Olika nivåer av självkörning

SAElevels

Ofta när man pratar om självkörande bilar hör man talas om “SAE level”. Vad är dessa levlar för något?

Internationella föreningen för bilingenjörer, Society of Automotive Engineers (SAE) publicerade år 2014 ovan skala för bedömning av hur autonom en självkörande bil är. För det kan ju skilja sig. En bil kanske måste konstant övervakas av en människa medan en annan kan helt sakna ratt. Båda är “självkörande” – men olika duktiga på att göra det och hamnar därmed på olika nivåer på skalan:

Level 0 är helt enkelt “dumbilen”: en helt vanlig gammaldags bil som du måste hålla i ratten och gasa/bromsa själv för att den inte ska hamna i diket.

Level 1 är där bilen kan ta hand om gas/broms eller styrningen. Inte båda samtidigt, människan måste göra den andra uppgiften. Typexempel på level 1 är farthållaren, som kan hålla konstant fart eller rent av använda radar och anpassa bilens fart till bilarna framför – men människan måste fortfarande styra bilen. Föraren är fortfarande aktivt involverad i att framföra fordonet.

Level 2 är där bilen både kan gasa/bromsa och styra. Nu är bilen “självkörande” och klarar att undvika diket – men föraren måste konstant övervaka körningen och vara beredd att ta över när som helst. Typexempel på level 2 är Teslas autopilot som klarar av att styra bilen – men du måste fortfarande hålla i ratten och ta över när det behövs.

Level 3 är första “äkta” självkörande nivån där bilen klarar av att köra själv, människan bakom ratten behöver inte längre konstant övervaka körningen. Men hon kan ändå inte slappna av helt: om bilen hamnar i en situation den inte klarar kan den fortfarande be människan ta över.

Level 4 är riktiga självkörande bilar som klarar av alla situationer och behöver ingen hjälp från föraren alls, hon kan läsa en bok eller lägga sig och sova om hon så vill. Men som inte klarar det överallt och alltid. Det kan handla om att självkörande funktionen bara fungerar på motorväg, eller bara i en viss stad. Eller bara om det är soligt och fint väder. I övriga situationer kan människan fortfarande behöva hjälpa till.

Level 5 så är den ultimata Nirvana där bilen är så komplett självkörande att den inte ens behöver ha en ratt längre. Alla i bilen är passagerare. Det vi brukar kalla för “robotaxi”.

SAE listan har synbart enkla, tydliga lättöverblickbara steg men har fått mycket kritik under åren.

Till att börja med utgör level 3 en väldigt farlig nivå de flesta biltillverkare helst vill hoppa över. Level 3 bilar kan verka kapabla att köra helt själva – men kan när som helst blåsa alarm och be människan omedelbart ta över! Du är på sidan 57 i din favoritroman när bilen plötsligt larmar och du ska ta över inom en halv sekund och styra undan faran som närmar sig i 100 km/h. Människan är inte skapt att kunna ta över en så komplex sak som att köra bil så snabbt, det är som upplagt för hemska olyckor. Dessutom måste då systemet inse att bilen har hamnat i en situation den inte klarar av att hantera på egen hand. Ett otroligt svårt beslut som kan vara mer komplext att implementera än själva självkörningen.

De flesta självkörande bilar har därför tagit hoppet från level 2 direkt till level 4. Waymos självkörande bilar var till exempel länge level 2 med mänskliga förare som övervakade färden innan de vågade ta bort förarna och blev därmed level 4. Ja, Waymos robotaxis är level 4 i och med att de klarar av att köra endast i vissa städer. Du kan inte bara importera hit en bil och släppa loss den i Stockholm: staden måste bland annat minutiöst 3D-scannas först. Samma sak gäller även GM ägda Cruise.

Det finns inga level 5 självkörande bilar än. Waymo är närmast just nu med level 4 men det ska mycket till innan de kan nå level 5. Om de någonsin ens klarar det, på grund av kraven på 3D-scannade kartor deras bilar jämför sina lidar-mätningar mot.

Vissa andra, som till exempel Nissan överväger att ha självkörande bilar som verkar vara på level 4 eller 5 men som egentligen är på level 3: klarar bilen inte själv av situationen tar en centralt placerad mänsklig chaufför över och fjärrstyr den.

Teslas nuvarande FSD beta befinner sig på level 2, av två anledningar. Det viktigaste är att Tesla inte får göra bilarna mer självkörande: myndigheterna kräver att deras bilar, som inte ingår i en väldefinierad liten testflotta i en stad utan kör lite här och där i USA måste konstant övervakas av mänskliga förare. Och den approachen passar faktiskt även Tesla bäst, där datorn kör bilen men människan kan när som helst ta över: då lär sig mjukvaran av sina misstag och blir snabbt duktigare och bättre.

SelfDriveM3

För Tesla siktar på att nå level 5 med sina bilar. Deras mjukvara är inte beroende av detaljerade 3D lidar-kartor utan kör bilen på samma sätt som du: tittar runt med kameraögon och använder vanliga navigationskartan för att hitta vilken väg den ska ta. Målet är att Teslas bilar ska kunna köra var som helst, även på gator de aldrig någonsin hade kört förut på.

Anledningen till Tesla Model 3 centralt placerade skärm (och att Tesla fixat Netflix och fler och fler spel till den) är att en dag i framtiden ska Tesla sluta montera ratt i bilarna och istället ha 5 passagerarsäten i dem. Du anger på skärmen vart du vill åka så åker bilen dit helt på egen hand.

Eller kommer det ändå bli level 4 av det till slut? För vi som har Teslas bilar idag ser ju hur kamerorna geggar igen av snömodd. Och en av dimensionerna som kan begränsa en självkörande bil till level 4 är vädret. “Level 5, fast bara på sommaren” är faktiskt bara level 4. Då måste bilen fortfarande ha en människa och ratt för att kunna köras på vintern. (Det är förresten inte snö på marken som är problemet med självkörande bilar på vintern utan snömodd som geggar igen sensorerna.)

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 21 Responses to Olika nivåer av självkörning

    1. Elputte says:

      Vem är då ansvarig vid en krock i level 4?

    2. sesundbackl says:

      Tror du är på rätt spår. Alla sensorer som kan påverkas av väder eller andra omständigheter måste kunna rengöra sig själva för att kunna nå level 5. Vi råkade ut för en snöstorm i mars för några år sedan sent på kvällen på väg mot Köpenhamn efter att ha kört av färjan Puttgarden-Rödby och det var nog det läskigaste jag någonsin varit med om. Tidvis såg man ingenting alls i långa perioder och det gick inte att stanna för där kom lastbilar körande förbi på motorvägen som förmodligen hade bättre sikt eftersom de sitter betydligt högre upp. Detta måste en level 5 klara och här hjälper inte rengöring så jag fattar inte hur det skall kunna gå till!

      • Jan-Erik Sebestyen says:

        Bilen ska låta bli att köra under de förhållanden. Kanske borde du också gjort det?

        • sesundbackl says:

          Ja, absolut om jag hade kunnat undvika det men när vi körde av färjan och på motorvägen som kommer direkt så anade vi inte hur illa det var och då fanns det ingen återvändo. Det gick inte att stanna heller för då riskerade man att bli påkörd.

          • Jan-Erik Sebestyen says:

            Jag råkade ut liknande i somras. Var på väg från Sundsvall söderut när det kom skyfall. Såg absolut ingenting på flera minuter. Inte mycket att göra på en räckväg än att köra på känn.
            Jag skulle förstås stannat innan skyfallet kom, om jag visste att det var på väg. Det här är en intressant utmaning för de som utvecklar FSD att hantera.

            • sesundbackl says:

              Verkligen, jag tycker det är spännande att följa utvecklingen men som sagt har jag svårt att förstå hur det skall gå till med den utrustning som finns just nu på Teslan!

    3. Björn Fredriksson Möller says:

      Ser det som mycket osannolikt att något ansvar flyttas från föraren till Tesla i närtid. Då menar jag inte det vanliga “3 months maybe, 6 months definitely” utan snarare osannolikt på 3-5 års sikt. Dvs att FSD går från Level 2 till 3.

      • ANSVAR kan bara flyttas via lagstiftning. Där Tyskland leder och planerar införa lagar redan till nästa år. I andra länder kommer det dröja betydligt mer.

        Jag tror vi kommer hamna i en situation där Teslas FSD släpps publikt i många länder (vi får se om EU dock) och är väldigt kapabel och kan egentligen köra själv – men där förarna ändå måste hålla i ratten och övervaka för lagstiftnings skull.

        • Björn Fredriksson Möller says:

          OK, jag förtydligar. Ser det som mycket osannolikt att Tesla flyttar över något ansvar från föraren till sig själv även om lagstiftningen skulle tillåta det för fordon på tex level 4. Dvs ansvarmässigt tippar jag att FSD kommer att ligga kvar på level 2 under överskådlig tid.

          • Jan-Erik Sebestyen says:

            Det är definitivt inte Teslas (= Elon Musk) intention. Elons mål är att nå level 5 så fort som möjligt, helst i år.

            • Björn Fredriksson Möller says:

              Nej, målet att nå tekniknivån level 5 var innan slutet av 2019 om man lyssnar på Autonomy Day…Men jag tror inte målet är att ta över ansvaret från bilägaren/föraren.

            • Jan-Erik Sebestyen says:

              Målet är Robotaxi. Inte en chans en bilägare släpper iväg en bil att köra själv om han/hon hålls ansvarig för olyckor som Tesla teknik orsakar. SAS hålls inte ansvarig för tillverkningsfel på ett flygplan från t.ex. Boeing.

              Elon är naivt optimistisk, vilket är en bra egenskap i kombination med förmåga att ta beslut och fokusera sina företag. Det sistnämnda är det tyvärr få chefer som klarar.
              Elon har i många år nu påstått att FSD snart är klart bara för att till slut inse att de varit på helt fel spår. Senaste uttalandet han gjort i intervjuer är att han tror FSD ska vara tekniskt klart i år. Han har sagt det tidigare år också, och haft fel. Men målet är helt klart: Robotaxi. Med Robotaxi kommer Teslas aktiekurs öka hur mycket som helst.

              Elon behöver alla pengar han kan lägga vantarna på. Han ska till Mars.

            • Björn Fredriksson Möller says:

              Helt enig. Och det är där jag tror att tidshorisonten är snarare 3–5 år än 3-6 månader innan Tesla tar över något ansvar för bilar som kör med FSD. Kommer myndigheterna ens i hemstaten Kalifornien (eller Texas?) att släppa iväg sådana fordon utan att de ens rapporterat in att de testat självkörning?

            • Jan-Erik Sebestyen says:

              Håller med om 3-5 år efter att ha sett massor av FSD beta filmer på youtube.
              Vi får se hur myndigheter kommer att hantera level 4 och 5 när det kommer till skarp läge. Jag tror många myndigheter gärna ser level 5 fordon eftersom de då på sikt kan slippa människor som förare.

    4. Markus says:

      Snö är väl snart avskaffat så då blir det level 5.

    5. Tanaxia says:

      Tack för bra artikel och förtydligande!
      Följdfrågan är då vad Teslas autopilot EGENTLIGEN är för level? Tror personligen den hamnar nånstans mellan 2 och 3, kanske närmare 3. Tror precis som du att Tesla kommer lansera autopiloten i flera länder (på sikt såklart även EU) men kommer marknadsföra den bara som level 2 under en överskådlig tid.

    6. SadGiraffe says:

      Till att börja med utgör level 3 en väldigt farlig nivå de flesta biltillverkare helst vill hoppa över. Level 3 bilar kan verka kapabla att köra helt själva – men kan när som helst blåsa alarm och be människan omedelbart ta över! Du är på sidan 57 i din favoritroman när bilen plötsligt larmar och du ska ta över inom en halv sekund och styra undan faran som närmar sig i 100 km/h.

      Är ju inte alls korrekt, ingenting säger att bilen skulle få varna med en halv sekunds varning. Regelverken skulle helt klart kräva längre varning än så och enligt vad UNECE presenterat hittills skall de ju dessutom klara av att människan inte tar över när den ombeds göra det utan att krascha.

      Det är nivå 3 som kommer och tillverkarna kommer hoppa på det, det är där regelverken börjar komma på plats. Tror ingen som har tekniken kommer våga hoppa över det för nivå 4 kommer inte komma på lång tid.

      • Visserligen försöker vissa organ föreskriva att bilen ska varna flera sekunder i förväg men problemet är att verkligheten är inte sån. En bil kan förflytta sig 100 meter på 5 sekunder. Det finns inte en chans att kunna få till långa varningstider.

        Men största problemet är ändå kravet på att systemet ska FÖRSTÅ att den inte klarar situationen. Tittar man på till exempel mänskliga olyckor beror de på att föraren TRODDE sig kunna hantera situationen men gjorde inte det. Att autonoma system själva ska inse -flera sekunder i förväg!- att de kommer inte klara situationen är i stort sett utopi.

        Enda dödsfallet hittills, där en självkörande bil körde ihjäl en människa berodde just på att människan bakom ratten hanterade systemet som level 3. (Trots att det egentligen var ett level 2 system som skulle krävt ständig övervakning hade hon inte ögonen på vägen utan slappnade av.) Systemet insåg inte att den inte kunde hantera situationen förrän i sista sekunden och varnade föraren – som dock inte hade en chans att reagera på 0.5 sekunder.

        • SadGiraffe says:

          Det är ju dock därför som man inte kommer tillåta nivå 3 som annat än mer avancerad filhållningsassistent på motorvägen till en början (eller någonsin). Man skalar bort många av de farliga elementen helt enkelt, UNECEs regelverk tillåter ju t.ex. inte ens filbyten i nivå 3 läget utan då är det max nivå 2 medan de görs.

          Det är ju också varför jag är totalt ointresserad av Teslas approach med att pusha robotaxis i stadsmiljö, regelverket kommer inte vara på plats för det på riktigt lång tid så den kommer vara nivå 2 rent lagligt även om den tekniskt uppnått nivå 4.

    Lämna ett svar