Jo. Det GÅR att betala laddning med kort.

laddgata

Det är konstigt det här med elbilsladdning. Det går att tanka bensinbilen och betala med kort. Det går att köpa kexchoklad i knattefotbollslagets kiosk och betala med kort. Men det är stört omöjligt att betala elbilsladdning med kort.

Istället förväntas man skaffa massa olika RFID-taggar från laddoperatörerna. Eller knöka mobilen full med olika ladd-appar. De flesta elbilister kör runt med minst fyra olika RFID-brickor i handskfacket och ännu fler olika appar på mobilen. Jag känner också personligen elbilister som vägrar ladda sina bilar på publika laddare för de tycker det är så krångligt att betala!

Tänk vad enkelt det skulle vara om man kunde betala elbilsladdning lika enkelt som det är att betala på bensinmacken. Med VISA eller Mastercard.

Men laddbolagen har stretat emot. Nej, det går inte att fixa så man kan betala med kort. Det blir för dyrt att utrusta varje laddstolpe med en kortläsare. Och osäkert. Och det går inte att ta betalt efter hur mycket du laddat. Så brukar det låta från dem som sätter upp laddstolpar och snabbladdare.

Nu har ett svenskt bolag visat att de har fel.

vourity

Vourity har nu släppt en betalterminal som gör att man kan betala elbilsladdning med kort. Eller Swish. Eller Apple Pay. Eller Google Pay. Eller till och med RFID kort om man nu vill vara traditionalist.

För runt 5 000 kronor kan man få en kortläsarterminal som tål att vara utomhus och som är godkänd av VISA, Mastercard och de andra stora drakarna att stå på obevakade ställen. Vourity satsar på att bli “iZettle för obemannad betalning”. Själva terminalen är egentligen inte alls begränsad till enbart elbilsladdning. Kan användas till allt man vill fixa kortbetalning till: öppna dörrar och styra maskiner, biltvätt, offentliga toaletter, bollautomater, padelhallar, gym, solarier etc.

vourity2Vid elbilsladdning kan man koppla flera laddstolpar till samma kortläsare. På en laddgata med 8 stolpar kan man ha en centralt placerad kortläsare där kunden väljer stolpnummer och blippar sitt kort. Det går både att dra kort, stoppa i chippet eller bara blippa kortet mot läsaren. Eller betala med Swish (eller Bluecode some är den tyska motsvarigheten). Behövs det knappsats för att slå in kod dyker den upp på den tryckkänsliga skärmen.

En centralt placerad kortläsare blir till och med billigare än att utrusta laddstolparna med var sin RFID-läsare.

Laddoperatörer kan fortfarande erbjuda lägre priser till stamkunder som har bolagets egna RFID-tagg – men går inte miste om kunder som inte har den. Innan laddningen börjar visas rätt taxa på kortläsarens display.

Betalar man med kort reserveras det en summa när laddningen påbörjas. Efter avslutad laddning dras sedan det exakta beloppet (som även visas på displayen) och resten återbetalas till kortet. På exakt samma sätt bensinbolagen gör på automatstationer när man tankar. Vouritys kortläsare räknas som riktig betalterminal av kortbolagen, inte som Internetköp.

Hans Nottehed, projektledare på Vourity erkänner något skamset att han själv bidragit till betalproblemen kring laddning. Han jobbade tidigare på Fortum Charge & Drive, hjälpte dem ta fram deras RFID-betalsystem. På den tiden fanns det inga bättre alternativ – men utvecklingen har gått framåt sedan dess. Kortterminaler har på några få år gått från dyra apparater till billiga lösningar även små aktörer har råd med. Företag som iZettle har  revolutionerat kortbetalning i småbutiker – Vourity hoppas kunna göra samma sak för obemannade automater.

Hans berättar dock att laddoperatörerna verkar inte vara särskilt intresserade av kortbetalning. De vill låsa kunder till sig, vilket de tror de uppnår med RFID korten.

De borde dock snegla på bensinmackarna som också har medlemskort med rabatt åt medlemmarna – men säljer sin bensin även till alla andra. Skulle laddoperatörerna göra som vissa bensinbolag och istället för eget RFID kort knyta medlemskap till kundens betalkort skulle det till och med bli billigare för dem (slippa skicka egna kort till kunder) samtidigt som det skulle bli smidigare för kunderna.

Det är inte massor med RFID kort vi elbilister vill ha. Eller roaming. Inte krångliga SMS koder eller obskyra appar heller. Vi vill kunna betala lika enkelt som de med bensinbil på macken. Nu när vi sett att det faktiskt GÅR att fixa kommer vi inte längre gå på laddoperatörernas undanflykter.

Vem blir första laddoperatören i Sverige som börjar bry sig om sina kunder?

 


LaddkortTCS i fjol: NEJ det är inte ett kort till vi behöver

Idag finns det drygt tiotusen laddplatser i Sverige. Om några år över hundratusen. Det är nu vi kan byta till kortbetalning – innan det blir för sent!

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Erik

    Helt galet hur laddoperatörerna tror att det ska gå att låsa kunderna till sina stolpar. Idag skaffar väl ändå kunder den app eller tagg som behövs, det finns ju inte tillräckligt stort utbud för en kund att ens försöka låsa sig till en operatör (räknar med inte Tesla såklart). Dock är det samma anledning (utbudet) som gör att det inte spelar någon roll vad operatörerna gör idag, folk behöver ju ladda och gör det som krävs för att få tillgång.

    Som tur är så kommer de lära sig snart, handlar egentligen vara om när. Så fort en operatör med stort utbud snabbladdare skaffar en kortläsare så måste alla andra göra det. Tänk om Tesla gjorde det i morgon och låste upp sina stolpar..haha vilken chock det skulle bli för de andra operatörerna

  • Pontus

    Tar den Amex också eller beror det på den som sätter upp stationen?

  • Richard :)

    Haft Tesla sedan årsskiftet 2013/2014. Tror det ligger 5-6 olika kort i bilen samt har säkert några “blipp” grejer och något annat kort liggandes i huset. Samtliga är använda kanske 1-2 gånger totalt.

    Det är uppenbart idioter som sitter och tror att elbilsförare är villiga att åka omkring med ett helt korthus i bilen bara för att få ladda. Och vem bryr sig egentligen om det är en Ionity eller Vattenfall laddare? Det är inte som att jag tänker att “ååååh vad lyxigt att få stå här och ladda på en Ionity”. Man laddar och åker iväg. Finns inget “premium” eller liknande som får mig att föredra det ena före det andra.

    Bensinmackar med bra utbud av snacks, eller rentav mat däremot skulle absolut vara av mer intresse om dom även hade snabbladdare, då åker jag till den laddare istället. Det är så man lockar kunder, inte med att “binda upp dom” till sig.

    • TheBigKing

      Det finns faktiskt en sak som är premium med vissa laddare. Det är att det finns flera stolpar att välja på och att man kan lite på att dom fungerar – ja typ som Teslas laddnätverk…

      • Marcus

        Lite typ så ja. Vem mer än Tesla kan erbjuda detta i dagsläget? Ionity har visserligen oftast 4 laddare, men det är sällan så att alla fyra fungerar. Enda fördelen är att det troligen ändå är ledigt eftersom många elbilsiter undviker Ionity.

      • Johnny Rosenberg

        Fast Teslas laddare är ju inte för alla, så kanske inte direkt jämförbart. Får se om det blir ändring på det snart, det har ju pratats om det, i alla fall.

  • martinot

    Bra information Tibor. Har inbland behövt ladda elbilen med appar när jag haft lite lågt med laddning innan jag når hemmet, och en bit ifrån Teslas laddare. Som tur är händer det sällan, men varenda gång så är det extremt krångligt och tidsödande. Hatar verkligen upplägget med appar och RFID-taggar. Så härligt när jag kan ta vår andra bil (som är ICE) och tanka var jag vill med ett vanligt betalkort om det behövs. Alla detta strul med RFID-taggar, appar, krav på förskottsbetalning, abonnemang, medlemskapskrav, etc. är ett rent he-vete på jorden, och blir lika förbannad och irriterad varje gång.

    Detta gör att jag har mycket svårt att se att jag någonsin skulle våga köpa en elbil som inte kommer från Tesla. Går ju utan problem att ladda hemma, på publika stolpar som är gratis (utan appar), och superenkelt på Teslas egna SuC. Men resten… hatar det med hela mitt hjärta. Det är som de andra vill spotta oss kunder i ansiktet och göra hela upplevelsen och möjligheten att betala så svårt och krånglig som möjligt.

    Alla vettiga företag, som både vill sälja och överleva på sikt, ser ju till att underlätta försäljnings/köpeprocessen så mycket som möjligt. Men inte på laddsidan för elbilar. Där är det som att vara i en ständig Kafka-värld av förnedringsprocess och tidsslöseri. Ofta slutar det med att jag ger upp och åker därifrån.

  • Moggen

    På diverse köpcenter kan ungarna “flyga helikopter” med en såndär leksak från östeuropa, och tom dem har lyckats implementera enkel kortbetalning för en liten 20kr transaktion.
    Det är ju pinsamt tydligt att detta handlar om patetiska försök att låsa in kunderna. Kanske skulle elbilförare protestera genom att varje månad “tappa bort” sina laddbrickor, så att dessa operatörer blev helt överösta med dyr administration av dessa brickjävlar. Då kanske de kommer på hur smart det är med kortbetalningar..

  • Snåla Grisen

    Inget för mig, då blir det ju lika krångligt som att tanka bilen. Charge and pay är den rätta melodin för elbilar. All teknik finns väl redan på plats, i alla fall för snabbladdning/ccs? Vet inte om det funkar med vanlig AC-laddning?

  • i3 Rex

    Inte för att vara negativ till kortbetalning (särskilt inte det säkra chip som sitter på nya kort), men det är naivt att tro att kostnaden slutar på 5000 kr per terminal. Det tillkommer ju installationer, övervakning, abonnemang, reparation, skadegörelse, kortavgift, administration osv. som vi som laddar skall betala.
    Problemet har aldrig varit tekniskt.
    Det mest logiska vore väl ändå att fortsätta spåret med sms park / easy Park – det borde ändå alltid vara en koppling till parkeringsavgift och tillgänglighet.
    Och att det var krav med 100% roaming med ett maxpåslag på låt säga 100% – för att få bidrag till installationen.