Nu har den stora dagen kommit: nu finns det förarlösa robotaxis på riktigt! Det är inte längre något teoretiskt som kanske kommer hända i framtiden utan de förarlösa taxibilarna är här, på riktigt, på gatorna. Ett enormt framsteg för AI och självkörande bilar! Efter två års tester där mänskliga förare satt bakom ratten beredda att ta över har Googleägda Waymo nu släppt loss sina förarlösa taxibilar, att köra på vägarna på egen hand. Vem som helst kan ladda ner Waymo appen och beställa hem en förarlös robotaxi, ange sitt resmål och sitta alldeles själv i bilen som kör helt utan chaufför (väl tajmat i dessa Corona-tider).
De förarlösa taxibilarna åker runt i stadsdelarna Chandler, Tempe, och Mesa av miljonstaden Phoenix, Arizona. Ett geofencat område på sammanlagt 130 kvadratkilometer. Phoenix är en enorm stad på 3 tusen kvadratkilometer där fyra miljoner människor bor, staden är helt platt, inga berg och dalar och har ökenklimat med endast 200 mm regn per år.
Redan i maj 2018 lanserade Waymo sin robot-taxiflotta i Phoenix, men i början satt mänskliga förare bakom ratten och åkte med, redo att ingripa om något skulle gå fel. Enligt inlämnade rapporter dröjde det i medel 1795 mil mellan varje ingripande (måste varit världens tråkigaste jobb).
I fjol avskaffades så chaufförerna och bilarna började åka runt helt på egen hand. Vem som helst kunde dock inte beställa åkturer, endast noga utvalda testkunder som fick skriva på tystnadsklausul för att få vara med. Det läckte ändå ut lite information om att bilarna var ganska duktiga på att köra – men de hade problem med att de var alldeles för “fega” i trafiken: hade svårt att svänga till vänster, byta fil, anpassa sig efter trafikrytmen. Bilarna tog sig från A till B – men drev sin omgivning till vansinne. Läs vår artikel “Självkörande bilar är jätteduktiga – så länge de slipper svänga till vänster” från i fjol.
Nu har Googleägda företaget Waymo blivit så pass säkra på sina bilar att i torsdags släppte de tjänsten fri: vem som helst kan nu ladda ner appen och utan tystnadsklausul beställa en robotaxi. Man väljer den närmsta av ett antal förvalda upphämtningspunkter så kommer den självkörande taxibilen dit och hämtar upp. För att undvika problem kan man inte fritt välja varken startpunkt eller destination utan Waymo har valt ut särskilda ställen där bilarna kan stanna och plocka upp eller släppa av passagerare utan att störa trafiken.
Även om det inte finns någon förare med i bilen betyder det inte att bilarna inte övervakas. På Waymos centrala övervakningscentral sitter operatörer som kan hjälpa bilarna vid behov. Varje operatör övervakar i början 2-3, i framtiden 10-20 bilar. Om bilens dator får problem, vet inte riktigt hur den ska köra till exempel vid ett vägbygge kan centrala operatören visa vägen. Det handlar inte om fjärrstyrning av bilen utan guidning på ett högre nivå: den mänskliga operatören kan visa bilen åt vilket håll den bör åka eller vad den ska göra för att klara sig ur en knepig situation.
Waymo planerar expandera långsamt, med fler och fler taxibilar som kan köra i större och större områden. De första drygt hundra bilarna kommer snart få fler “kollegor”, både i Phoenix och så småningom även i andra städer. Waymo provkör sina självkörande taxibilar i 20 olika amerikanska städer just nu.
Det kan dock bli mer utmanande att släppa loss bilarna i andra städer. Som har fler gångtrafikanter och cyklister på vägarna – och som har… väder. Det är inte för inte Waymo valde ökentorra Phoenix som första stad.
Så här berättade lokal-TV kanalen 12 News om nyheten:
TCS ett år sedan: Självkörande bilar är jätteduktiga – så länge de slipper svänga till vänster
Trots tystnadsklausul sipprade det ut detaljer om hur Waymos självkörande taxibilar körde redan i fjol. De krockade inte – men körde inte som människor gör, och hade problem med vänstersvängar…
Elbil?
Nej, faktiskt inte.
Tråkigt! Trodde ett företag som Google skulle vara mer framåt och mer moderna än att satsa på ICE.