Nissan IDS

NissanIDS

Biltillverkaren Nissans VD Carlos Goshn visade upp konceptbilen IDS på bilmässan i Tokyo, bilen som ger en försmak av Nissan Leafs efterträdare. Blir nästa Leaf någonting i stil med Nissan IDS ser vi fram emot en spännande dragkamp mellan den och Tesla Model 3.

Nissan IDS har ett 60 kWh batteripack, ungefär samma storlek som kommande Model 3 antas få – i alla fall i basutförande. Nissan IDS batteripack använder celler med mycket högre energidensitet än dagens Leaf.

Nissan Leafs batteripack till vänster och påstådda 60 kWh batteripacket till höger.
Vi undrar dock om inte fotografen missförstod något – det ser mer ut att vara 30 kWh batteripacket till årsmodell 2016 av vanliga Nissan Leaf?

Nissan verkar fortsätta med luftkylda batterier även i sitt IDS koncept, vilket medför sämre max effektuttag och laddeffekt än vätskekylda lösningar. I och med att Nissan inte strävar efter en lika sportig bil som Tesla spelar kanske max effektuttag mindre roll, men mindre laddeffekt medför längre laddtider. Mycket riktigt pratar Nissan om snabbladdning på 100 kW, vilket i och för sig är dubbelt så mycket som dagens Leaf, men kommer inte upp i Teslas nivåer på 135 kW idag och 150 eller fler kW i framtiden. Batterierna sägs komma tillverkas av LG i samarbete med Nissan. Nissan tillverkar Leafs batterier själva idag och de verkar vilja behålla tillverkningen även i framtiden. Det är lite oklart hur mycket LG kommer hjälpa till – endast hjälp i utvecklingen eller ska de ta en del av produktionen själva? Eller ska LG och Nissan tillsammans bygga en batterifabrik ungefär som Tesla och Panasonic gör med Gigafabriken? Detaljerna är oklara.

Räckvidden uppges till 320 miles (50 mil) – men enligt överoptimistiska japanska JC08 körcykeln, där till och med dagens 24 kWh Leaf påstås komma 228 km. I verkliga livet kan Nissan IDS få en riktig räckvidd kring dryga 30 mil – ungefär som Tesla Model 3 med andra ord.

Bilen beräknas lanseras 2018 av Nissan (2017 om du frågar deras PR-avdelning, 2018 enligt deras ingenjörer 😉 )

Ett annat område där Nissan vill ta upp kampen med Tesla är självkörande bilar. Teslas lyckade satsning på autopiloten har tydligen sporrat de japanska ingenjörerna. Istället för att försöka göra något liknande vill de med Nissan IDS hoppa framåt i utvecklingen och överträffa det Tesla kan ha hunnit lansera fram till 2018.

NissanAP

Till skillnad från Tesla Model S vill Nissan utrusta sin bil inte bara med en kamera och en radar utan hela 12 kameror och 5 radarsensorer för att kunna se inte bara framåt utan 360 grader runt om bilen. Dessutom planerar de utrusta bilarna med 4 laserscanners liknande de Googles självkörande bilar har – fast av betydligt billigare snitt. Med hjälp av dessa sensorer hoppas Nissan kunna ta fram helt autonomt självkörande bilar på riktigt – framåt år 2020. För på äkta Tesla-vis pratar de om att utrusta bilarna med de nödvändiga sensorerna, men leverera mjukvaran senare. I början (enligt uppgift i någon Nissan-modell redan nästa år) ska Nissans bilar ha ungefär samma autopilot som Tesla Model S har idag. Tesla Model 3 måste få fler sensorer än Model S har idag – för utan dem kommer Tesla inte kunna leverera lika autonoma lösningar som Nissan! Kan inte bilen “se” åt sidorna i en korsning kan den aldrig bli autonom oberoende av hur häftig mjukvara den får.

Nissan låter sig “inspireras” av andra elbilar också: Nissan IDS kaross består av kolfiberförstärkt plast av samma snitt som BMW i3. Förutom viktbesparningen låter nya materialet ingenjörerna få nya friheter i bilens utformning. Kanten mellan framrutan och sidorutan är tex mycket smalare än hos traditionella plåtbilar.

Inte ett ord om bilens pris har sagts från Nissan – officiellt. Men mellan raderna kan man läsa att de vill ta upp kampen prismässigt med Tesla Model 3. Carlos Goshn har även låtit påskina att Nissans kommande batterier blir billigare än tex GM Bolts.

Nissans nästa Leaf har samma handikapp som alla andra elbilar det inte står Tesla på: avsaknaden av ett världsomspännande Supercharger snabbladdarnätverk. Men det andra verkar vara där: elbil med vettig räckvidd till vettig pris – och förberedd för helt autonom körning i framtiden. Tesla kanske äntligen kan få den konkurrenten de länge har längtat efter.

Ska vi gissa att ratten inte blir densamma i slutliga produktionsbilarna?

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Nissan IDS

    1. Jens Christian Haslund Nielsen says:

      Riktigt häftigt concept! Kul att Nissan fortsätter att ta elbilar seriöst och kanske kan ge Tesla lite värdigt motstånd/medspel i framtiden 🙂

    2. Lars Löwgren says:

      Fantastiskt snygg (jämfört med Leafen) gillar verkligen inredningen också. Den stora skärmen är ju snygg men också trä detaljerna. Men jag hade gärna haft ratt och pedaler tillgängliga hela tiden. Sen för tusan se till att det finns plats för tre i baksätet.

    3. Filip says:

      Mycket intressant. Det enda jag är fundersam över ändå är räckvidden. Om man i en vanlig Leaf ligger på motorväg i 120 blås, då är det max 10mil som gäller. Den kommer alltså 49 procent av det den ska komma. 50mil blir då helt plötsligt 24,5mil. Jag tror att model 3 kommer ha minst den räckvidden i 120 redan i basutförande. Troligen längre. Jag väntar med att ropa hej till jag sett verkliga siffror. Däremot räcker 100kW gott och väl. Model s börjar ladda på 118KW och går ganska snabbt ner till 100 och en bra bit under.

      • Bjelke says:

        Har haft LEAF i två år nu och kört över 6000mil och kan ganska säkert säga att den tom inte kommer 10 mil i 100 km/h, så jag håller med dig och gissar på ytterligare lite lägre räckvidd, förutom att den nya kanske stämmer lite bättre pgav bättre luftmotstånd (troligen inte eftersom det fortfarande är samma procentuella förhållande antar jag).

        • Filip says:

          Det där håller jag inte riktigt med om. 10mil kommer man faktiskt. Kanske inte 10mil i 100km/h i praktiken eftersom du inte kör från 100 procent till 0 procent. Ofta snabbladdar man kanske och då vill man absolut inte ladda mer än till 90 procent o så kommer man gärna fram med typ 15procent kvar. Då brukar man komma typ 8mil i 100km/h på 75%. Alltså typ 11 mil (på sommaren). På vintern kanske 9mil.
          Har du 2012 modell eller tidigare. De kommer lite kortare.

          Men 60KWh är ju ändå 60KWh. Om maj kan använda 50 av dem och den drar 180Wh/km på motorväg, vilket inte är speciellt lågt räknat, så kommer den ändå 29mil.

          • Bjelke says:

            Precis, 10mil i 100 blås blir tufft man får nog gå ner lite i hastighet, jag körde den nästintill tom nyligen och höll strax under 100 och ingen värme på och kom 10mil då, och yes jag har den första modellen så den nya kommer nog något längre (fast utan värme på är skillnaden mycket liten, vi hade en sån hemma här också i somras).
            Men helt rätt, 29mil känns rimligt på 60kWh-batteri 🙂
            Sedan så har jag nog tappat känslan för snålkörning lite nu sen jag började köra TESLA sedan Mars i år…

    4. lindabponce says:

      Obama doesn’t pander to Israel.

    5. lindabponce says:

      He panders to Islam.

    Lämna ett svar