Olika nivåer av självkörning

SAElevels

Ofta när man pratar om självkörande bilar hör man talas om “SAE level”. Vad är dessa levlar för något?

Internationella föreningen för bilingenjörer, Society of Automotive Engineers (SAE) publicerade år 2014 ovan skala för bedömning av hur autonom en självkörande bil är. För det kan ju skilja sig. En bil kanske måste konstant övervakas av en människa medan en annan kan helt sakna ratt. Båda är “självkörande” – men olika duktiga på att göra det och hamnar därmed på olika nivåer på skalan:

Level 0 är helt enkelt “dumbilen”: en helt vanlig gammaldags bil som du måste hålla i ratten och gasa/bromsa själv för att den inte ska hamna i diket.

Level 1 är där bilen kan ta hand om gas/broms eller styrningen. Inte båda samtidigt, människan måste göra den andra uppgiften. Typexempel på level 1 är farthållaren, som kan hålla konstant fart eller rent av använda radar och anpassa bilens fart till bilarna framför – men människan måste fortfarande styra bilen. Föraren är fortfarande aktivt involverad i att framföra fordonet.

Level 2 är där bilen både kan gasa/bromsa och styra. Nu är bilen “självkörande” och klarar att undvika diket – men föraren måste konstant övervaka körningen och vara beredd att ta över när som helst. Typexempel på level 2 är Teslas autopilot som klarar av att styra bilen – men du måste fortfarande hålla i ratten och ta över när det behövs.

Level 3 är första “äkta” självkörande nivån där bilen klarar av att köra själv, människan bakom ratten behöver inte längre konstant övervaka körningen. Men hon kan ändå inte slappna av helt: om bilen hamnar i en situation den inte klarar kan den fortfarande be människan ta över.

Level 4 är riktiga självkörande bilar som klarar av alla situationer och behöver ingen hjälp från föraren alls, hon kan läsa en bok eller lägga sig och sova om hon så vill. Men som inte klarar det överallt och alltid. Det kan handla om att självkörande funktionen bara fungerar på motorväg, eller bara i en viss stad. Eller bara om det är soligt och fint väder. I övriga situationer kan människan fortfarande behöva hjälpa till.

Level 5 så är den ultimata Nirvana där bilen är så komplett självkörande att den inte ens behöver ha en ratt längre. Alla i bilen är passagerare. Det vi brukar kalla för “robotaxi”.

SAE listan har synbart enkla, tydliga lättöverblickbara steg men har fått mycket kritik under åren.

Till att börja med utgör level 3 en väldigt farlig nivå de flesta biltillverkare helst vill hoppa över. Level 3 bilar kan verka kapabla att köra helt själva – men kan när som helst blåsa alarm och be människan omedelbart ta över! Du är på sidan 57 i din favoritroman när bilen plötsligt larmar och du ska ta över inom en halv sekund och styra undan faran som närmar sig i 100 km/h. Människan är inte skapt att kunna ta över en så komplex sak som att köra bil så snabbt, det är som upplagt för hemska olyckor. Dessutom måste då systemet inse att bilen har hamnat i en situation den inte klarar av att hantera på egen hand. Ett otroligt svårt beslut som kan vara mer komplext att implementera än själva självkörningen.

De flesta självkörande bilar har därför tagit hoppet från level 2 direkt till level 4. Waymos självkörande bilar var till exempel länge level 2 med mänskliga förare som övervakade färden innan de vågade ta bort förarna och blev därmed level 4. Ja, Waymos robotaxis är level 4 i och med att de klarar av att köra endast i vissa städer. Du kan inte bara importera hit en bil och släppa loss den i Stockholm: staden måste bland annat minutiöst 3D-scannas först. Samma sak gäller även GM ägda Cruise.

Det finns inga level 5 självkörande bilar än. Waymo är närmast just nu med level 4 men det ska mycket till innan de kan nå level 5. Om de någonsin ens klarar det, på grund av kraven på 3D-scannade kartor deras bilar jämför sina lidar-mätningar mot.

Vissa andra, som till exempel Nissan överväger att ha självkörande bilar som verkar vara på level 4 eller 5 men som egentligen är på level 3: klarar bilen inte själv av situationen tar en centralt placerad mänsklig chaufför över och fjärrstyr den.

Teslas nuvarande FSD beta befinner sig på level 2, av två anledningar. Det viktigaste är att Tesla inte får göra bilarna mer självkörande: myndigheterna kräver att deras bilar, som inte ingår i en väldefinierad liten testflotta i en stad utan kör lite här och där i USA måste konstant övervakas av mänskliga förare. Och den approachen passar faktiskt även Tesla bäst, där datorn kör bilen men människan kan när som helst ta över: då lär sig mjukvaran av sina misstag och blir snabbt duktigare och bättre.

SelfDriveM3

För Tesla siktar på att nå level 5 med sina bilar. Deras mjukvara är inte beroende av detaljerade 3D lidar-kartor utan kör bilen på samma sätt som du: tittar runt med kameraögon och använder vanliga navigationskartan för att hitta vilken väg den ska ta. Målet är att Teslas bilar ska kunna köra var som helst, även på gator de aldrig någonsin hade kört förut på.

Anledningen till Tesla Model 3 centralt placerade skärm (och att Tesla fixat Netflix och fler och fler spel till den) är att en dag i framtiden ska Tesla sluta montera ratt i bilarna och istället ha 5 passagerarsäten i dem. Du anger på skärmen vart du vill åka så åker bilen dit helt på egen hand.

Eller kommer det ändå bli level 4 av det till slut? För vi som har Teslas bilar idag ser ju hur kamerorna geggar igen av snömodd. Och en av dimensionerna som kan begränsa en självkörande bil till level 4 är vädret. “Level 5, fast bara på sommaren” är faktiskt bara level 4. Då måste bilen fortfarande ha en människa och ratt för att kunna köras på vintern. (Det är förresten inte snö på marken som är problemet med självkörande bilar på vintern utan snömodd som geggar igen sensorerna.)

Bookmark the permalink.