Det pratas en hel del om bilars utsläpp. Det påstås ibland att elbilar inte är så miljövänliga på grund av smutsiga batterier och kolkraftsel. Men hur är det egentligen? Var kan man hitta pålitliga siffror om hur mycket bilar belastar miljön? Speciellt om man vill räkna in utsläppen som skett under bilens tillverkning? En livscykelanalys räknar på bilens hela liv – inklusive dess tillverkning, drift och skrotning.
Vi har tidigare presenterat utredningar som jämförde enskilda bilars livscykelanalyser. Eller som jämförde några få länder.
Sajten carboncounter.com listar dock inte enbart några få bilar utan massor med bilmodeller man kan jämföra emellan. Deras diagram ovan bygger på resultat från forskningslaboratoriet Tranick på ansedda MIT universitetet i USA. Tranick Lab forskar just runt bilars livscykelanalyser, kostnad och utsläpp.
Diagrammet visar varje bils utsläpp räknat över bilens hela livscykel (inklusive tillverkning och skrotning) och dessutom total ägarkostnad per amerikansk mile. Om vi tar ytterligheterna så är bilen med allra högsta utsläpp Nissan Armada och den med minsta Hyundai Ioniq EV. Billigaste bilen att äga är elbilen Smart Fortwo och allra dyrast är Chevrolet Corvette. Vi har dessutom märkt ut några bilar som kan vara av intresse, se siffrorna i grafen.
Diagrammet visar tydligt att trots att tillverkningen av elbilars batterier belastar miljön och trots att amerikanska elmixen innehåller mycket kolkraft så släpper elbilar ändå ut mindre växthusgaser under sin livstid än bensin- och dieselbilar.
Fast diagrammet avspeglar de amerikanska förhållandena, med amerikansk elmix och billig amerikansk bensin och diesel i beräkningarna.
Som tur är kan man dock justera parametrarna så de bättre avspeglar de svenska förhållandena. Grafen här ovan har vi justerat diesel- och bensinpriset till dyra svenska nivåer och elutsläppen till vårt unikt rena elmix med främst vatten- och kärnkraft.
Då blir elbilarna både rejält renare och rejält billigare än diesel- och bensinbilar!
En Tesla Model 3 (punkt 1 i grafen ovan) blir hälften så dyr att äga i totalkostnad som en Volvo S90 (6) eller XC90 (8). Och släpper ut en femtedel så mycket växthusgaser räknat på bilarnas hela livscykel. Trots batteriernas miljöbelastning vid tillverkningen.
Endast några få bilar, som Toyota Yaris och Ford Fiesta är billigare att äga i totalkostnad – fast naturen får då betala priset med tre gånger så höga utsläpp.
De horisontella streckade linjerna är framtida utsläppsmål. År 2030 ska genomsnittsbilen på vägarna släppa ut 300 gram CO2 per km (räknat på hela livscykeln). Volvos S60 (punkt 5 i grafen) klarar sig med nöd och näppe – men inte deras övriga modeller. Det syns tydligt att bilar måste gå över till hybriddrift för att klara de utsläppsmålen.
År 2040 ska utsläppen ner till 180 gram CO2 per km räknat på hela livscykeln. Det är endast laddhybrider och rena elbilar som klarar de målen.
Ska vi hålla uppvärmningen under 2 grader måste bilars livscykelutsläpp ner till under 80 gram CO2 per km år 2050. Det klarar endast rena elbilar – och vätgasbilar som kör på miljövänligt framställt vätgas, blåa pricken i grafen är Toyota Mirai.
Gå till Carboncounters sajt och klicka runt själv! När du öppnar är den inställd för genomsnittliga amerikanska förhållanden men med hjälp av Customize fliken kan du ställa in just dina förutsättningar – och se vilka bilar som skulle påverka miljön och din plånbok minst!
Tidigare artiklar i ämnet:
Tillverkningsmyten – Är elbilar miljövänliga? Batteritillverkningen är ju smutsig.
Långa avgasröret – Elbilar släpper inte ut avgaser ur avgasrör – men från kraftverken som framställer elen.
Elbilar är renare är dieselbilar – till och med i Polen – Landets elmix påverkar elbilars utsläpp.
Livs-cykel-analys – Hur mycket släpper olika färdmedel ut om man räknar på deras hela livscykel – inklusive behövlig infrastruktur?
Vätgasbil livscykelanalys – Hur ser livscykelanalysen ut för vätgasbilar?
Minskade utsläpp av CO2 från elbilen är givet om bilen används lika mycket som sin motsvarande ICE bil. Men det som väldigt ofta händer vid energieffektivisering är att användandet/konsumtionen ökar, vilket i slutändan gör att utsläppen blir högre än innan effektiviseringen. Driftkostnaden för en elbil är dessutom lägre för motsvarande bil med ICE, vilket i förlängningen innebär mer pengar i plånboken. Vad ska elbilsägare göra med överskottspengarna som inte genrerar ökad resurs och energikonsumtion?
Förhoppningsvis ändras marknaden för personfordon så att ett fordon inte står parkerad 97% av tiden som idag.
Om man använder bilen mer istället för att t.ex flyga så är det ju en rejäl win. Verkar ju poppis att ta sin Tesla söderut i europa mha supercharger-nätverket. Funderar själv på att göra det i sommar med vår model 3.
Du ställer intressanta frågor! Låt oss ta ett exempel ur texten, en TM3 ger 1/5 CO2 jmfrt med S90/XC90. Kommer TM3-föraren därför att köra 5ggr mer varje år, som du antyder? Knappast, men som jonash skriver, man kan bila i st f att flyga til kontinenten.
När det gäller vad elbilsägare ska göra med sina insparade pengar så är det ett globalt och nationellt fördelningsproblem som är mycket större än driftkostnader för bil. Välbeställda här i världen konsumerar alldeles för mycket oavsett drivmedel i bilen.
En sak som jag tycker är lite märklig är att om man kör elbil i Sverige räknas CO2 utsläpp på Svensk el, men om man kör i Polen som har mycket kol i mixen, så är det genast EU mix som gäller. Rimligt vis borde man räkna EU mix i hela EU, elnäten är ju ihopkopplade. Med EU mix blir inte fördelen 1/5
Jo, elnäten sitter ihop, men Sveriges import av el är försumbar. Vissa år exporterar vi och det lilla vi verkligen importerar kommer från huvudsakligen Norge=vattenkraft. Jag tackar Tibor för upplysningen, det finns en del godbitar i arkivet.
Gissa resultatet om vi nu skulle räkna på Polen?
Jag är dålig på att gissa, men berätta gärna.
Du orkar skriva och ställa dina frågor, men inte leta själv?
Jodå, jag orkar leta själv. Men i det här fallet visste du ju svaret.
Haha, du är rolig du! Ok, klicka på den här eller läs bara adressen. https://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-renare-ar-dieselbilar-till-och-med-i-polen/
Ja, ur energisparsynpunkt är det ett problem att folk med elbilar blir så lyckliga att de far runt och slösar med energi (så vi inte kan stänga ned fler kärnkraftverk). Fast de måste dock fara runt väldigt mycket, men det gör de också.(speciellt de som har gratis laddning)
Men lösningen är att göra det dyrare med elen (vilket är en våt dröm för energibolagen).
Det går att ändra från mile till km. Vore det inte bättre att göra det i diagram två i artikeln
?
Det är ju km i diagram två.
Jag trodde att pga batteritillverkningens miljöpåverkan skulle låg årlig körsträcka gynna fossilbilar. Det kan man inte se i diagrammet om man ändrar körsträckan. Varför?
Om du tittar noga så ser du att fossilarnas utsläpp per km påverkas endast lite av årlig körsträcka (pga driftutsläpp vid körning är mkt större än tillverkningsutsläpp) medan BEV-utsläpp minskar påtagligt med ökad körsträcka (av samma skäl, fast tvärtom).
Så till din fråga, varför syns inte skillnaden bättre? Jag tror pga att lägsta årlig sträcka är 800 mil, vilket räcker för att en BEV ska “tjäna in” tillverkningsutsläppen på några år. Gissningsvis blir livscykelutsläppen lika stora för fossil och batteri vid en årlig körsträcka på 200 mil? Tibor har redovisat ett antal livscykelberäkningar här genom åren, som visar att det räcker med ett par eller några år för att en BEV ska belasta miljön mindre än fossilbil.
Då är det Toyota yaris och Ford fiesta som tillverkarna skall satsa mot så vi får elbilar som motsvarar deras prisnivå.
Var kommer siffrorna för hur mycket bilarna får släppa ut 2030, 2040 osv? Det verkar vara alldeles för höga värden. En elbil med Europa-el ligger redan idag på ca 120 g/km (källa VW). Och det är inte sant att enbart elbilar och laddhybrider klarar gränserna; en gasbil med biogas kommer ned runt 40-50 g/km i livscykelutsläpp för 20000 mils körning.