Tesla lika stora som Volvo

TeslaVolvo

Förra kvartalet sålde Tesla lika många bilar som Volvo.

Tesla levererade sammanlagt 184 800 bilar Q1 2021. Volvo cars levererade 185 698. Därmed har Tesla på ett drygt decennium lyckats växa sig lika stora som det tog Volvo ett sekel.

Det är imponerande i sig att uppstickaren Tesla har kommit ikapp anrika Volvo. Men ännu mer imponerande är det när vi tittar på detaljerna bakom siffrorna.

Volvo behövde sju olika bilmodeller för att få till leveransvolymerna – Tesla endast två.

Volvo S60, S90, V60, V90, XC40, XC60 och XC90 mot Tesla Model 3 och Y. Tesla tillverkade inga Model S och X det förra kvartalet. Det är synd att vi inte har några exakta siffror på fördelningen mellan Model 3 och Y, Tesla redovisar endast samlade statistiken. Men uppskattningsvis 2/3 av produktionen är fortfarande Model 3 (innan Giga Berlin kommer igång). Runt 120 tusen Tesla Model 3 alltså. Att jämföras med Volvos storsäljare XC40 som det såldes drygt 57 tusen av i Q1 2021.

Volvo har sju fabriker världen runt – Tesla endast två.

Volvo tillverkar sina bilar i Torslanda, Gent, Malaysia, Chengdu, Daqing, Luqiao och South Carolina. Tesla i Fremont och Shanghai. (Visste du förresten att Volvos fabrik i kinesiska Luqiao heter Zhejiang Kingkong Automobile Co.Ltd? :lol: )

Volvos 41 tusen anställda går inte rakt av att jämföra mot Teslas 70 tusen ty i Teslas siffror ingår även företagets egna säljare och servicepersonal. Tesla har egen sälj- och serviceorganisation runt om i världen medan Volvo använder sig av återförsäljare. Tesla tillverkar dessutom fler underkomponenter själva (säten tex) som andra billtillverkare brukar köpa in från underleverantörer.

Teslas samlade aktievärde passerade Volvos redan 2017. Första gången Tesla uppvisade högre kvartalsvinst än Volvo inträffade Q3 2018. Och nu har de alltså hunnit ikapp även mätt i tillverkningsvolym.

 

KristallkulaVAD VAR DET JAG SA.

Den 18 mars 2015 intervjuade den numer insomnade tidningen Veckans Affärer en färsk president för Tesla Club Sweden, lilla mig. Rubriken till artikeln var Teslaexperten: “Tesla blir snart nya Volvo”

Det var många som skrattade åt mig när de läste den där artikeln. På den tiden fanns det knappt 300 Teslor öht i Sverige och den där lilla elbilstillverkaren i väst förväntades gå i konkurs vilken dag som helst. Att jag då stack ut hakan och sa att “Tesla räknar med att sälja cirka 500 000 bilar per år globalt av Model 3 år 2020 – det vill säga i paritet med Volvo idag.” fick många att småfnissa.

Nu står vi här med facit i hand. Tesla tillverkade 509 737 bilar år 2020. Hann dock ändå inte riktigt ikapp Volvo då, som heller inte suttit still utan ökat sin produktion sen 2015. Så min profetia behövde tre extra månader på sig för att slå in.

I år siktar Tesla på att tillverka uppåt en miljon bilar. Riktigt dit kommer de nog inte nå, “bara” 8-900 tusen. Volvo hoppas på kanske runt 700 000. Om de får tag på tillräckligt många chip.

Fler citat från artikeln 2015:

“Man pratar om att [Tesla Model 3] ska komma 2017, men tidigare Tesla-modeller har varit försenade så det blir nog snarare 2018 eller 2019.” – Model 3 började tillverkas 2017 men volymproduktion kom igång först 2018 och kom till Sverige 2019.

“[Tibor] menar också att det till och med kan bli så att Tesla inte är en billverkare om tio år, utan en infrastrukturleverantör – Tesla släpper exempelvis snart ett batteri för hemmabruk”

“Jag jämför med mobilvärlden. Konkurrenter som Nokia och Ericsson skrattade när Apples första Iphone presenterades, men var är de som skrattade högst då idag. De biltillverkare som inte satsar på alternativa bränslen som el, vätgas eller syntetiska bränslen får svårt att överleva i framtiden.” (jag var snäll och räknade in alternativen för att inte verka alldeles för “sektledaraktig” ;-) )

Tagged , . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jan-Erik Sebestyen

    Volvo har under lång tid haft som mål att tillverka ungefär det antal de gör idag. Tesla har mycket högre ställda mål (typ 20 miljoner bilar år 2030). En viktig skillnaden mellan företagen är hur mycket de egentligen vill åstadkomma. En annan skillnad är förmågan att få saker och ting gjorda. Den minsta lilla arbetsinsats som behövs på Volvo läggs ut på konsulter. De som vill ha en anställning på Tesla får räkna med att arbeta, dvs. “smutsa ner händerna”.

  • Tanaxia

    Haha, titeln och bilden på bilarna istället för bilmärken gjorde att jag först trodde du menade dimensionsmässigt :P

  • Kenneth

    “Om de får tag på tillräckligt många chip.”
    Detta funderar jag på. Det har varit brand i en halvledarfabrik och det verkar drabba alla brancher. Gör Tesla sina egna halvledare eller hur kommer det sig annars att de inte verkar påverkas?

    • Andy

      Tesla växte även under 2020. Traditionella biltillverkare förlorade försäljning 2020 och var tvungna att minska sina ordrar av komponenter. Att sedan öka ordrar som man tidigare ställt in verkar ha orsakat problem.

      Men även Tesla hade mindre produktionsbortfall under q1 i år pga komponentbrist.

  • martinot

    Bra insiktsfull och träffsäker förutsägelse!