Det ryktas att Tesla kommer sluta tillverka Model S och X i Europa. Hajar du till av det du just läste, och undrar ifall artikelförfattaren har fått någon udda mental bieffekt av coronavaccinet kan vi berätta att de Tesla Model S och X du kan köpa i Sverige har hittills rent tekniskt varit “Made in Holland”. På pappret i alla fall.
EU har 10% importtull på alla utländska bilar. Men Tesla har hittills tagit till ett knep för att kringgå den. Alla Tesla Model S och X byggs i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, i USA. Men de som ska till Europa byggs inte helt färdigt där. Hela karossen byggs, allt monteras – förutom batterier och motorer! Bilen funkar inte men kan knuffas och rullas runt för hand. Då kan den skickas till Europa som “bildelar”, likaså de lösa batterierna och motorerna. På bildelar är det nämligen bara 4.5% tull. Tesla har sedan en fabrik i Tilburg, Nederländerna där de monterar in batterier och motorer i karosserna och voilà! bilarna är ”Made in EU”, slipper importskatt. Tesla kan göra så för att det är så enkelt att lossa batteripack och motorer från deras Model S och X bilar – det är bara att lossa några bultar. Bilfabriken i Tilburg har färre än 100 montörer som bygger bilarna.
Model 3 skeppas däremot helt färdigbyggd från fabrikerna i USA och Kina, som biltillverkare brukar göra. Dess lägre pris gör att det är inte lika lönsamt att skeppa bilen i delar för bara 5.5% besparing. Även Model S och X som ska till Norge levereras hela direkt till Norge – i och med att de är utanför EU och har inga importtullar på elbilar.
Fabriken i Tilburg fick alltså hittills Model S och X karosser, batterier och motorer levererade i containrar. I Tilburg monterades batteripacket och motorerna i bilarna, de fyllde på kylvätska, bromsvätska mm och laddade in mjukvaran i bilarna. Det är alltså i Europa de först “vaknade till liv”.
Med nya Tesla Model S och X är det inte lika enkelt längre att leverera bilarna i delar. Gamla modellen designades ju från början för att kunna byta batteripack på särskilda batteriswap-stationer på några få minuter. (Det blev inget av det till slut men enkla snabba monteringsmöjligheten var fortfarande kvar i designen.)
Nya Tesla Model S och X med nya batteripacket verkar ha förlorat den möjligheten. Det är inte längre lika enkelt att få loss batteripacket från bilen. Ungefär som Tesla Model 3 och Y har också mer integrerade batteripack som inte går att swappa. För att inte tala om Teslas framtida mål att batteripacken ska bli en strukturell del av bottenplattan.
När de nya Model S och X når Europa kommer de skeppas hela med båt precis som Tesla Model 3. Detta innebär att de kommer bli 5% dyrare för Tesla att leverera på grund av EU-s tullar.
Själva fabrikslokalerna i Tilburg kommer dock behållas av Tesla. Redan idag används de förutom tillverkning även till service, som reservdelslager och som leveranscenter av Tesla Model 3 bilar.
Teslas första “riktiga” europeiska bilfabrik Giga Berlin håller samtidigt på att bli färdigbyggd. Enligt de senaste ryktena kan produktionen av Tesla Model Y komma igång där redan i slutet av Juli i år.
För ett par månader sedan lät det så här om Model Y: “Vågar vi hoppas på produktionsstart i början av april och första leverans till Sverige i augusti?” Vad är det som gör att man nu skriver redan om slutet på juli? För mig låter som att man håller på att flytta målstolparna så att bollen i alla fall kommer i närheten… Bättre att vara transparent och skriva om eventuella problem eller hinder som uppkommit i Berin/Brandenburg, annars tappar väl läsarna förtroendet?
Går väl utmärkt att läsa även på andra sajter om detta ? Samt https://teslaclubsweden.se/giga-berlin-stomme-pa-plats/
Utan committade tidsplaner från Tesla är det enda vi kan göra är att återge rykten. Senaste ryktet om produktionsstart i juli kommer från Teslas ansökan till tyska myndigheter. Ifall den kommer hålla eller inte VET vi helt enkelt inte. Det är möjligt att datumet kommer flyttas utan att Tesla meddelar omvärlden varför.
I början av året skrev jag: ” “Produktionen förväntas att inledas i början av 2021″ står det på Teslas beställningssida. I Giga Berlin, då. Vågar vi hoppas på produktionsstart i början av april och första leverans till Sverige i augusti?”
Tydlig hänvisning till källa och att det inte är skrivet i sten utan att jag var skeptiskt till det redan då.
Vi har dessutom haft många artiklar om problemen med tillståndsprocessen i Giga Berlin.
Letade lite i arkivet och hittade inget uppdaterat senaste halvåret, har jag missat någon? Vad har tex hänt i frågan “Papieren, bitte?” Vad jag har förstått planeras det eventuellt batteritillverkning i en ny byggnad, men inga tillstånd har sökts för det än? Är det så att man inväntar att papieren blir klara för det man håller på att bygga innan man söker tillstånd för mer tillverkningsprocesser? Många intressanta frågor.
Ja många intressanta frågor som det inte finns officiella svar på
Tillståndsprocessen i Tyskland är väl så känsligt att det bästa Tesla kan göra är att inte säga någonting alls. Tyskarna får reda ut sina interna motsättningar själva.
Om tyskarna skulle landa i ett beslut som tvingar Tesla montera ner och flytta sin fabrik till till ett mer framtidsinriktad land, har Tyskland skadat sitt och EU anseende för all framtid.
Kommer inte att hända att man får riva igen, men det verkar ju däremot bli lite senare än de mest optimistiska hade trott. Och kanske inte lika lätt att bygga ut ytterligare produktion än det man ansökt om på kort sikt, tex batteriproduktionen. Hade varit intressant att få mer fördjupning i detta.
Jag hoppas du har rätt.
Min personliga tolkning är att sannolikheten att de måste riva är större än noll procent.
Jag tror ingen vet vad som egentligen pågår än en liten grupp insatt. Har noterat att Elon varit i Tyskland flera gånger i påhittade ärenden.