Vill du åka med en självkörande taxi ska du bege dig till miljonstaden Phoenix i Arizona, 55 mil öster om Los Angeles. Där opererar Google-ägda Waymo världens första robotaxi-tjänst Waymo One sedan i maj i fjol. Boende i området kan ansöka om att få ladda ner Waymo One appen och bli kunder hos dem. Sedan kan man begära att bli upphämtad av en självkörande taxi och bli skjutsad vart man vill. Varför man inte hör så mycket om programmet? För att kunderna måste skriva på en tysthetsklausul för att få vara med.
Nu börjar dock detaljer läcka om hur pass kapabla dessa första robot-taxibilar är. Myndigheterna kräver att det fortfarande ska sitta en människa bakom ratten så Waymo har testchaufförer i förarsätet på bilarna som övervakar körningen och tar över ratten vid behov. Alla olyckor och olyckstillbud skall rapporteras av företaget.
En vecka sedan kom årliga sammanställningen av dessa rapporter från Department of Motor Vehicles. Enligt den åker bilarna i medel häpnadsväckande 1795 mil innan mänskliga chauffören behöver ingripa. För en genomsnittlig bilist skulle det innebära att hen behöver ta över ratten mindre än en gång per år!
Till skillnad från tidigare år hade de 112 bilarna inte varit inblandade i en enda olycka. Även förut blev de mest påkörda av andra bilister som inte förväntade sig att bilen framför dem skulle blint lyda alla trafikregler.
Så är de självkörande bilarna “färdiga” nu? Redo att ta över stadens gator utan förare bakom ratten? Nja, inte riktigt än.
Trots tysthetsklausulen passagerarna måste skriva på för att få åka med börjar det läcka fram berättelser om hur det är att åka med de självkörande bilarna. Medan det är sant att det är extremt sällan -en gång per år!- förarna måste ta över ratten för att undvika olyckstillbud behöver de hjälpa till den artificiella intelligensen betydligt oftare.
Bilarna kör utan risk för olycka. Bilarna kör från punkt A till punkt B. Bilarna tar sig fram. Men de kör inte som en människa.
Passagerare berättar om bilar som stannat bakom bussar som stannat på busshållplats och som skulle väntat ut den tills bussen åkte igen om inte föraren tagit över ratten och kört runt bussen istället. Och bilar som väntar i evighet på att kunna svänga till vänster för det kommer trafik mot dem hela tiden. Bilarna har också svårt att byta fil när förarna i filen bredvid inte är tillmötesgående och släpper in dem. En passagerare berättar att robot-taxin kunde inte byta till högerfil när den närmade hans destination. Den slog inte ens på blinkersen och hoppades på att någon skulle släppa in den utan fortsatte istället 500 meter framåt där den kunde göra en laglig lappkast och komma tillbaka.
Passagerarna märkte också att bilarna är medvetna om sina begränsningar och tar ibland lite omvägar för att undvika “krångliga” korsningar och vänstersvängar. Man kan heller inte åka exakt vart man vill – Waymo har valt ut ett antal punkter där taxin kan stanna och släppa av passagerarna och man måste välja de punkterna som destination, kan inte välja fritt. Platser där bilen kan stanna utan att störa omgivande trafik.
Trots dessa begränsningar var alla passagerare som lyft bladet från sina munnar eniga om att bilarna kör väldigt säkert och att framtiden verkligen tillhör dem. Problemet är snarare att de kör för säkert och vågar inte ta chanser en mänsklig förare inte ens skulle tveka inför. Bilarna är heller inte duktiga på att interagera med andra mänskliga förare. Där en människa skulle saktat ner och blinkande “tiggt in sig” i filen bredvid tar bilen istället långa omvägar för att försöka igen. Vissa invånare i Phoenix har till och med blivit så arga på att bilarna alltid slaviskt följer alla trafikregler och hastighetsbegränsningar att de kastat stenar på bilarna. En bil fick sin däck skuren av en knivbeväpnad man. Och -vi är ju i USA- en bil och dess förare blev hotade med pistol.
Det är en delikat balansgång Waymo, Cruise, Tesla och de andra aktörer som utvecklar självkörande bilar måste gå. Bilarna måste köra säkra – men ändå våga ta lite risker som en människa. Och de måste bli bättre på att interagera med andra mänskliga förare. Första självkörande bussen i Las Vegas blev påkörd sin första arbetsdag för att den inte hade lärt sig tuta och hävda sin plats.
Problemen för självkörande bilar ligger inte längre i att ta sig från A till B, att undvika olyckor, att se och förstå alla skyltar, trafikljus och vägmarkeringar. Eller att undvika att andra kör in i dig. Utan att ta sig från A till B utan att driva passagerarna och omgivningen till vansinne.
TCS två år sedan: Självkörande Bolt
Redan för två år sedan blev vi imponerade hur duktigt och säkert företaget Cruises självkörande Bolt kunde ta sig fram i trafiken i San Francisco.
TCS ett år sedan: De självkörande bilarna börjar bli duktiga
För ett år sedan kunde vi rapportera om att de självkörande bilarnas största problem var att andra mänskliga förare körde in i dem. (Skönt att se att det problemet verkar ha blivit löst under året som gått sedan dess.)
Olyckan i Las Vegas visade dock att självkörande bilar måste lära sig tuta.
Så vad i utvecklingen är de självkörande bilarna? baserat på hur de beteer sig kan de vara som en gammal gumma. (som kanske har dålig syn och är egentligen trafikfarlig, fast argumentet är att de ännu inte råkat ut för en olycka just för att de far i 10 km/h och väntar in trafiken i oändligheten)
Jag skulle snarare säga någon med nytagen körkort. Som följer alla regler den precis har lärt sig och vågar inte ta några risker. (Alltså inte en tonårskille med ny körkort utan snarare nån medelålders som tog körkort sentomsider.)
Hastigheten är helt OK enligt det som skrivs. Bilarna håller hastighetsbegränsningarna. Men inte en km/h över max hastighet (vilket kan vara nog så irriterande för stressade människor bakom).
Tycker det låter som om bilarna kör väldigt bra, om än något försiktigt. Detta beror gissningsvis på att man skruvat upp säkerhetsmarginalerna rejält för att undvika olyckor. Det är många mänskliga förare som kör dåligt, det märker jag själv när jag kör en helt vanlig Volvo med driver support där den själv håller hastigheten och ett bra avstånd till framförvarande bil. Den får tvärnita många gånger när nån dåre kör om och klämmer in sig direkt framför utan att hålla tillbörligt avstånd.