Inte nog med att Tesla Model S autopilot är överlägsen liknande lösningar – den lär sig av sina misstag och förbättras varje dag!
Teslaägare runt om i världen intygar att Elon Musks utlovade självlärande autopilot är ingen reklampåhitt utan verklighet. Autopiloten blir bokstavligen bättre dag för dag!
Autopiloten har en självlärande system som analyserar vad som gick fel när föraren fick gripa in och förbättrar bilens beteende därefter. Flera ägare har vittnat om hur bilen missförstod vissa vägmarkeringar första dagarna de fick autopiloten – men har lärt sig sedan dess! Det är en nästan lika overklig upplevelse som första gången man släppte bilens ratt och lät den köra själv.
Vårt medlem Herr X rapporterar:
Jag har en kurvig 2km lång 50-väg i närheten av mitt hus som jag åker på i stort sett varje dag. På tre ställen har autopiloten problem och snurrar sig ut i mötande fil så att jag fått korrigera.
I morse körde jag min dotter till simskolan, visade autopiloten och sa: “kolla nu här borta i svängen, där kommer autopiloten åka över i den andra körbanan så att jag måste styra tillbaka igen”. Men när jag kom till svängen så gjorde den inte det! Den hade ändrat sig, och följde nu vägen som den skulle! Det är så %#*! häftigt!Körde samma sträcka igen nu och den fixade samma plats för andra gången i rad utan att jag behövde gripa in. Den har alltid gjort fel där tidigare (säkert minst 10 gånger sedan jag fick autopiloten) och nu två gånger när den gjorde rätt. I övrigt upplever jag att autopiloten fungerar bättre överlag – framförallt märker jag det på småvägar. När jag testade autopiloten på kvällen när jag fick uppdateringen förra torsdagen så vinglade den ganska rejält på mindre vägar, men nu har den faktiskt börjat bli riktigt stabil.
Även utomlands intygar ägarna hur snabbt bilarna lär sig:
The first day when I was in the right lane, as I approached exit ramps, it would dive for the exit ramp. I quickly learned to apply torque to the wheel to hold the car on the interstate until I had passed the exit. Each day the system seems to have less tendency to follow the exit ramps as I pass.
The last two days it only gave a momentary wiggle and moved over maybe six inches towards the exit ramp then it recovered and moved on down the road.
This morning it gave only a very slight hesitation, so little that I did not have to correct it at all. I find it remarkable that it is improving this rapidly.
Elon Musk berättade vid lanseringen att autopiloterna tillsammans kör över en miljon kilometer per dag, och återkopplar sina erfarenheter. Som jämförelse har Googles självkörande bilar körts i 3 miljoner kilometer hittills, och körs sammanlagt 20,000 km per vecka. Din bils autopilot lär sig inte bara av sina egna misstag utan av tiotusentals andra autopiloters också. Det är därför autopiloten idag är bättre och mer pålitlig än den var bara för en vecka sedan! Ägarna har fått en artificiell intelligens i sina bilar som utvecklas framför deras egna ögon. Vissa börjar skoja om Skynet 😉
Utvecklingen verkar ske i fyra nivåer:
- Dels kommer din bil ihåg var du ingrep och korrigerade autopiloten de senaste dagarna, tex styrde undan avfarten den försökte ta av misstag. Efter några gånger fattar den att du inte vill svänga av motorvägen där utan fortsätta rakt fram.
- Samma sak lär den sig från andra bilar också. Om det har åkt massa Teslor före dig på en vägsträcka och blivit konfunderade av vägmarkeringarna där så deras förare fick gripa in berättar de om sina erfarenheter till Teslas centrala servrar. När din bil åker den sträckan -även så för första gången någonsin- har den redan samlade erfarenheten av alla tidigare Teslor som har åkt den sträckan i sitt bagage när den ska styra din bil förbi där.
- Autopiloten får indata från flera olika sensorer, tittar på flera olika saker i din omgivning (tex vänster och höger sidlinje). Indatan är ibland okompletta eller motsägelsefulla – då måste bilen fatta beslut baserade på sannolikheter. Allt är inte svart eller vitt längre. Tex om körbanan blir bredare: skulle bilen följa vänster sidlinje skulle den förflytta sig lite åt vänster, skulle den följa höger sidlinje ska den åt höger. Autopiloten måste ta ett beslut genom att sammanväga de olika sensorernas indata och besluta vem den ska mest lita på. När den har valt fel griper människan bakom ratten in och styr bilen rätt – föraren blir facit. Efter ett tag lär sig bilen helt enkelt hur den ska bete sig i olika situationer. Återkopplingen vilka sensorer den ska mest lita på i olika sammanhang, och vad den ska göra när tex sidlinjerna åker iväg åt var sitt håll skickar den till Teslas servrar och de andra bilarna. Autopiloten gör mer sansade beslut allt eftersom. Slutar vingla på vägen, blir en mer säker förare.
- Ovanstående förbättringar görs av befintliga autopiloten, utan att ny kod behöver laddas ner till bilarna. Men de mänskliga programmerarna lär sig också förstås av miljoner kilometrars loggar och kan förbättra själva autopilotens kod. Ny programvara laddas ner trådlöst till bilarna, och Elon Musk har redan utlovat en förbättrad autopilot som är på gång – med ännu bättre självlärande egenskaper!
(Ovanstående information är inte officiell från Tesla Motors, utan samlade erfarenheten från ägarna och efterhandsanalyser av vad som kan pågå i bilarnas “elektronhjärnor”.)
Det har varit en fascinerande resa våra medlemmar har haft senaste veckan. Först autopiloten, som redan från dag ett var mer pålitlig och säker än vad man hade vågat hoppas på. Men det som var om möjligt ännu mer imponerande var att se den bokstavligen lära sig av sina egna -och andras!- misstag och bli bättre och bättre för varje dag, rakt framför sina ägares ögon!
Tystnaden från media har varit kompakt om autopiloten. Inga svenska bil- eller tekniktidningar har skrivit någonting om den största bilrelaterade nyheten sedan blinkers. De kommer säkerligen testköra autopiloten förr eller senare –nån gång fattar de väl betydelsen av den?- men en liten femminuters testkörning kommer säkerligen missa en av autopilotens viktigaste egenskaper – att den lär sig!
När fordonen blir helt autonoma uppstår en liten intressant tanke. Tänk dig att du är på en smal väg. Vid ett visst ögonblick märker du att lastbilen (som inte har autopilot) i mötande trafik är på väg rakt mot dig. Chauffören verkar ha somnat bakom ratten. På din högra sida har du ett stup på 15 meter och på vänster sida är det ett gäng fotbollsknattar på väg till träning. Vilket beslut tar din bil? Det finns tre val som jag ser det:
1. Bilen stannar helt och låter lastbilen köra på dig.
2. Bilen svänger av mot höger och faller ner för ett stup.
3. Bilen svänger av mot vänster och kör på fotbollslaget.
Väljer bilen att döda sin förare eller väljer den att döda ett helt fotbollslag? Hur lojal är egentligen bilen mot sin förare?
Självklart är detta ett väldigt väldigt extremt fall som jag dragit till sitt yttersta. Men ni förstår principen 🙂
Den backar och tutar så att föraren i lastbilen vaknar
Det finns ett antal prioriteringar som självkörande bilar har att ta hänsyn till. Det finns en risk att bilen i ditt fall ovan offrar dig för att rädda fler människor. Om statistiken säger att:
1. Bilen kör på dig vilket riskerar ditt liv och lastbilschaufförens liv, vi vet ju inte var lastbilen tar vägen efter kollisionen. (Riskeras två liv)
2. Din bil kör av vägen (Riskeras ditt liv)
3. Bilen kör in i en folksamling (Riskerar fler liv)
…så kommer bilen dator fatta beslutet att, 2, köra av vägen, eftersom flest liv sparas.
En självkörande bil lär ligga under robotikens tre lagar.
1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.
Men många förare tvekar troligtvis att sätta sig i en bil som är programmerad att offra förarens liv för att spara andras. Om detta betyder att en mindre andel av bilarna på vägarna blir självkörande resulterar det ändå, paradoxalt nog, i fler dödsfall på vägarna. I så fall borde den korrekta prioriteringen vara att meja ned fotbollsknattarna.
Så kan det givetvis vara, men om man tvekar på möjligheten till autopilot finns ju möjligheten att köra själv.
Framtidsscenariot är kanske att självkörande bilar kommunicerar med varandra och att bilar som upptäcks som saknar autopilot leder till en varningssignal.
Så precis som att folk på internet gör roliga google-sökningar och google sedan lär sig och tipsar om sökningen till andra så kommer folk kunna göra “roliga” manövrar med sina tesla-bilar på vägen så att andra får sig en fräck s-kurva mitt på en rak väg och spiller kaffe i hela bilden
prova skriv exempelvis: “what are these” i sökfältet så kommer du få tips om att du kanske menade :”what are these strawberries doing on my nipples i need them for the fruit salad”
Riktigt häftig teknik som jag tror kan bidra starkt till att självkörande bilar utvecklas och kommer att kunna användas i allt större utsträckning, men är man ett gäng som alla har Tesla bilar kan man allt skoja till det lite 🙂
Obama is a willing vessel for the dreams of the Chicago Communist cabal.
THE Clinton Crime Family Inc is BOTH.
Dont forget the allah snackbar crowd he shares drool with.
Please don’t believe everything you read. Look it up.
Of course he is! The only good thing about Obama is that he wont pander to Israel. Soros takes care of Israel!