I åratal har vi hört hur omöjligt det är att betala elbilsladdning med VISA eller kreditkort. Elbilister tvingas köra runt med hanskfacket full med speciella laddkort och RFID brickor – eller betala dyra roamingavgifter. Vissa elbilister tycker det är så krångligt att betala att de vägrar över huvud taget att ladda på publika laddstolpar.
För två veckor sedan berättade vi om ett svenskt företag som har tagit fram en kortterminal man kan montera bredvid laddstolparna och betala laddning med kort. Nu kommer nästa logiska steg:
EVmeter är laddstolpen med inbyggd kortläsare. Det är bara att köra fram, plugga in laddsladden och betala med kreditkortet. Inga konstigheter, inga laddkort, RFID brickor eller krångliga SMS-kommandon.
Svenska företaget VPSalesTech brukar egentligen hålla på med kortläsare för varuautomater, tunnelbanespärrar och liknande. Men de ser en ny marknad här. Förutom en stolpe anpassad för publika laddplatser har de även tagit fram mindre laddboxar med kortläsare lämpliga för bostadsrättsföreningar och liknande, baserade på de välkända Bee laddboxarna.
Anders Jaxhagen på VPSalesTech upplever en liknande motvilja från de etablerade laddleverantörerna som Hans från Vourity vittnade om i vår förra artikel. Det kostar pengar att bygga upp ett betalinfrastruktur för kortbetalningar och laddoperatörerna har redan satsat på andra lösningar istället. Det är därför vi nu ser företag från andra hållet, specialiserade på kortläsare ta sig in på laddmarknaden: de har redan byggt upp den behövliga infrastrukturen av servrar med mera som betjänar kortläsarna i deras varuautomater. Laddstolpen blir en slags väldigt enkel varuautomat som levererar elektroner. Istället för laddoperatörer går de direkt på slutkunderna: parkeringshus, bostadsföreningar, köpcentra.
När man ansluter laddsladden och blippar eller drar kreditkortet reserveras det en summa, oftast 150 kronor från kontot. Efter avslutat laddning, när kunden lossar laddsladden från bilen dras så det exakta beloppet från kortet. Man behöver inte blippa kortet igen när man lossar sladden.
Anders kom dessutom med en extra glädjande nyhet: hittills var man tvungen att utrusta alla kortläsare med slits för att läsa av magnetremsa och chips också, och tangentbord eller tryckskärm där man kunde knappa in pin-kod. För man kan blippa kort trådlöst bara fem gånger per dag. Den sjätte gången måste man stoppa i kortet och knappa pin-kod. Nu har dock kortbolagen tagit fram ett undantag för transportsektorn: kortläsare i till exempel tunnelbanespärrar kommer alltid acceptera trådlöst blippande – även fler än fem gånger. Man ska inte behöva böka med pin-koder där. Och nya Onyx kortläsaren är godkänd för transportsektorn. Kommande laddboxar med den kortläsaren kommer alltid acceptera trådlöst blipp av kort.
Företaget Pay N Charge erbjuder en helhetslösning baserad på laddboxar med kortläsare. Om till exempel en bostadsrättsförening vill erbjuda sina medlemmar elbilsladdning brukar det ofta bli problem på årsmötet. Folk som inte har elbilar vill inte betala, styrelsen vill inte stå för kostnaderna och det kan finnas en allmän motvilja mot “de där nymodigheterna”.
Pay N Charge erbjuder en lösning där de står själva för installations- och driftskostnaderna. Då det inte kostar något för föreningen blir det enklare att besluta för styrelsen. Det är endast de som utnyttjar laddstolparna som betalar – och de gör det med sina vanliga kreditkort. Kostnaden per kWh kan hamna på runt 2 kronor.
Det är så skönt med nya aktörer på banan som vågar utmana de redan etablerade och kan ge slutkunden, oss elbilister en så enklare och trevligare laddupplevelse. “Life finds a way” säger Jeff Goldblum i filmen Jurassic Park. Nu verkar det som att enklare laddlösningar också hittar sin väg. Om inte laddbolagen vill ta fram dem kommer de från varuautomatsbranschen att göra det istället.
TCS två veckor sedan: Jo. Det GÅR att betala laddning med kort.
Det är konstigt det här med elbilsladdning. Det går att tanka bensinbilen och betala med kort. Det går att köpa kexchoklad i knattefotbollslagets kiosk och betala med kort. Men är det stört omöjligt att betala elbilsladdning med kort? Inte alls, visar det sig.
Bara en fundering, brukar det inte vara en del transaktionsavgifter för att betala med kort?
Tänker att eventuella transaktionsavgifter äter upp för stor del av kakan för ägaren av stolpen och därav motståndet till att betala med kort.
Brukar väl vara en procentsats typ 1 – 3% av beloppet funkar det på tvättautomater så funkar det nog på laddning också. Man sparar ju in på personal.
Kan man betala en enkelresa på buss, tunnelbana, spårvagn med kort, eller en korv med bröd på IKEA, så kan man nog ekonomiskt lösa att betala med kort för ett par 100-lappars elladdning.
Det var ett reportage om detta i dn idag. Bolagen vill ha kvar sina krångliga lösningar med alla blipplösningar men inte kreditkort.
“EVmeter är laddstolpen med inbyggd kortläsare. Det är bara att köra fram, plugga in laddsladden och betala med kreditkortet. Inga konstigheter, inga laddkort, RFID brickor eller krångliga SMS-kommandon.”
Klockrent! Precis så enkelt det skall vara. Inte svårare än att tanka en fossilbil.
Synd att man inte använder plug and charge istället som i dagsläget endast Mustangen klarar av. Mycket ska man säga om Ford, men här har de faktiskt lyckats bra. Kreditkortsläsningen tycker jag ska anses vara en “nödlösning”, merparten av all betalning ska ske sömlöst i bakgrunden, precis som Tesla har gjort i många år nu.