Tesla slutar tillverka bilar i Europa

IMG_20190522_161206

Det ryktas att Tesla kommer sluta tillverka Model S och X i Europa. Hajar du till av det du just läste, och undrar ifall artikelförfattaren har fått någon udda mental bieffekt av coronavaccinet kan vi berätta att de Tesla Model S och X du kan köpa i Sverige har hittills rent tekniskt varit “Made in Holland”. På pappret i alla fall.

EU har 10% importtull på alla utländska bilar. Men Tesla har hittills tagit till ett knep för att kringgå den. Alla Tesla Model S och X byggs i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, i USA. Men de som ska till Europa byggs inte helt färdigt där. Hela karossen byggs, allt monteras – förutom batterier och motorer! Bilen funkar inte men kan knuffas och rullas runt för hand. Då kan den skickas till Europa som “bildelar”, likaså de lösa batterierna och motorerna. På bildelar är det nämligen bara 4.5% tull. Tesla har sedan en fabrik i Tilburg, Nederländerna där de monterar in batterier och motorer i karosserna och voilà! bilarna är ”Made in EU”, slipper importskatt. Tesla kan göra så för att det är så enkelt att lossa batteripack och motorer från deras Model S och X bilar – det är bara att lossa några bultar. Bilfabriken i Tilburg har färre än 100 montörer som bygger bilarna.

Model 3 skeppas däremot helt färdigbyggd från fabrikerna i USA och Kina, som biltillverkare brukar göra. Dess lägre pris gör att det är inte lika lönsamt att skeppa bilen i delar för bara 5.5% besparing. Även Model S och X som ska till Norge levereras hela direkt till Norge – i och med att de är utanför EU och har inga importtullar på elbilar.

Fabriken i Tilburg fick alltså hittills Model S och X karosser, batterier och motorer levererade i containrar. I Tilburg monterades batteripacket och motorerna i bilarna, de fyllde på kylvätska, bromsvätska mm och laddade in mjukvaran i bilarna. Det är alltså i Europa de först “vaknade till liv”.

Med nya Tesla Model S och X är det inte lika enkelt längre att leverera bilarna i delar. Gamla modellen designades ju från början för att kunna byta batteripack på särskilda batteriswap-stationer på några få minuter. (Det blev inget av det till slut men enkla snabba monteringsmöjligheten var fortfarande kvar i designen.)

Nya Tesla Model S och X med nya batteripacket verkar ha förlorat den möjligheten. Det är inte längre lika enkelt att få loss batteripacket från bilen. Ungefär som Tesla Model 3 och Y har också mer integrerade batteripack som inte går att swappa. För att inte tala om Teslas framtida mål att batteripacken ska bli en strukturell del av bottenplattan.

När de nya Model S och X når Europa kommer de skeppas hela med båt precis som Tesla Model 3. Detta innebär att de kommer bli 5% dyrare för Tesla att leverera på grund av EU-s tullar.

Själva fabrikslokalerna i Tilburg kommer dock behållas av Tesla. Redan idag används de förutom tillverkning även till service, som reservdelslager och som leveranscenter av Tesla Model 3 bilar.

GigaBerlinRender

Teslas första “riktiga” europeiska bilfabrik Giga Berlin håller samtidigt på att bli färdigbyggd. Enligt de senaste ryktena kan produktionen av Tesla Model Y komma igång där redan i slutet av Juli i år.

Bookmark the permalink.