Elektronhjärnan

NvidiaPX2

Teslas självkörande bil behöver extrem processorkapacitet långt utöver det som hittills någonsin har suttit i bilar. Processorn som Nvidia levererar är 40 gånger så kraftfull än den som autopilot 1.0 använde. Förutom extrem datorkraft är även själva uppbyggnaden av datorn också väldigt annorlunda. Istället för traditionella processorer som kör traditionella program skrivna av människor efterliknar datorn hjärnans sätt att arbeta med tiotals miljoner neuroner, “hjärnceller” förbundna med varandra. Istället för programmering lär sig datorn sina färdigheter. Det är hög tid att ta fram gamla fina begreppet “elektronhjärna” när man pratar om Teslas nya autopilot.

Det har kommit lite motstridiga uppgifter om exakt vilken hårdvara och mjukvara som kommer sitta i de självkörande Teslorna. Elon Musk sa på presskonferensen att de har valt en enklare och billigare lösning än den som har suttit i Nvidias egen självkörande bil. Nvidia kontrade med ett pressrelease där de fastslår att Teslas självkörande bil kommer att styras av Nvidias Drive PX2 plattform. Vi misstänker att den har förenklats och produktionsanpassats av Nvidia till att bli billigare än testkorten som satt i deras egen bil.

Elon Musk sa också att Tesla Motors har utvecklat en egen AI skild från den Nvidia har tagit fram. Det ter sig nästan naturligt, i och med att de två olika bilarna använder sig av olika kameror, som i Teslas fall även stöds av radar och ultraljudssensorer. Teslas AI måste lära sig förlita sig på informationen från dessa källor också. Nvidia tillhandahöll dock själva utvecklingsplattformen där neurala nätverket först tränas på förinspelade filmsekvenser innan den släpps ut i riktiga bilar.

Processorn passar Teslas bilar som hand i handsken. Dess vattenkylning är bara och ansluta till Teslas utbyggda kylsystem som kyler batterier, växelriktare och elmotorer. Dess förbrukning på 250W skulle vålla stora bekymmer i en fossilbil – men är inga problem att mata från Teslas enorma batteripack.

AI_road

Neurala nätverket tolkar sedan det kamerorna ser. Ovan bild är en representation av hur Nvidias självkörande bil uppfattar sin omgivning: röda boxar visar bilar den måste vara uppmärksam på. Den känner även igen och markerar området den kan köra på, körbanan. Den till och med klurar ut att filmarkeringarna nog fortsätter även bakom bilen som skymmer dem framför den.

AI_road2

På en annan bild kan vi tydligt se hur den inte bara känner igen personen på övergångsstället utan även kan skilja bilen vid vägkanten från människan som står bredvid den, och ser bilen som blockerar dess väg längre fram. Vi kan också se hur den kan skilja på vägbana och trottoar och kan därmed skilja på folk som går över gatan och folk som promenerar bredvid.

 


Ni som tyckte om videon Tesla släppte om deras självkörande bil, här är lite nerdiga fakta:

Rutten bilen åkte är följande:

och huset den åkte ifrån är till salu! Har priset på den just gått upp? 😉

tillsalu

 

Tagged . Bookmark the permalink.