Tesla gjorde en historisk kvartal, resultaten blev långt över allas förväntningar. 1.3 miljarder dollar i vinst – fyra gånger så hög vinst än i Q2 i fjol (som räknades som en historiskt bra kvartal den också).
Äntligen får man tyst på belackarna som påstått Teslas vinst kommer från utsläppsrätter. Tesla sålde utsläppsrätter för endast 354 miljoner dollar under kvartalet. Tesla har otroliga 28.4% vinstmarginal på sina bilar! Kan vi nu äntligen få slut på allt snack om att Tesla tillverkar elbilar med förlust och det är endast utsläppsrätter som räddar dem?
Som jämförelse kan man ta Volvo personbilar som hade 1.5 miljarder dollar i vinst – under första halvåret, det vill säga Q1 och Q2 tillsammans! Det går dubbelt så bra för Tesla som för Volvo, trots att företagen levererar ungefär lika många bilar (Volvo 775 tusen, Tesla 706 tusen de senaste 12 månaderna). Läs mer här.
Tesla har nu 16 miljarder dollar i skattekistan, dubbelt så mycket som för ett år sedan. De behöver inte längre låna pengar eller ge ut nya aktier för att bygga nya fabriker.
Fabrikerna i Berlin och Austin, Texas håller på att byggas färdigt. “We believe we remain on track to build our first Model Y vehicles in Berlin and Austin in 2021” står det i kvartalsrapporten. Dock har planerade produktionsstarten av Teslas långtradare flyttats till nästa år för att bättre kunna koncentrera på färdigställandet av dessa fabriker först.
Trots fler och fler elbilar som kommer ut på marknaden från många traditionella biltillverkare fortsätter Tesla öka på sina marknadsandelar. I Europa har Tesla nu nått 1% marknadsandel av alla personbilar.
Läs hela kvartalsrapporten här.
Efter kvartalsrapporten höll Elon Musk Teslas sedvanliga aktieägarmöte med frågestund. Från den snart färdiga Giga Texas fabriken faktiskt.
Han började med att berätta hur Tesla lyckats övervinna chips-bristen: genom att byta till alternativa chip och snabbt skriva om mjukvaran att stödja dem också. Tesla med sin vertikala integration där företaget tillverkar sina egna kretskort och utvecklar mjukvaran själv kunde agera snabbt – övriga biltillverkare som köper in lösningar från andra företag hade inte samma möjlighet.
Elon Musk bekräftade att den Tesla Model Y som kommer tillverkas i Giga Berlin kommer ha helgjuten framvagn i ett stycke. De siktar på att ha det strukturella batteripacket med 4680 celler – men har en backup-lösning med gammaldags 2170 batteripack redo ifall det inte skulle hinna bli färdig i tid. Utvecklingen av 4680 cellerna har gått bra men Tesla är inte i mål med dem än. Cellerna från prototyptillverkningen är nu tillräckligt bra för att byggas in i bilar men arbetet med att skala upp processerna till masstillverkning är inte klart än. Elon Musk gav ett exempel där valsarna som smetade ut kemikalierna på katoderna bucklades till av den hårda kemikaliesmeten. Det funkade med de små valsarna i prototyplinan men inte med de stora de tänkte använda i framtida stora batterifabriker.
Han nämnde även i en bisats om när Cybertruck ska börja produceras (i början av nästa år) att Tesla ser fram emot en massiv ökning av batteriproduktionen nästa år, minst en fördubbling. Det talades om att nå produktionstakt på 100 GWh per år mot slutet av nästa år. Tesla kommer dessutom producera allt fler bilar med litium-järnforfat (LiFePO4) batterier. Elon Musk gissar att två tredjedelar av deras batterier i framtiden kommer vara LiFePO4.
Elon Musk berättade också hur de har tänkt att öppna upp Supercharger nätverket:
“Vi har tänkt oss för närvarande att det blir en riktigt enkel sak där du bara laddar ner Tesla-appen och stannar vid en Supercharger. Och du anger bara vilket stall du befinner dig i. Du ansluter din bil, även om det inte är Tesla. Och då öppnar du bara appen och säger, slå på den här stallet som jag är i för att ladda. Och detta borde i princip fungera med nästan alla tillverkares bilar.
Det kommer dock finnas tidsbegränsningar: Om laddningshastigheten är extremt långsam kommer det debiteras mer eftersom den största begränsningen för Supercharger är tiden, hur upptagen är stallet. Och vi kommer också att vara smartare med hur vi tar betalt för el på Superchargern, så rusningstidens laddning blir dyrare.”
Han fortsatte att berätta att i Europa och Kina har Teslas Superchargers samma kontakt som de flesta elbilar har så där kommer det inte behövas någon adapter. I USA kommer kunder behöva köpa en adapter – eller låna en på plats vid Superchargern. Andrew Baglino underströk att ju fler som laddar på Teslas laddstationer desto mer kan de sänka priserna.
För att undvika köer har Elon Musk satt som mål att de ska bygga ut Supercharger nätverket snabbare än de bygger bilar – vilket är ett tufft mål med tanke på hur snabbt Tesla ökar sina leveransvolymer.
Elon Musk flaggade sedan för att han kanske inte kommer tala på varje kvartalsmöte längre i framtiden utan endast på årsmötena. Vi får se om han lyckas hålla sig borta från rampljuset.
Jag undrar om det hade varit bättre för klimatet att inte sälja utsläppsrätter… Är osäker. Nu tar de pengar från utsläppsbovarna och kan expandera snabbare och därmed konkurrera ut bovarna snabbare. Å andra sidan låter de företag fortsätta som förut och fortsätta släppa ut.
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut, utan för att man ersatte dem med bättre alternativ.
Systemet med med krediter är utformat för att gynna en omställning, inte bara för att jävlas med de som ligger efter. Elbilar utgör fortfarande ett fåtal procent av den totala försäljningen, om de som köpt krediter av Tesla inte fått sälja sina fossilare hade folk till mer än 90% köpt andra fossilare i stället.
Känns bra för mina aktier.