I två veckor kommer bloggen gå på autopilot nu medan jag åker iväg på lite välbehövlig semester.
Förtrösta icke dock – jag har laddat upp med gamla favoritartiklar som ska visas i repris, klockan 8:00 varje vardagsmorgon, precis som vanligt. Forumet kommer även den rulla på som vanligt. Man är aldrig helt bortkopplad längre år 2016 ens på semestern, men moderering kan komma ta längre tid när det finns en poolbar med Sangria som lockar istället 😉
Har du inte gjort det än så är det hög tid att anmäla dig till Stockholm Electric Car Championship! Du vill väl inte missa årets roligaste elbilshändelse?
TCS ett år sedan: Autopilot!
För exakt ett år sedan, lördagen den 22 Oktober kl 14:21 släpptes Teslas autopilot till de svenska bilarna. Den lördagskvällen var rena julafton med folk som satt på middagar och tjuvtittade på Tesla-appen under bordet i väntan på uppgraderingen. När det framkom att de med WiFi verkade få 7.0 före andra var det många som riggade mobiler och 4G routrar, eller körde bilen närmare huset så den fick kontakt. Den ena medlemmen efter den andra skrev ”jippi!” på forumet när det blev hans Teslas tur att få uppdateringen. Forumtråden om autopiloten fick 700 nya inlägg den helgen!
Sedan fylldes Sveriges vägar med Teslor som tog sina ägare på plötsligt påkomna kvällsturer. Det ordnades spontana möten också, bla vid Superchargern på Infra City där Teslaägare träffades för att dela sin glädje med varandra.
TCS ett år sedan: Autopiloten testad
Även vi på Tesla Club Sweden testkörde och recenserade autopiloten. Så länge det fanns tydliga filmarkeringar klarade den framföra bilen remarkabelt väl, men den blev snabbt nervös om markeringarna saknades.
TCS ett år sedan: Teslas autopilot lär sig
Ganska snabbt blev det uppenbart att autopiloten lärde sig och körde bättre för varje dag som gick! Den blev duktigare och duktigare att klara vägar med mindre tydliga vägmarkeringar, sidvind, tvära svängar och liknande. Teslas autopilot var den första tydliga exemplet av maskininlärning många har kommit i kontakt med.
Den autopilot som styr Teslorna idag är mycket mer sofistikerad och kapabel än hur den var för bara ett år sedan. Och det är ett fascinerande exempel på den snabba utvecklingen att den autopilot som var banbrytande nyhet för ett år sedan är passé och föråldrad och ej längre monteras i nytillverkade Teslor längre.
Ladda batterierna?