De nya sensorerna

Har du trott att självkörande bilar kommer se konstiga ut, med roterande lasrar på toppen och en skog av kameralinser under är det dags att titta på Tesla och tänka om.

De åtta kamerorna bilen “ser” med är så små och väl gömda att man knappt kan hitta dem. Bakom backspegeln inne i kupén sitter tre små kameror som tittar framåt genom vindrutan: förutom ordinarie kameran som även gamla autopiloten hade har en kamera med extra bred 120 graders synfält och en med extra smal inzoomad synfält för att kunna se längre framåt lagts till.

AP_M
AP_F3

AP_RRAP_LR
AP_LRR

De två kamerorna som tittar snett bakåt är som två små prickar bakom hjulhusen. Högst uppe i deras bild kan man se bilens egna backspeglar. Bilens dator kommer använda dem på samma sätt människor använder backspegeln: tex innan filbyte ska man kolla ifall det kommer någon bil bakifrån i filen bredvid en.

AP_LFAP_RF
AP_LRF

Kamerorna vid dörrstolparna tittar snett framåt, så de kan överblicka trafiken till exempel i en korsning, eller när bilen ska svänga runt ett gathörn.

Redan för över ett år sedan, i April i fjol lyckades folk ta spionbilder på de nya kamerorna som Tesla Motors nu infört. Detta var innan Tesla Model X över huvud taget hade släppts – så länge har Tesla experimenterat med Autopilot 2.0! Men redan då spekulerade i alla fall vi på Tesla Club Sweden om att de skulle användas till just självkörande bilar – vi till och med gissade rätt på samarbetspartnern Nvidia :-)

De slutliga positionerna blev något annorlunda för kamerorna, de som tittar snett bakåt har tex flyttats till själva Tesla-märket:

side-camAutopilot

De som tittar framåt åt sidorna har flyttats till dörrstolpen isf dörren:

side-pillarautopilot

Kameran som tittar rakt bakåt är samma backkamera som på dagens bilar, radarn som söker av området framför bilen är också samma som förut.

AP_U

Ultraljudssensorerna runt bilen har fått fördubblad räckvidd, upp till 8 meter och utgör bilens “sista försvarszon” – objekt närmare än så måste bilen hålla extra noga koll på för att undvika olyckor.

Datat från alla dessa kameror, radar och sensorer matas sedan in i bilens förbättrade styrdator. Tesla Motors berättar att nya datorn är 40 gånger så snabb som den gamla – men egentligen är det faktiskt lite missvisande. Nya datorn må vara snabbare men den kör inget traditionellt program längre utan ett neuralt nätverk. Neurala nätverk efterliknar biologiska hjärnors arbete med små “hjärnceller” som förbinds med “synapser”. Gamla fina ordet “elektronhjärna” får tas fram från historiens skräphög och dammas av – för det är snarare det det nya autopiloten är än en traditionell dator.

På Internet finns det flera online simuleringar av neurala nätverk där man kan testa och se hur de fungerar och framför allt hur de lär sig. Med hjälp av några få celler kan man lära datorn att känna igen handskrivna siffror (klicka på länken för att öppna simuleringen i ett nytt fönster). Från början är den usel på att gissa – men bara efter några sekunders lärande har den blivit förvånansvärt duktig på att känna igen siffrorna. (Resultatet av igenkänningen ser man längst nere på demosidan.)

Tesla har en liknande neural nätverk som styr bilen – men med flera tiotals miljoner “hjärnceller”. Och på samma sätt behöver den tränas -inte programmeras- i hur man kör en bil. Precis som exemplet med neurala nätverket som känner igen siffror behöver massor med indata för att lära sig behöver även Teslas elektronhjärna köra tusentals och miljoner kilometer för att lära sig bli riktigt duktig på att köra bil. Med några få testbilar tar det lång tid att träna och lära sig – med tiotusentals bilar som körs runt dagligen av sina ägare kommer Tesla få in värdefull erfarenhet på några få månader. Elektronhjärnan kommer titta på trafiken runt om bilen med hjälp av sina kameror och fatta beslut om hur den skulle ha framfört bilen i varje given trafiksituation – sedan kommer den jämföra mot vad människan bakom ratten gjorde i samma situation, och lära sig genom att jämföra.

Så ni som kommer få era nya Teslor med nya autopilot-hårdvaran: tänk på att någonstans djupt inne i bilen kommer det finnas en elektronhjärna som betraktar hur ni kör och försöker lära sig köra bil genom er. Lär den nu inga dumheter! ;-) Inga dumma filbyten, inga konstiga svängar – bilarna ska inte få för sig de kan bete sig hur som helst i trafiken. Vi ska fostra dem till hänsynsfulla, duktiga, kapabla bilister! :-)

 


Vill du veta mer om hur neurala nätverk kan köra bilar ska du läsa vår artikel Nvidias självkörande bil från förra veckan.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Robin Mokvist

    Intressant hur de kan lära sig genom “trial and error” m.m. Sen är ju frågan vad som är rätt och fel. Trafik-beteendet är ju trots allt olika i olika länder, samt lagar m.m. Hur denna hjärna vad som är rätt och fel och vad som är viktigare än annat måste vara en utmaning att få till. Undrar när regeringar ska börja införa krav på denna teknik. Vi människor måste ju ha körkort t.ex. Behövs det en drös av olyckor innan det ska införas eller finns det (mot förmodan) redan någon lag i det finstilta att en människa (med körkort osv) måste sitta vid ratten? Intressant framtid att vänta helt klart. Hoppas det inte blir en dunderflopp när detta väl slår igenom och var och varannan bil kraschar.

    • Robin Olofsson

      …Eller om den kommer i en turkisk utgåva som automatiskt tutar frenetiskt så fort ett annat fordon är inom ultraljudssensorernas 8-meters zon :)

  • vigge50

    Jag vet inte var electrek har fått bilderna ifrån men det verkar som de inte sitter på riktigt samma ställe som på dina bilder och att den du har närmast hjulet är för liten. Här finns bilder på de nya kamerorna.

    https://electrek.co/2016/10/20/tesla-new-autopilot-hardware-suite-camera-nvidia-tesla-vision/

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack! Uppdaterat artikeln.

  • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Är det bara jag som ser likheterna mellan dessa två bilder? :-)
    https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/10/AP_M.png
    https://pbs.twimg.com/media/CBhTEVLUcAACpty.jpg

    Japp. Terminator. :-)

  • Limbster

    Satt och tänkte på hur en AI skulle kunna tolka min färd till jobbet idag, inte blir det lätt att lära sig kan jag säga. Två mils skogsväg med massor av vilt, fullt med löv i kurvorna och endast 3 möten. För att köra säkert ligger jag inte klistrad till höger precis, körningen är extremt aktiv och att ens titta på vem ringer min mobil är helt ontänkbart. Kom såklart att tänka på detta när det kommer till AI http://www.theverge.com/2016/3/24/11297050/tay-microsoft-chatbot-racist

    • Kingsthrone

      Jag förstår inte varför Tesla valt att hoppa på level 5 på autonom körning. Level 4 låter ju betydligt rimligare eftersom det innebär autonom körning förutom i svåra väderlag och udda vägar som din. Undrar just hur en Tesla kommer klara en snötäckt väg i snöoväder.

  • Mocke

    Äntligen något som man kan särskilja de mindre värdefulla ap 1.0 bilarna som snart kommer ut på beg marknaden (även om de är fullt dugliga och i många ögon “bättre” än de nya 2.0 (iallafall i några månader))
    Undrar dock om det nya högre priset kommer avskräcka folk från att aktivera hårdvaran..

    Men jag hoppas att det är en utvald mängd som står för inlärningen av körbeteendet. De som tänker starta med inställningen 1 sek till 50 km/h vid varje rödljus gör sig inte besväret.(man skall inte orsaka whiplashskador på fossilbilister i onödan)

  • okjhum

    Vad händer när flera Teslor möts och/eller kör efter varann och alla sensorsignaler blandas?

    • Torkel

      Jag antar att bilarna kan skilja på andra sensorers signaler genom styrkan på dem, eftersom detta fungerar utmärkt idag.