Ny märkning ska “hjälpa” elbilsägare?

Typ2_C

Nu på fredag införs krav på märkning av laddstationer och ladduttag. Det är EU-direktiv 2014/94/EU som implementeras i svensk lagstiftning genom Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2020:92. Från och med den 20 mars 2021 skall alla elbilar och laddare märkas med bokstäver för att hjälpa elbilsägarna.

Laddbokstaver2Märkningen kommer bestå av en bokstav i en sexkant där bokstaven beskriver ladduttagets typ.

Vit bakgrund på sexkanten används för uttag på laddstolpar, svart bakgrund på bilens ladduttag.

Meningen är alltså att om en elbil till exempel har ett CHAdeMO uttag ska den märkas med ett M på svart bakgrund. Då vet kunden att till det uttaget ska man välja en laddsladd som även den har ett M på sig.

En Typ2 kabel kommer ha C på svart bakgrund i ena änden (den man sticker i bilen) och C på vit bakgrund i andra änden (den man sticker i laddstolpen). Laddstolpen kommer också ha ett C på vit bakgrund vid Typ2 uttaget och bilen kommer ha ett C på svart bakgrund vid bilens ladduttag.

Kunden kopplar vit C mot vit C, svart C mot svart C. Enkelt och tydligt, eller hur?

Nej, tyvärr.

Problemet är att EU och Transportstyrelsen blandade även in spänningen i det hela. I deras informationsbroschyr hittar man följande bild:

CCS_CK

Ett fordon med CCS uttag, tydligt markerat med C och K, dvs till den kan det anslutas Typ2 kabel för att ladda från laddstolpe och CCS kabel från en snabbladdare.

Men K indikerar snabbladdare med upp till 500V spänning. Så kan inte den bilen då laddas på säg Ionity vars snabbladdare kan lämna ifrån sig spänning ända upp till 900V?

Jo visst kan man göra det. Även om Ionitys snabbladdare måste märkas med L på laddkontakten så kopplar de ju automatiskt om till 400V för bilar som endast klarar den lägre spänningen. Bilen och laddaren kommunicerar med varandra och kommer överens om vilken spänning att använda innan laddningen går igång.

Så antingen måste elbilister komma ihåg att det går att ansluta L kabel till K kontakter, eller Ionity ska märka sina laddare med både K och L. Med resultat att elbilister kommer behöva bläddra igenom hela alfabetet för att se om kontakten och laddaren passar med varandra.

Helt i onödan.

För elbilsladdning är redan så enkelt: “if it fits it sits”. Det vill säga om kabeln passar i bilens uttag så kan man ladda. Man behöver inga krångliga bokstäver M och K för att fatta att en CHAdeMO kabel inte kan ladda en elbil som har CCS uttag för kabeln passar inte in i bilens uttag! Och nu när till och med Nissan överger CHAdeMO kommer även det lilla krånglet försvinna. I framtiden kommer alla elbilar i Europa ha CCS kontakt där alla laddstolpars och laddstationers Typ2 och CCS kablar kommer passa. Inget behov för några bokstäver när allt alltid passar.

Men Tesla Supercharger då? Deras kablar passar i andra elbilars CCS och Typ2 uttag men ändå kan man inte ladda? Bokstäverna kommer dock inte hjälpa där heller. Visserligen kommer Tesla Superchargers gamla kablar, de som ser ut som Typ2 behöva märkas med O istället för C för att visa att de lämnar ifrån sig likström inte växelström. Men Superchargerns CCS uttag kommer ju ändå märkas med K trots att de kommer ladda endast Teslas bilar, inga andra. (Tills någon köper in sig i Teslas nätverk och då kan de bilarna ändå kunna ladda.) Så trots alla fina bokstäver har det inte hjälpt något där heller.

Stora problemet är inte att folk inte fattar vilka kontakter som fysiskt passar ens elbil. Utan hur f*n man ska betala laddningen?! Även om alla kontakter passar står man där som ett fån och försöker hitta rätt laddbricka. Även om bokstäverna matchar varandra kommer man ändå inte få några elektroner för att man inte är medlem hos just den laddoperatören.

Att hitta rätt laddkontakt är inte svårare än barnens klosslåda med runt, trekantigt och kvadratiskt hål. Tänk om myndigheterna istället skulle lagt ner lika mycket arbete på att fixa egentliga problemet med laddning.

Bookmark the permalink.