Elektronhjärnan

NvidiaPX2

Teslas självkörande bil behöver extrem processorkapacitet långt utöver det som hittills någonsin har suttit i bilar. Processorn som Nvidia levererar är 40 gånger så kraftfull än den som autopilot 1.0 använde. Förutom extrem datorkraft är även själva uppbyggnaden av datorn också väldigt annorlunda. Istället för traditionella processorer som kör traditionella program skrivna av människor efterliknar datorn hjärnans sätt att arbeta med tiotals miljoner neuroner, “hjärnceller” förbundna med varandra. Istället för programmering lär sig datorn sina färdigheter. Det är hög tid att ta fram gamla fina begreppet “elektronhjärna” när man pratar om Teslas nya autopilot.

Det har kommit lite motstridiga uppgifter om exakt vilken hårdvara och mjukvara som kommer sitta i de självkörande Teslorna. Elon Musk sa på presskonferensen att de har valt en enklare och billigare lösning än den som har suttit i Nvidias egen självkörande bil. Nvidia kontrade med ett pressrelease där de fastslår att Teslas självkörande bil kommer att styras av Nvidias Drive PX2 plattform. Vi misstänker att den har förenklats och produktionsanpassats av Nvidia till att bli billigare än testkorten som satt i deras egen bil.

Elon Musk sa också att Tesla Motors har utvecklat en egen AI skild från den Nvidia har tagit fram. Det ter sig nästan naturligt, i och med att de två olika bilarna använder sig av olika kameror, som i Teslas fall även stöds av radar och ultraljudssensorer. Teslas AI måste lära sig förlita sig på informationen från dessa källor också. Nvidia tillhandahöll dock själva utvecklingsplattformen där neurala nätverket först tränas på förinspelade filmsekvenser innan den släpps ut i riktiga bilar.

Processorn passar Teslas bilar som hand i handsken. Dess vattenkylning är bara och ansluta till Teslas utbyggda kylsystem som kyler batterier, växelriktare och elmotorer. Dess förbrukning på 250W skulle vålla stora bekymmer i en fossilbil – men är inga problem att mata från Teslas enorma batteripack.

AI_road

Neurala nätverket tolkar sedan det kamerorna ser. Ovan bild är en representation av hur Nvidias självkörande bil uppfattar sin omgivning: röda boxar visar bilar den måste vara uppmärksam på. Den känner även igen och markerar området den kan köra på, körbanan. Den till och med klurar ut att filmarkeringarna nog fortsätter även bakom bilen som skymmer dem framför den.

AI_road2

På en annan bild kan vi tydligt se hur den inte bara känner igen personen på övergångsstället utan även kan skilja bilen vid vägkanten från människan som står bredvid den, och ser bilen som blockerar dess väg längre fram. Vi kan också se hur den kan skilja på vägbana och trottoar och kan därmed skilja på folk som går över gatan och folk som promenerar bredvid.

 


Ni som tyckte om videon Tesla släppte om deras självkörande bil, här är lite nerdiga fakta:

Rutten bilen åkte är följande:

och huset den åkte ifrån är till salu! Har priset på den just gått upp? ;-)

tillsalu

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Vincent Skerved

    Kul att det rör på sig. Ser fram emot att se hur systemet klarar svenska snöbelagda vintervägar under ymnigt snöfall.

    • Robin Mokvist

      Finns många intressanta scenarion man kan fundera ut. Många som framförallt vi människor har svårt att tyda vad som faktiskt finns framför oss och omkring oss. Tänker även på vilt intill vägbanan, Hur tidigt kan bilen upptäcka dom och aggera? Där finns liv/bilar att rädda :)

      • JH

        Kajkanter… Tja, scenariona är många för _full_ autonomitet. Men om man avgränsar till allmänna vägar har man kapat mycket av beslutsträdet.

        • Robin Mokvist

          Så är det. När du nämner kajkanter som exempel så kommer jag att tänka på gatumålarna som målat så det ser ut som det är hål i vägen och dylikt. Inget vanligt scenario nej men skulle vilja se hur de reagerar på det. Skilja på verkligt och fejk när det knappt är så att vi klarar det. :)

          • JH

            JAg tror iofs att den kan bli nättre än oss i varje fall eftersom den kan dra nytta av en mängd andra bilars observationer. Men vi behöver nog dessvärre ha en ratt och pedaler ett litet tag till…

    • Lasse Larsson

      Finns kanske tillfällen där man inte skall förlita sig på systemet utan köra själv. Det skall nog lära sig att se där också så småningom.
      Vi har svårt att se då också och man kanske inte dra iväg i 110 km/h när det snöar kraftigt. Jag tar det ganska så försiktigt i alla fall.

  • Kalle Centergren

    Folk oroar sig mycket över risken med hackade bilar, tror hackade vägar blir en större risk. Svårt för en självsjörande bil att inte bli lurad om nån ställer ut koner eller målar om linierna ner i en sjö eller så