Jo. Det GÅR att betala laddning med kort.

laddgata

Det är konstigt det här med elbilsladdning. Det går att tanka bensinbilen och betala med kort. Det går att köpa kexchoklad i knattefotbollslagets kiosk och betala med kort. Men det är stört omöjligt att betala elbilsladdning med kort.

Istället förväntas man skaffa massa olika RFID-taggar från laddoperatörerna. Eller knöka mobilen full med olika ladd-appar. De flesta elbilister kör runt med minst fyra olika RFID-brickor i handskfacket och ännu fler olika appar på mobilen. Jag känner också personligen elbilister som vägrar ladda sina bilar på publika laddare för de tycker det är så krångligt att betala!

Tänk vad enkelt det skulle vara om man kunde betala elbilsladdning lika enkelt som det är att betala på bensinmacken. Med VISA eller Mastercard.

Men laddbolagen har stretat emot. Nej, det går inte att fixa så man kan betala med kort. Det blir för dyrt att utrusta varje laddstolpe med en kortläsare. Och osäkert. Och det går inte att ta betalt efter hur mycket du laddat. Så brukar det låta från dem som sätter upp laddstolpar och snabbladdare.

Nu har ett svenskt bolag visat att de har fel.

vourity

Vourity har nu släppt en betalterminal som gör att man kan betala elbilsladdning med kort. Eller Swish. Eller Apple Pay. Eller Google Pay. Eller till och med RFID kort om man nu vill vara traditionalist.

För runt 5 000 kronor kan man få en kortläsarterminal som tål att vara utomhus och som är godkänd av VISA, Mastercard och de andra stora drakarna att stå på obevakade ställen. Vourity satsar på att bli “iZettle för obemannad betalning”. Själva terminalen är egentligen inte alls begränsad till enbart elbilsladdning. Kan användas till allt man vill fixa kortbetalning till: öppna dörrar och styra maskiner, biltvätt, offentliga toaletter, bollautomater, padelhallar, gym, solarier etc.

vourity2Vid elbilsladdning kan man koppla flera laddstolpar till samma kortläsare. På en laddgata med 8 stolpar kan man ha en centralt placerad kortläsare där kunden väljer stolpnummer och blippar sitt kort. Det går både att dra kort, stoppa i chippet eller bara blippa kortet mot läsaren. Eller betala med Swish (eller Bluecode some är den tyska motsvarigheten). Behövs det knappsats för att slå in kod dyker den upp på den tryckkänsliga skärmen.

En centralt placerad kortläsare blir till och med billigare än att utrusta laddstolparna med var sin RFID-läsare.

Laddoperatörer kan fortfarande erbjuda lägre priser till stamkunder som har bolagets egna RFID-tagg – men går inte miste om kunder som inte har den. Innan laddningen börjar visas rätt taxa på kortläsarens display.

Betalar man med kort reserveras det en summa när laddningen påbörjas. Efter avslutad laddning dras sedan det exakta beloppet (som även visas på displayen) och resten återbetalas till kortet. På exakt samma sätt bensinbolagen gör på automatstationer när man tankar. Vouritys kortläsare räknas som riktig betalterminal av kortbolagen, inte som Internetköp.

Hans Nottehed, projektledare på Vourity erkänner något skamset att han själv bidragit till betalproblemen kring laddning. Han jobbade tidigare på Fortum Charge & Drive, hjälpte dem ta fram deras RFID-betalsystem. På den tiden fanns det inga bättre alternativ – men utvecklingen har gått framåt sedan dess. Kortterminaler har på några få år gått från dyra apparater till billiga lösningar även små aktörer har råd med. Företag som iZettle har  revolutionerat kortbetalning i småbutiker – Vourity hoppas kunna göra samma sak för obemannade automater.

Hans berättar dock att laddoperatörerna verkar inte vara särskilt intresserade av kortbetalning. De vill låsa kunder till sig, vilket de tror de uppnår med RFID korten.

De borde dock snegla på bensinmackarna som också har medlemskort med rabatt åt medlemmarna – men säljer sin bensin även till alla andra. Skulle laddoperatörerna göra som vissa bensinbolag och istället för eget RFID kort knyta medlemskap till kundens betalkort skulle det till och med bli billigare för dem (slippa skicka egna kort till kunder) samtidigt som det skulle bli smidigare för kunderna.

Det är inte massor med RFID kort vi elbilister vill ha. Eller roaming. Inte krångliga SMS koder eller obskyra appar heller. Vi vill kunna betala lika enkelt som de med bensinbil på macken. Nu när vi sett att det faktiskt GÅR att fixa kommer vi inte längre gå på laddoperatörernas undanflykter.

Vem blir första laddoperatören i Sverige som börjar bry sig om sina kunder?

 


LaddkortTCS i fjol: NEJ det är inte ett kort till vi behöver

Idag finns det drygt tiotusen laddplatser i Sverige. Om några år över hundratusen. Det är nu vi kan byta till kortbetalning – innan det blir för sent!

Bookmark the permalink.