiska elbilstillverkaren NIO har avancerade förarstöd system liknande Teslas autopilot i sina bilar. På liknande sätt som Teslas klarar deras system av att framföra bilen på motorväg, byta fil, välja rätt avfart med mera. Och på samma sätt måste den övervakas av bilens förare, det är fortfarande personen bakom ratten som ansvarar för trafiksäkerheten.

NIO_testTyvärr har även NIO råkat ut för olyckor. Förare som slappnat av alldeles för mycket bakom ratten och inte varit tillräckligt uppmärksamma. Inte tagit över ratten i tid när systemet gjort fel. De sedvanliga varningstexterna i bilens manual och på dess skärmar om att föraren måste även fortsatt vara uppmärksam har inte hörsammats tillräckligt.

Därför har NIO nu infört ett prov på tio flervalsfrågor ägarna måste klara innan de får tillåtelse att använda förarstöd funktionerna.

Först ska man titta på en sexminuters video i NIO appen sedan svara rätt på frågorna innan bilens NIO pilot förarstödsfunktion låses upp.

Videon och frågorna koncentrerar sig på vad systemet kan och inte kan, och att det inte handlar om självkörning utan förarstöd. Man måste fortfarande hålla i ratten och övervaka åkturen, beredd att ta över när som helst.

Även NIO-s konkurrent den kinesiska biltillverkaren XPENG har infört en liknande testprocedur till deras bilar.

Vad tycker du? Borde Tesla införa ett liknande prov i sin app innan folk ska tillåtas aktivera autopiloten? Skriv din åsikt i kommentarsfältet nedan!

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jan-Erik Sebestyen

    Borde Tesla införa ett liknande prov i sin app innan folk ska tillåtas aktivera autopiloten?

    Ja.

  • Björn Fredriksson Möller

    Ja, självklart. Samtidigt blir det en rejäl kursändring jämfört med dagens relativt optimistiska beskrivning av vad systemet klarar idag och kanske framför allt vad man säger att det klarar om 3-6 veckor.

  • sacke5

    Med tanke på vilka huvudlösa ägare det finns därute så, ja.

  • Lukasz Zajac

    Det är kanske det enda sättet att folk bekantar sig med systemet och vilka begränsningar det har. Jag är rädd dock att i längden det inte gör någon skillnad. Det falska trygghetskänsla är så beroende framkallande att folk kommer att uppföra sig som vanligt, det är lika med varningstexten på cigaretter- alla rökare vet hur farligt det är men fortsätter att röka.
    Det kan hjälpa om man blir tvungen före varje AP aktivering att bocka i rutan “Jag svär för God, Nationen och min egen heder att jag kommer övervaka bilens körning enligt tillverkarens instruktion” och sen signera med BankId ;)

    • Olof Persson

      Nissan Leafs infotainment har en ruta man måste klicka i varje gång man startar bilen, där man lovar att inte använda den på trafikfarligt sätt. Den läser man inte många gånger, utan automatiserar det som en del av proceduren med att starta bilen.

      • Lukasz Zajac

        Och vid trafikolycka kommer Polisen med utskriven logglista och säger: Du har lovat att använda systemet på korrekt sätt, ditt avskum! Det kommer man att minnas :D

    • Mocke

      nej med biometrisk data. och systemet övervakar att så görs också…

  • Mocke

    är väl inte helt orimligt att föraren (ägaren) verkar vara normalt funtad innan den får använda den. tesla tillåter int vem som helst heller under betan.

  • Ken Ma

    Man borde göra somm ,AI och ha en kamera som övervaka föraren och ser att denna är fokuserad, det är väl egenltigen den säkraste vägen att försäkra sig om att föraren inte är för ofokuserad.
    Även om det inte är kul att bli övervakad…