Så kommer Tesla öppna upp Supercharger nätverket

14superchargers

Under gårdagens aktieägarmöte berättade Elon Musk hur Tesla tänkt öppna upp deras Supercharger snabbladdare till andra elbilar:

“Vi har tänkt oss att det blir en riktigt enkel sak där du bara laddar ner Tesla-appen och stannar vid en Supercharger. Och du anger bara vilket stall du befinner dig i. Du ansluter din bil, även om det inte är Tesla. Och då öppnar du bara appen och säger, slå på det här stallet som jag är i för att ladda. Och detta borde i princip fungera med nästan alla tillverkares bilar.”

Arboga

Längst nere på varje Supercharger stolpe finns det ett stolpnummer. Det är det numret man ska komma behöva ange i sin app för att slå på laddningen. I appen har man redan registrerat sitt kreditkort så kostnaden för laddningen kommer dras från det kortet. Kostnaden kommer även visas i appen. Tesla väljer därmed samma spår som andra laddleverantörer och kräver att kunden installerar en app och registrerar sitt kreditkort i appen för att kunna ladda.

En intressant vinkel på det hela är att det är endast de äldre V2 stolparna som har stolpnummer på sig idag, inte de nya snabbare V3 stolparna. Innebär detta att det blir endast V2 stolpar Tesla kommer öppna upp för andra? Eller att de kommer åka runt och klistra stolpnummer även på V3 stolparna? Vi får se.

I Europa har alla Superchargers samma CCS laddkontakt som de flesta elbilar så det är bara att plugga i och ladda. Nissan Leaf och andra elbilar med CHAdeMO kontakt kommer däremot inte kunna ansluta sig. I USA däremot har Tesla annorlunda kontakt än andra elbilar så där kommer de behöva ha en adapter. Som kunden antingen kan köpa eller låna (hyra?) en på plats vid Superchargern enligt det som sagts på aktieägarmötet i går.

Leaf_Supercharger

Många Teslaägare har varit oroliga för att elbilar med långsam laddning kommer ockupera Supercharger stolparna i timmar. En elbil som klarar bara 50 kW laddeffekt kommer blockera stolpen längre än en som klarar 250 kW. Enligt Elon Musk kommer dock Tesla ta mer betalt för långsamma bilar: “om laddningshastigheten är extremt långsam kommer det debiteras mer eftersom den största begränsningen för Supercharger är tiden, hur upptaget är stallet”. Han sa inte minutdebitering rätt ut men definitivt att långsamma bilar kommer behöva betala mer för att få ladda. Tesla kommer även införa “happy hours”, billigare laddning utanför rusningstid som de hade testat i Sverige i vintras under sportlovet.

14superchargers

Andra har varit oroliga för att behöva stå i kö när Supercharger stationen blir fullbelagd med bilar från andra tillverkare. För att motverka detta kommer Tesla satsa på ett massivt utbyggnad av laddnätverket. Målet är att bygga ut Supercharger nätverket snabbare än de bygger bilar – vilket är ett tufft mål med tanke på hur snabbt Tesla ökar sina leveransvolymer!

Dagens Supercharger laddstolpar har korta sladdar som ibland knappt ens räcker fram till Teslabilarnas laddportar. Det finns idag flera bilmodeller från andra tillverkare som har sin laddkontakt på “fel” plats så även om de har en passande CCS kontakt på bilen kan de inte parkera i rätt vinkel för att kunna ladda på Supercharger stolpar. För att avhjälpa situationen kan Tesla i framtiden mycket väl bestycka sina Supercharger stationer med olika slags stolpar på olika sidor parkeringsrutan, så det kommer passa flera olika bilmodeller. Man får inte tänka statiskt när Tesla i rasande takt öppnar nya stationer och utökar antalet stolpar även på befintliga.

Med fler betalande kunder på Supercharger stationerna kan Tesla sänka sina laddpriser och ändå få in mer kapital till att bygga ut nätverket med. Olika priser beroende på hur snabb laddning bilen klarar öppnar upp för ännu mer differentierade priser: Teslaägare kan komma betala mindre per kWh medan andra bilister mer. Kan Tesla rent av återinföra att deras egna bilar laddar gratis på Supercharger?

Tesla kan bli den dominerande aktören i laddbranschen. Elbolag som Fortum, e.On och Vattenfall har inte en chans att hänga med – och inte Ionity heller. Redan idag laggar de efter: det invigs i medel en Ionity laddstation i veckan i Europa – och tre Supercharger stationer! Plus att Tesla ständigt ökar på antal stolpar på befintliga stationer också. Om Tesla nu ökar på utbyggnadstakten, fördubblar den (eller mer!) hur ska någon ha en chans att hinna ikapp? Plus att Tesla byggde stationerna ur egen ficka hittills. De kunde inte ansöka om de generösa EU- och nationella bidragen för att deras laddare var inte publika. När Tesla nu öppnar sina Supercharger snabbladdare till alla kan de plötsligt ansöka om bidrag precis som alla andra aktörer. Vilket redan skett i till exempel norra Sverige.

Elon Musk har sagt att Tesla kommer öppna upp sitt Supercharger nätverk senare i år. Folk har varit oroliga att företaget då ger bort sitt trumfkort: många köper Teslas bilar idag inte enbart på grund av bilarna i sig utan även för att kunna komma åt laddnätverket och smidigt kunna åka långdistans resor. Dessa första uttalanden visar att Elon har mer fingertoppskänsla än så, det verkar fortfarande bli bättre, billigare och smidigare att ladda Teslas egna bilar på Superchargers – men alla andra bilister kommer hjälpa till att finansiera dess fortsatta utbyggnad.

Det är inte så mycket ägare av Teslas bilar eller aktier som behöver vara oroliga nu när företaget öppnar upp sitt Supercharger nätverk – utan de andra laddoperatörerna.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Axel Holm

    Som ägare av en icke Tesla elbil (VW e-up!) och som en som planerar att köpa en icke Tesla elbil (id7) till tycker jag att detta är underbart.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Vad är max pris du är beredd att betala per kWh för att ladda på en Supercharger?

      • Bobo

        Som ägare av en e-Golf som klarar max 50kW laddning hade i alla fall jag inte betalat mer än runt 5-6kr/kWh så ska bli spännande att se vart priserna landar.

      • Axel Holm

        Jag tror att jag håller med Bobo

        “Som ägare av en e-Golf som klarar max 50kW laddning hade i alla fall jag
        inte betalat mer än runt 5-6kr/kWh så ska bli spännande att se vart
        priserna landar.”

        Men jag tänker att de borde ha någon form av minutdebitering så som många andra operatörer har. Ungefär 10 kr el per mil som biogasen kostar idag är inte orimligt.

  • Erik Åslund

    Det är väl när det är ont om laddare de ska ta extra betalt för snigelladdning? Jag kan tycka att det kan vara motiverat att ta lite extra betalt för laddning av andra märken oavsett trängselstatus, då de inte bidragit genom försäljning av bilen, men just snigelavgiften bör ju vara motiverad av verklig brist på laddare.

    Däremot är det inte nödvändigt för Tesla att ta mer för laddning av andra märken bortsett från eventuell snigelavgift. Bruttovinstmarginalen på elen som sådan är god, ju mer el de säljer så desto snabbare kan de bygga ut och uppgradera nätverket, både bygga stationer där det saknas och behövs, och öka antalet laddare där det behövs, och öka effekten där det behövs. Det är det fina med infrastruktur, ju fler användare som delar kostnaden, desto lägre blir det per användare.

    Om Tesla både får stor del av kostnaderna för vidare utbyggnad täckta genom bidrag, och betydligt högre beläggning, kommer de kunna tillgodose behov av utbyggnad/förbättring i en helt otrolig takt. 50% av totalkostnaden är en vanlig bidragsnivå, om Tesla får det, och dessutom dubblar intäkterna kan de öka ut/till-byggnad och uppgraderingar 4 gånger snabbare än tidigare.

  • Jonathan Johansson

    Uddevalla Norr/Hogstorp som precis har öppnat har bara V3 stolpar och samtliga är uppmärkta. Så dem har kanske redan börjat med det.

  • Axel Svensson

    50 kW lär vara maxfarten för bilar med 800V batteripack på Tesla Superchargers som t.ex. Taycan och Ioniq 5. Till Taycan kan man visserligen köpa till uppgradering till 150 kW 400V-laddning men det är inte billigt. Tror inte Ioniq 5 går att uppgradera eller att det kommer vara vanligt med snabbare 400 V-laddning på bilar med 800V-batteripack.

    • Hannes

      Bjørn Nyland testade Ioniq 5 på en 400V laddare och fick ut nästan 150kW.

      • Axel Svensson

        Vilken laddare var detta? Kollat igenom hans klipp och förutom Ionity-laddarna så laddade han bara på två andra laddare, en 200 kW Delta-laddare och en 250 kW laddare. Bägge 800V laddare som jag fattar det. Vid Delta-laddaren fick han drygt 141 kW och såg 180 kW tillfälligt. Här är länk till tillverkarens produktsida där laddaren kan klara av upp till 1000 V. https://www.deltaww.com/en-US/products/EV-Charging/5691

  • Mattias Göthberg

    De skullle kanske även holla koll på hur mycket testla bilar det finns runt omkring som har dåligt med laddning och ge time slots för andra bilar om det blir ett problem..

  • Mocke

    Om jag får gissa blir det ionity modell, dvs abbkostnad i kombination med rörlig kostnad.