Nissan presenterade sin nya elbil Ariya i går. Vi får återkomma till den presentationen och bilen senare. Men den kanske största nyheten på bilen är dold bakom laddluckan vid vänster framhjul:
Nissan har som sista biltillverkare övergett CHAdeMO kontakten och utrustat sin nya elbil med CCS laddkontakt. (I alla fall i Europa – de sägs fortsätta med CHAdeMO i Japan i alla fall.)
Nissan var främsta drivande kraften bakom konsortiet som tog fram CHAdeMO kontakten år 2010. Ett tag använde de flesta asiatiska biltillverkare dem på sina elbilar. Men när EU bestämt att det är framför allt den europeiska laddstandarden CCS som ska gälla i Europa började biltillverkare efter biltillverkare utrusta sina elbilar med CCS kontakt. Utom Nissan som envist höll fast vid sin egen standard.
Nu har till och med Nissan gett upp. Ett tag till fortsätter de väl leverera sin gamla elbil Leaf med CHAdeMO uttag men nu har de visat vart framtiden leder även hos dem.
Därmed försvinner sista anledningen varför laddoperatörer ska anstränga sig utrusta sina snabbladdare med den nu föråldrade CHAdeMO standarden. När antal elbilar i Sverige så gott som fördubblas varje år kommer de gamla elbilar som fortfarande har CHAdeMO laddkontakt i nosen utgöra mindre och mindre andel av alla elbilar. Hur liten behöver segmentet bli för att nya snabbladdare inte längre ska utrustas med kontakten? CHAdeMO kan gå samma väg som gamla franska laddkontakten Marechal fick: i början fanns några få laddare med sådan kontakt i Sverige men inga nya har tillkommit på många många år nu. Kontakttypen är så gott som utdöd med endast 3 laddare kvar i hela Sverige.
Kan CHAdeMO råka ut för samma öde? Det kommer säkerligen finnas CHAdeMO snabbladdare i många år till i Sverige – men om tio år?
Det är en fråga alla som idag köper en elbil med CHAdeMO kontakt i nosen måste ställa sig.
Bra, då närmar vi oss slutet på detta kostsamma, komplicerande och onödiga formatkrig. Har 2 elbilar, en med ccs och en med chademo. Chademo är som sur gammal mjölk; hög tid att vi kastar ut skiten, och får på plats mer ccs kapasitet. Samt lagstadgar enkla betallösningar! (Ja de gamla chademo laddarna får gärna driftas i överskådlig framtid, så länge det är ekonomiskt. Tror dock det är väldigt få som kör långturer med sina leaf).
i Asien finns V2G som chademo stöder. Får se om ccs får liknande egenskaper.
kan ju komma i en ny version av standarden då , men inte till befintliga bilar.