Så bra är Teslas självkörande mjukvara


Teslas självkörande mjukvara släpptes till några utvalda testförare i oktober i fjol. Vi fick följa med mjukvarans första stapplande steg i en publik beta. Testförarna la upp videos på hur mjukvaran klarade olika trafiksituationer, snö och is, och hur koden förbättrades för varje ny version.

Ovan video visar hur långt Teslas självkörande mjukvara har kommit på ett halvt år. Nu är det inte enbart sömniga förortsgator den klarar längre utan tät, kaotisk stadstrafik! Användaren Whole Mars Catalog la ut ovan video på twitter i söndags: en åktur längs Chestnut street i San Francisco. Åkturen på kvällen bjuder på massor med svåra situationer som länge ansågs vara “omöjliga” för självkörande bilar att klara:

Redan 18 sekunder in på videon gör bilen en vänstersväng. Vänstersvängar anses vara så svåra att genomföra för självkörande bilar att till exempel Waymos robotaxis undviker att göra dem: hellre kör de multipla högersvängar än en vänstersväng.

Vid 0:40 har bilen kommit fram till en trafikerad korsning. Bilen låter en annan bil köra förbi innan den kör igenom korsningen.

Likaså vid 0:55 är det en ännu mer trafikerad korsning, med gångtrafikanter som går över övergångställen, bilar som kommer från höger och vänster, med mera. Tittar man på bilens skärm syns det att den har full kontroll över allt som sker i korsningen och åker inte förrän det är säkert att göra så.

Och sedan vid 1:09 den ultimata crème-de-la-crème: en bil med varningsblinkers på som står parkerad på ett övergångsställe(!) halvvägs in i körbanan, samtidigt som det kommer ett mötande fordon. Teslan låter mötande fordonet passera innan den kör runt den illegalt parkerade bilen.

Vid 1:18 är det full kaos i korsningen: bilar framför, bilar från höger, bilar som svänger, gångtrafikanter på övergångsställen – och Teslan klarar situationen galant.

Vid 1:35 är det felparkerade bilar igen. Som står med varningsblinkers vid dubbeldragen mittlinje. Teslan väntar ut mötande trafik, den väntar på att bilens ägare ska hinna gå över gatan och sätta sig i bilen innan den kör vidare. Och ja, den bryter en sekund mot trafikreglerna och kör över dubbeldragen mittlinje – precis som alla människor skulle ha gjort i den situationen! Många var rädda självkörande bilar skulle “fastna” i sådana situationer och typ vänta i timmar innan den felparkerade bilen flyttar på sig.

Strax därpå vid 1:45 en bil som backar, den ska dubbelparkera (är det någon som har trafikmoral i den staden?) samtidigt som det kommer mötande trafik och bländar. Teslan väntar ut sin chans och slinker förbi.

Vid 1:53 kommer den mötande bilen över i Teslans körfält för att köra runt en dubbelparkerad bil. Teslan styr snyggt undan för att undvika krock.

Vid 2:06 så ännu en korsning med mycket trafik som Teslan klarar galant.

Teslan klarar en åktur som många mänskliga förare skulle bävat inför. Vältrafikerade trånga gator med mycket bilar och folk i rörelse och massor med felparkerare. Inte en enda gång behövde föraren bakom ratten ingripa. Men enligt lag var han tvungen att hålla i ratten och övervaka åkturen.

För en vecka sedan kom det många artiklar om att Tesla skulle ha “erkänt” att dess självkörande mjukvara är endast level 2 – i själva verket var det bara ett intyg de skickat till myndigheterna i Kalifornien där de intygade att de följer lagen att det fortfarande måste sitta en förare i bilen som övervakar körningen. Tesla har inte fått tillstånd än att låta bilarna köra helt självt.

Jämför vi med självkörande mjukvaror från andra företag verkar Teslas mjukvara köra mer “mänskligt”. Dess körstil och beslut påminner mer om hur människor kör. Inte undra på det egentligen då den har lärt sig av dig! Alla som kör Tesla har varit med och lärt mjukvaran hur den ska reagera i olika situationer: datorerna i alla Teslor är ständigt på, även när det är människan bakom ratten som kör. Mjukvaran fattar ständigt beslut om vad den skulle ha gjort i given trafiksituation – och sedan jämför den det med hur människan bakom ratten gjorde. Om beteendet avviker (jag skulle ha kört vänster men människan körde höger) skickas rapport till Teslas servrar som använder det till att lära självkörande mjukvaran nya färdigheter.

Varje ny video visar hur snabbt Teslas datorer lär sig köra bilen. Snart kan det vara dags att låta människan släppa ratten och släppa bilarna fria. Inte i Europa dock, här har vi utvecklingshämmande lagar som sätter krokben för självkörande bilar. Endast Tysklands kommande lagar som inger hopp.

 


M3licenseLäs även:

Självkörande bilar blir tillåtna i Tyskland redan nästa år

Tyskland ska ge körkort till bilar

Så klarar självkörande Teslan snö

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Pontus

    imponerande, nu gäller det bara att den kan göra om det 10 av 10 gånger annars kommer kritikerna skrika som bara den att alla självkörande bilar alltid kör över och dödar människor.
    Plus att få lite fart på lämpliga lagar här i Europa. Men om Tyskland kan ha sina egna lagar i detta sammanhang kan väl Sverige också ha det, vad tycker politikerna om att följa Tyskland i detta fallet? (vad är mail adressen till Trafikmagasinet?)

    • http://wroom.com Franz

      Det är väl rimligt att tro att bilen i praktiken behöver orsaka 1/10 så många dödsolyckor som mänskliga förare innan den släpps fri så att säga. Förr eller senare kommer man väl sedan komma fram till att det enskilt bästa sättet att slippa olyckor är att ta bort förarna helt. Vad gäller tidshorisonter tippar jag väl dock på att de som är 16-åringar idag nog kan fortsätta med övningskörningen så att säga ;)

  • Jan-Erik Sebestyen

    FSD har blivit betydligt bättre sen i oktober. Och det går hitta långa klipp utan några problem. Men de som provkör på mer utmanade ställen får ingripa med täta mellanrum. Här ett klipp från Downtown Chicago med 8.2. Förutom att det är dåligt med linjemarkeringar och allmänt röriga trafiklösningar så skuggar husen GPS:en.

    https://youtu.be/QjwbRiVQ34s

  • Tanaxia

    Fast vilken level är den då? Knappast 5. Inte 4 heller? Vad är kravet för att det ska vara level 3? Tror inte den är det heller?

    Oavsett vilken level så är det kul att se att det sker förbättringar. I Sverige och Europa dock lär det nog dröja flera år innan vi ser den där nivån av självkörning. Vi får nog tyvärr inte självkörande level 5 Teslor förrän 2030 som tidigast, dels pga reguleringar men också för att dom sista % tar betydligt längre tid att fixa.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Den är level 2 för den är tvungen att vara det: myndigheterna har inte gett tillstånd till Tesla än för högre nivåer. Men siktet är ju inställt på level 4 eller 5.

      level 2: bilen är mer eller mindre självkörande men föraren måste hålla i ratten och ständigt övervaka den
      level 3: bilen är självkörande men kan be föraren ta över i vissa situationer den inte klarar hantera
      level 4: bilen är helt självkörande i vissa situationer men klarar inte alla situationer (tex köra i ett visst område eller väder)
      level 5: bilen är helt självkörande i alla situationer, man kan montera bort ratten

      redan 2017 gissade jag att Tesla skulle rulla ut FSD som level 2 i början för att sedan sträva mot högre levels: https://teslaclubsweden.se/blir-tesla-model-3-level-2-sjalvkorande/

      • Tanaxia

        Tack! Aningen oklart vilka situationer den måste klara för att t.ex. gå från level 3 till 4, men ja.

        Jag tror också att det beror på att Tesla “testar” sin självkörning med riktiga kunder, vanligt folk. Hade dom testat det internt så hade dom nog fått tillåtelse att göra den level 3. Jag såg en artikel om att USA dessutom funderar på att strama åt reglerna likt EU för självkörning eftersom så många personer missbrukar Autopilot (många olyckor, folk som sover bakom ratten, etc).

        Dom har definitivt datan där för att kunna bygga nåt väldigt bra! Frågan är bara hur lång tid det kommer ta :)

  • rogerik

    Tvärtemot vad man kan tro har även USA ratificerat UNECE:s reglering av självkörande bilar. Det är inte bara Europa som lider av den. Däremot har en del delstater medgett undantag för försök, i Kaliforniens fall förutsatt att du håller i ratten (uppenbarligen). Det pågår förhandlingar om ny reglering och ratificering av den rundan som avslutades i fjol. Det sagt är jag övertygad om att regleringen kommer att ändras kraftigt de närmaste åren, både med tanke på Tysklands initiativ och att flera tillverkare börjar komma i närheten av en fungerande programvara. Det är bara att hålla tummarna. F ö går det bra att skicka mejl till våra representanter i både EU-kommissionen och parlamentet för att påverka.