Elon Musk avslöjade i natt att alla nya bilar tillverkade i Tesla Motors fabrik utrustas från och med nu med all behövlig hårdvara för full autonom självkörning.
Hårdvaran inkluderar 8 kameror som tittar åt alla håll runt om bilen, 12 förbättrade ultraljudssensorer och en radar som tittar framåt. Ultraljudssensorerna sägs fått fördubblad räckvidd till 8m runtom bilen.
Kamerorna, sensorerna och radarn levererar sin data till en ny, 40 gånger kraftfullare centraldator som med hjälp av neurala nätverk kan tolka det kamerorna ser och styra bilen helt utan mänsklig inblandning.
Och även helt utan behov av mänsklig övervakning. Tesla Motors siktar på full nivå 5 autonomi vilket innebär att bilen helt kan köra själv i alla upptänkliga situationer.
Det bilarna får nu är dock endast hårdvaran. Precis som gamla autopiloten utrustades bilarna först med hårdvaran men mjukvaran släpptes inte förrän åtskilliga månader senare. Under tiden testades mjukvaran i “smyg” i bilarna: sensorerna var igång och levererade sina data till processorn – som fattade sina beslut och jämförde dem mot hur mänskliga föraren reagerade i samma situation.
Gamla autopiloten hade viss begränsad maskininlärningsmöjligheter. Nya autopilotens neurala nätverk är mycket mer flexibel och lär sig köra bil mycket snarlikt människor gör det.
Vi rapporterade om Nvidias självkörande bil för några dagar sedan, systemet Teslas nya autopilot bygger på. Den började lära sig på en parkeringsplats med några koner på. Första gången körde den rakt fram och rätt på konerna. Då tvärnitade mänskliga föraren och lärde systemet att den gjorde fel. Undan för undan lärde sig neurala nätverket att den får inte köra på koner. Sedan kom andra övningar där den lärde sig känna igen bilar, gående, cyklister, skyltar och trafikregler. Som synes av videon nedan har Nvidias självkörande bil lärt sig köra bil riktigt bra nu. Det Tesla ska göra nu är inte att använda en bil till att lära datorn fatta rätta beslut – utan tusentals bilar! Via massinlärning kommer datorn bli väldigt kapabel väldigt snabbt.
Tesla valde en annorlunda väg mot Googles berömda självkörande bil: medan Google använder sig av dyra laserskanners använder Tesla enbart billiga kameror för att titta runt om bilen. Datat från laserskanners är enklare att bearbeta, att “fatta” vad en kamera tittar på behöver mycket mer processorkraft. Men mänskliga föraren har ju också bara två ögon att titta med – inga laserstrålar.
Ett problem är dock att nya autopiloten inte är kompatibel med den gamla. När bilarna når sina ägare nu kommer de sakna inte bara dagens begränsade autopilot funktionalitet – utan även så grundläggande funktioner som tex autobroms. Ett steg framåt, två steg bak.
Tesla Motors lovar på sin hemsida att redan i December kommer de ta steget tillbaka framåt igen, då de släpper det de kallar enhanced autopilot. Den ska klara ungefär samma saker som gamla autopiloten, fast kunna byta fil helt på egen hand. Den ska fortfarande övervakas av mänskliga föraren.
Hur lång tid det kommer att ta innan full självkörning har Tesla inte avslöjat idag. Tar vi gamla autopilotens tidtabell som måttstock gissar vi dock på några år innan mjukvaran klarar allt Elon lovade idag. Om ett år utlovas första demonstrationen av en självkörande resa från Los Angeles till New York i USA. Som en teaser släppte Tesla Motors följande video idag:
Enhanced autopilot har dykt upp i svenska designstudion, du kan köpa det till bilen för 54,000 kronor. För endast 32,500 kronor extra kommer du få full autonomi – den dagen den kommer. Vill du tjäna igen de 86,500 kronorna fullt självkörande bil kostar ska du dock veta att Tesla Motors tillåter inte den användas som taxichaufför – du måste gå med i nästa år kommande “Tesla Network” för att få göra det.
Vägen till helt självkörande bilar blir säkerligen krokig och bumpig, med krockade bilar, kanske rentav nya dödsfall och rubriker längs vägen. Men medan andra biltillverkare kämpar att få system lika kapabla som Teslas autopilot ut på marknaden har Tesla själva redan övergett det systemet som föråldrat och levererar bilar med ett överlägset bättre system.
Tyska myndigheter ville få Tesla att sluta kalla sin autopilot för “autopilot”, ty vissa personers livliga fantasi trodde att den är helt självkörande. Teslas kaxiga svar blir nu inte att byta namn – utan att göra systemet självkörande på riktigt!
Blir spännande och se vad som händer om kamerorna blir smutsiga, en autonom bil måste ju klara av det!
Om de kan bygga en skälv körande bil så borde de nog klara av att åstadkomma en skälvrengörande bil också! Om inte annat så kan den ju köra o tvätta sej skälv i närmsta automatisk biltvätt när den börjar bli smutsig, 😉
Problemet blir väl snarare en slaskig snömods-dag när det är typ -2 till +4 grader, det snöar tung blötsnö med begränsad sikt, snön bygger på över hela bilen, när bilen helt plötsligt blir översköljd av en motkörande lastbil som kör ner i en slasksamling, en trevlig blanding av vatten, snö, jord, däckrester, partiklar, grus och annan sörja. Har man provat det så vet man att det tar ett tag att får bort allt bara från fönstret, och på resten av bilen fryser det bara fast.
Mysig beskrivning på vad vi har framför oss nu närmsta månaderna.
Men även i detta extremläge för bilen fungerar alltid radarn och de 12 nya ultraljuds sensorerna med dubbla räckvidden ca 32m (om jag kommer ihåg rätt) i alla vinklar runt bilen. Det räcker för att undvika alla hinder och sammanstötningar runt dej. Men det finns nog en risk för att bilen sänker farten rejält eller ber dej ta över samt rengöra kamerorna
Radarn fortsätter att fungera i det här laget ja, däremot tycker jag att de där ultraljudssensorerna som ska känna av när man backar fungerar halvbra när det ligger ett tjockt lager smustsnö på dem. 🙂
Sen att man ska ta över, jo då får man väl hoppas man är i bilen och den inte är på väg att hämta dig från jobbet. Den ska ju vara helt självkörande. 😉
Rimligtvis måste bilen övervaka att all hårdvara fungerar, och kalla på den självkörande bärgningsbilen när saker går sönder.
Enligt telefonsamtalet så alertas föraren om kamerarna blir smutsiga (finns inbyggda sensorer) annars är kamerena lika “skyddade” som idag med uppvärmning men det är till en viss gräns så klart.
de skulle kunna erbjuda en robot som sköter tvätt och avtorkning och istoppade av laddsladd som vanliga förare får göra men det känns lite over the top.
Man kan nu välja till enhanced autopilot (för ca 40”) och full self driving för (60” (kräver enhanced)) Så man verkar få valmöjlighet efter leverans om man inte vill ha autopiloten.
blir dock frågande hur man skall kunna avgöra vilken bil som har vilken (ex vid beg köp) värdet på bilarna som inte får 2.0 hårdvaran borde bli mycket lägre (och de bara några veckors mellanrum) och det går inte att avgöra det på något sätt mha bilder. risken är att oinsatta bilköpare blir lurade av ägare som vill göra sig av med bilen.
“Please note also that using a self-driving Tesla for car sharing and ride hailing for friends and family is fine, but doing so for revenue purposes will only be permissible on the Tesla Network, details of which will be released next year.” https://www.tesla.com/autopilot
Det finns en filosofisk diskussion om hur långt AI kan ta oss. Det sätt Tesla kommer att använd Artificiell Intelligens för att styra sina bilar kommer inte att kunna fungera på alla de marknader bilen idag säljs, eller kommer att säljas. Är trafikrytmen och de allmäna trafikreglerna samma i södra Italien som i Sverige? Har förarna i Marocko samma avstånd mellan bilarna i sin trafik, som de har i Los Angeles?
Tesla, och övriga producenter av självkörande fordon, behöver lägga in ett lager av kulturell differens och nationell differens för att de självkörande algoritmerna ska kunna godkännas av de olika ländernas beslutsorgan.
Titta på denna diskussion om A.I. där IBMs Dr Rossi och skaparen av Wolfram Language, Dr. Wolfram resonerar kring självkörande bilar. Scrolla till 49.16 för att höra just om självkörande fordon. Innan dess diskuterar de, de teoretiska konsekvenserna av självlärande algoritmer och “Comutstional Language”.
https://youtu.be/uxQwpdB9wbg
Slutsats:
Om förare på Bali (ja, jag har kört bil där) lär upp Teslas självkörande programvara, kommer förare i USA eller EU inte att vilja sitta i en Tesla igen. Ännu mindre möta en i trafiken.
Jag är en av dom som inte riktigt har råd att köpa ny bil, så att spara i hop till 3an är faktist en utmaning. Men Nu har ja funderat på de här nestan hela dagen och komit fram till att de 80t kr extra somautonoma bilen skulle inerbära är värt det om de funkar.
De skulle betyda att jag och tjejen bara skulle behöva en bil i hushållet. Jag börjar innan henne, så jag skulke kunna köra till jobbet, hoppa av, och låta bilen återvenda hem. Hon skulle sedan kunna ta samma bil till sitt job, som jag senkallar på när jag slutar, så kommer den o hemtar upp mig, och sen henne. Briljant! Då har vi sparat in en hel bil för bara 80tkr extra. Klart värt det 🙂