Tesla kan kanske komma släppa sin nästa bilmodell utan ratt. Det framkom på ett internt möte Elon Musk höll med sina anställda som någon läckte mötesanteckningar från.
Det handlar om Teslas kommande kompaktbil som i media betecknats “Tesla Model 2”. Enligt Elon Musk kommer dock inte bilen heta så. “Model 3 fick sitt namn bara för att Ford hade rättigheterna till Model E och vi ville trolla dem”, lär han ha sagt på mötet.
Det vi vet om modellen är att den kommer vara en mer kompakt bil än Model 3 och kosta från $25,000. Det priset ska dock tas med en nypa salt: Model 3 skulle också kosta från $35,000 från början men de flesta köper betydligt dyrare versioner av den. I en tidigare artikel uppskattade vi svensk pris från 400 000 kronor inkl moms när modellen väl når Sverige.
Det har tidigare spekulerats att bilen skulle redan vara färdigutvecklad, kanske rent av ska börja tillverkas snart. På mötet nu pratades det om mer avlägsna tidsplaner, vissa medier påstår år 2023 nämndes som produktionsstart men något årtal nämns faktiskt inte i de indirekta källor från mötet.
Däremot släppte Elon Musk “bomben” att bilen kan komma sakna ratt! Han lär ha sagt på mötet att Tesla överväger att lansera bilen utan ratt och pedaler och hoppas att självkörnings mjukvaran är helt färdig tills dess. Just nu rullar några tusen testbilar runt i USA med än så länge långt ifrån 100% självkörningsförmåga. Förarna måste fortfarande hålla i ratten beredda att ta över. Om bilen inte har någon ratt måste den klara verkligen 100% total självkörningsförmåga.
Är Elon Musk teknikoptimist? Han hoppades ju redan när Model 3 togs fram att den skulle slippa ratt (se ovan bild). Men Tesla fick backa och lägga till ratt och pedaler. Kommer det bli likadant med Tesla Model 2 (eller vad den nu kommer heta)?
Och hur kan Tesla kombinera Tesla Model 2-s $25 000 pris med att total självkörningsförmåga kostar $10 000? En bil utan ratt måste ju ha den mjukvarupaketet! (Som dessutom skulle ju kosta mer i framtiden har Elon Musk tidigare varnat.)
Många frågetecken kvarstår om bilen. Läs vår tidigare artikel om Model 2.
På mötet bekräftade även Elon Musk att produktionen av Cybertruck kommer starta mot slutet av nästa år, med volymproduktion 2023, att Giga Berlin förhoppningsvis blir godkänd av de tyska myndigheterna i oktober och kan starta produktion då, och att betaversion 10 av självkörande mjukvaran släpps nu på fredag. Om allt går bra kan den sedan släppas till amerikanska Teslor i slutet av månaden.
Supercharger nätverket hoppas Elon Musk kunna öppna upp redan nästa månad, med start i Europa. Läs vår artikel Så kommer Tesla öppna upp Supercharger nätverket.
Elon Musk nämnde också en Robo Van för handikappade vilket många tolkade som att Tesla ska ta fram en handikappfordon. Fast läser man Teslas Secret Master Plan part Deux från 2016 står det där klart och tydligt att företaget ska utveckla en självkörande minibuss med plats även för rullstol. Läs mer om det planerade fordonet här. Kanske menar Elon att det är dags att påbörja utvecklingen av det.
Som långsiktiga mål nämnde Elon Musk att han tror Tesla kommer växa till tio gånger sin nuvarande storlek – och att han själv kanske ska åka till Mars om tio år.
Jag tror inte att den bilden utan ratt är så gammal faktiskt. Den släpptes vid deras autopilot presentation (inte AI dagen) har jag för mig.
En bil utan rätt kommer vara betydligt dyrare än 250 000. En dum säker bil som man bestämmer själv över är billigare.
Kommer aldrig att köpa en bil utan ratt. “Ska vi ta en sväng och se oss om i den här staden?” Tyvärr orkar inte lägga in en ny adress hela tiden! “Varför har Olle inte kommit hem ännu kan du inte inte åka och leta efter honom” Tyvärr inte eftersom jag måste välja en destination hela tiden! etc
Redan idag kan man koppla trådlös spelkontroll till bilen. Tesla skulle kunna koppla i framtiden att du kan styra bilen med den i nödfall eller offroad.
då kan man lika gäran INTE äga bilen utan den får isåfall komma och hämta upp dig Ibland är det Roligt att KÖRA bil att ÅKA bil är skit trist.
dessutom är parkeringsplats jättedyrt i vissa städer. Tittade på ett nybygge och de har inte ens parkeringsutrymme utan man hänvisas till parkeringshus i närheten!
Jag funderar på vilka marknaderen bil utan ratt kan komma att säljas 2023, Mars?
Pingback: Fem framtida produkter från Tesla – Tesla Club Sweden