Regeringen håller på och ser över reglerna kring förmånsbilar. De vill minska skillnaderna mellan att ha förmånsbil och en privatägd bil. Idag kan det vara mer lönsamt för den enskilde att skaffa förmånsbil än att köpa samma bil kontant, vilket inte var meningen med skattesystemet från början.
Deras förslag som gick på remissrunda fick dock mycket motgång, bland annat för att den skulle göra elbilar rejält dyrare att ha som förmånsbilar. Speciellt de som kostar under 350 000 kronor skulle bli uppemot 34% dyrare att skaffa som förmånsbil – vilket skulle sätta stopp för försöken att elektrifiera Sveriges bilpark.
Nu har Skatteverket själv kommit med ett eget förslag som skulle underlätta hur man sätter det förmånsgrundande priset. Idag är det inte en elbils inköpspris som används som utgångspunkt för skatteberäkningarna utan “närmast jämförbara bil” med traditionell drivlina. Skaffar man till exempel en eldriven Volkswagen Golf är det inte dess pris Skatteverket använder för att beräkna bilförmån utan den bensindrivna variantens. Men med fler och fler elbilar som inte är ombyggda avgasbilar utan helt egna modeller blir det svårare och svårare att hitta “jämförbar bil”. Vad ska en Volkswagen ID.3 jämföras mot? Eller en Polestar 2? Eller Tesla Model 3?
Det har blivit ganska godtyckliga val Skatteverket har gjort som “jämförbar bil” för dessa elbilar. Och dessutom ändrade val år till år vilket gjort att förmånsvärdet åker jojo och kunder haft svårt att planera sina elbilsköp.
Därför föreslår nu Skatteverket en mycket enklare regel: en fast nedsättning av nybilspriset för elbilar med 350 000 kronor eller max 50% av nybilpriset. Ett enkelt schablonavdrag istället för godtyckliga regler.
Danni på teslakalkylen.com har räknat ut vad dessa förslag skulle kunna ge för förmånsvärden på populära elbilsmodeller:
Modell | Förmånsvärde idag |
Nytt förmånsvärde
|
Seat Mii electric Plus | 2 196kr | 2 678kr |
Renault Zoe Intens 41 kWh | 2 500kr | 3 468kr |
Hyundai Ioniq Trend | 2 617kr | 3 388kr |
Nissan Leaf LEAF 40 kWh Acenta | 2 810kr | 3 428kr |
Honda e | 2 879kr | 3 276kr |
Kia e-niro Advance | 2 941kr | 3 928kr |
Volkswagen ID.3 Pure | 3 035kr | 3 161kr |
Tesla Model 3 Standard Range+ | 3 992kr | 4 463kr |
Volvo XC40 P8 AWD Recharge R-Design | 4 911kr | 5 144kr |
Tesla Model 3 Long Range | 5 118kr | 5 031kr |
Polestar 2 | 5 118kr | 4 917kr |
Audi e-tron 50 quattro Proline | 5 245kr | 6 889kr |
Tesla Model S Long Range | 5 604kr | 7 254kr |
Tesla Model 3 Performance | 6 341kr | 5 366kr |
Audi e-tron 55 quattro Proline | 6 916kr | 8 224kr |
Tesla Model X Long Range | 9 441kr | 8 776kr |
Tesla Model S Performance | 10 417kr | 9 072kr |
Porsche Taycan 4S | 10 806kr | 10 605kr |
Tesla Model X Performance | 11 913kr | 10 595kr |
Porsche Taycan Turbo | 15 666kr | 16 628kr |
Porsche Taycan Turbo S | 22 607kr | 20 946kr |
Den högra kolumnen visar vad bilarna skulle kunna få för förmånsvärde nästa år om både regeringens förslag för nya förmånsregler och Skatteverkets förslag för schablonberäkning av elbilars nybilspris skulle införas.
De stora förlorarna skulle bli Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Audi e-Tron och Tesla Model S LR som alla skulle få runt 30% högre förmånsvärden än idag.
Performancemodellerna av Tesla Model 3, S och X skulle däremot alla få drygt 10% lägre förmånsvärden än idag.
Men hela skattesystemet vinner på att bli enklare, tydligare och framför allt mer konsekvent än idag.
Skaffar du en elbil som förmånsbil är det väldigt svårt att räkna ut dess förmånsvärde – och att gissa vad den ska få för förmånsvärde nästa år är helt omöjligt. Elbilister är trötta på att åka på chockhöjningar av förmånsvärden.
Allra helst skulle vi vilja se ett system där man kunde se redan innan man skaffar bil vad man får för förmånsvärde både det första året – och år två och tre också!
Mycket bra förslag. Både rättvist, förutsägbart och enkelt att förstå för alla parter (anställda, företag och myndigheter).
Bra jobbat av SKV. Hoppas att politikerna inte sabbar, som brukligt (är förmodligen allt för enkelt och allt för logiskt för deras smak).
Det är de billigare modellerna som förlorar på det. En del får närmare 1000 kr dyrare per månad.
Synd för dem, men tycker ändå att förslaget är enklare.(det skulle dock kunna var 60% nedsättning så de billigare blir lika attraktiva som idag)
När vet vi vilka regler som faktiskt kommer att gälla? Och från och med när kommer dessa nya regler att gälla? Kommer detta gälla retroaktivt eller endast bilar som köps efter det att förslaget klubbats och går igenom? Känns extremt osäkert att plocka ut en ny förmåns(el)bil just nu…