Tesla Model Y provkörd

TrostaMY

Vi åkte till Trosta Park utanför Stockholm för att testköra Teslas nya eldrivna SUV, Tesla Model Y. Bilar stod i långa rader på anläggningen redo för leverans och flera kunder höll på att fylla i dokumenten och hämta ut sina länge efterlängtade bilar. Vi fick låna en av företagets pressbilar, en Model Y LR och åkte en sväng med den.

MYheroSwe

Tesla Model Y påminner om Model 3 i åkkänsla – men ändå inte. Om vi börjar med det viktigaste: Model Y är rejält tystare än de första Model 3 som kom till Sverige 2019. Fast jämfört med de nyare treorna med dubbelglas är skillnaden mindre. Det är framför allt däckbullret mot asfalt som har blivit bättre. Trots avsaknaden av insynsskydd bak kommer det inget buller därifrån. Jämfört med vissa andra premium elsuvar når dock Model Y inte riktigt deras tystnad.

Väghållningen är dock underbar. Model Y har något mjukare fjädring än Model 3 men blir inte “SUV svajig” för det. Mjukheten märks snarare när man kör över ojämnt underlag, vägbulor, grusväg. Istället för treanst stöttiga fjädring får man betydligt bättre åkkomfort. Vid undanmanöver i hög fart känns trean mer planterad och har mer direkt respons, ganska naturligt med tanke på Model Y högre kaross. Y är dock ändå ljusår före andra elsuvar (och i en helt annan galax jämfört med avgas-SUV).

Vad du tycker om Tesla Model Y beror helt och hållet på vad du har kört för bil innan. Kommer du från en gammaldags SUV med förbränningsmotor, eller avgasbil över huvud taget kommer du bli hänförd över hur tyst och raketsnabb Model Y är och vilken otroligt bra väghållning den har trots SUV karossen.

Har du kört andra premium elsuv kommer du tycka den kunde ha varit snäppet tystare men uppskattar dess väghållning, acceleration och fartresurser.

Kör du Tesla Model 3 LR till vardags kommer du uppskatta bättre utrymmen och tystare åktur men kommer sakna de där 0.6 sekunderna acceleration du förlorar (ja de märks) och treans supertighta väghållning. Kör du Model 3 SR+ kommer du däremot tycka wow om accelerationen.

Ska vi sammanfatta är Model Y en sportig familje-SUV. Den kombinerar tighta yttermått med enorma innerutrymmen. En lyckad kompromiss av körglädje och åkkomfort, en familjeförflyttare som trivs lika mycket i innerstan som på Autobahn. Den känns som klippt och skuren för succé i både Sverige och resten av Europa. Byggkvalitén känns absolut i topp, tänka sig att amerikanerna behövde åka till Kina för att lära sig tysk kvalitet 😉

MYbackspegel

Bakåtsikten via den inre backspegeln är tyvärr lika dålig som i Model 3. Tur att man ändå är snabbare än det mesta annat på vägarna 😉

Sidospeglarna har blivit aningen smalare i bredd men högre än Model 3.

MYbackkamera

Backkameran ger en mycket skarpare bild av omgivningarna än i Model 3. Vi upplevde Model Y lika smidig som trean i stadstrafik och trånga utrymmen.

M3_MY_snett

Slutligen parkerade vi vår Model Y bredvid en Model 3 för att man ska kunna jämföra storlekarna på dem. Samma längd och bredd men betydligt högre.

M3_MY_front

Vill du läsa mer om Tesla Model Y interiör och hur den är jämfört med Tesla Model 3 och andra bilar ska du läsa vår tidigare artikel Tesla Model Y vs Model 3

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Tesla Model Y provkörd

    1. prenumerant says:

      Tack för bra summering! Upplevde i princip samma när jag provkörde.
      En fundering/fråga, är det värt att vänta och beställa en Y med leverans från Tyskland med hänsyn till helgjuten fram/bak del eller lika bra att ta en Kina byggd?
      Borde väl finns viss fördel med helgjuten?

      • Martin Västerberg says:

        Tilläggsfråga: skall man även invänta nya batteritypen 4680 för model y ?

        • prenumerant says:

          Jag pratade med säljaren om det också och hans svar var såklart att de inte vet men att de ser lite olika scenarion:
          * mindre batteripack, lättare bil och samma räckvidd
          * samma storlek på batteripack som 2170(?) och längre räckvidd

          För min del tror jag att helgjuten väger tyngre än de nya batterierna, även om jag gärna vill ha dom också 🙂

          • Anders Nyman says:

            Kina-Y har idag bakvagnen som megacasting. Berlin får även framvagnen, och ett strukturellt batteripack därimellan. MEN Berlin kommer börja med ett traditionellt 2170-pack (säkert första året) innan 4680 är i produktion. Så…

    2. martinot says:

      Stort tack för bra genomgång och sammanfattning av Model Y, och mycket bra jämförelser med andra elbilar och referenser.

    3. tom69 says:

      backspeglar är inte det väldigt mycket 1900tal? Borde ju gå att max ha nåt vingformat utstick med kamera
      Bör ju spara 1-2%

    Lämna ett svar