Så bra är de självkörande Teslorna

FSDbeta1
I torsdags började Tesla trådlöst skicka ut deras självkörande mjukvara till bilarna.

Den nya mjukvaran är en total game-changer. Bilarna kan nu helt på egen hand köra på trafikerade gator. Bilens kameror betraktar omgivningarna, identifierar vägbanor, vägmärken, skyltar och trafikljus, bilar, gående, cyklister och andra medtrafikanter.

Teslaägare som har fått mjukvaran lägger upp klipp efter klipp på Youtube där de matar in vart bilen ska åka i bilens GPS – sen kör bilen dit helt själv!

Det som var en avlägsen framtidsvision för bara en vecka sedan har plötsligt blivit vardag för Teslaägare.

Bilarna kör med stort “självförtroende”, hänger med i trafikrytmen, håller hastighetsgräns och trafiklagar, blinkar och byter fil, stannar och väntar på sin tur vid korsningar – ja, beter sig helt enkelt som om de kördes av människor. Övriga trafikanter runt omkring har ingen aning att det inte är en människa som kör bilen.

Vi är förbluffade över hur bra självkörningsfunktionen är redan dag ett. Och den kommer bara bli bättre och bättre för varje dag som går. Bilarna lär sig nämligen av sina egna misstag, varje gång människan bakom ratten behöver ingripa skickas händelsen tillbaka till Teslas centrala datorer för analys och lärdom.

Konkurrens? Vilken konkurrens? Medan några få andra biltillverkare har kanske enstaka forskningsprojekt på gång, med i bästa fall luddiga avlägsna framtidsplaner har Tesla nu börjat leverera till slutkunder.

Att Teslas aktiekurs inte har fördubblats sedan i torsdags visar hur lite aktiemarknaden förstår teknik. Teknologi som bokstavligen har varit science fiction de senaste hundra åren tas emot med mest en axelryckning?! Likaså media.

Redan nu kör bilarna rätt i 99% av alla situationer. Folk har lagt upp videoklipp där bilen kör själv mil efter mil. Men naturligtvis kommer media mest rapportera om den procenten när bilen gör fel – speciellt om det blir en olycka. Det handlar inte så mycket om “dolda agendor” utan om nyhetsvärde: att familjen Smiths Tesla körde även idag från A till B utan problem är liksom inget framsidesstoff – men krockar den självkörande bilen, ja då! Vi får inte glömma proportionerna mellan körda mil och olyckor när tidningsartiklarna kommer (för de kommer komma – tro mig).

Bilarna kör nämligen inte 100% perfekt än. Det är inte för inte Tesla kräver att föraren måste hålla i ratten och övervaka åkturen ständigt redo att ta över. På så vis är det inte “riktig” självkörning än. Du kan inte bara slå in en destination i GPS och ta en tupplur bakom ratten. Detta är inte robotaxi än. Utan snarare en (gigantisk) förbättring av Teslas autopilot: från att bara ha klarat motorvägstrafik klarar nu bilen långt fler situationer. Bilen klarar nu styra själv även i stadstrafik. Bilen styr – men det är fortfarande människan som kör. Föraren bakom ratten ska fortfarande övervaka trafiken och ta över ifall bilen styr fel. Och väldigt viktigt: föraren har fortfarande fullt ansvar. Du förväntas ta över när bilen gör fel.

Mjukvaran är nu “feature complete”: all funktionalitet finns där – men den klarar inte riktigt av alla situationer än. Tesla kommer nu börja med det långtradiga arbetet att först nå 99% tillförlitlighet, sedan 99.9%, sedan 99.99% och så vidare. För det behöver de hitta alla “corner case” – konstiga scenarios bilarna kan hamna i. Deras jobb underlättas nu när en miljon Teslor rullar runt och testar mjukvaran. För mjukvaran körs i bakgrunden även i bilar som officiellt inte fått FSD mjukvaran än, och till och med även när det är människan som kör: bilens kameror betraktar även då sin omgivning, “hjärnan i handskfacket” planerar vad den skulle gjort om den körde bilen nu – och jämför sedan med “facit” vad människan bakom ratten gjorde. Eventuella avvikelser analyseras.

M3AP

Det kan dock tyvärr dröja länge innan vi kan se några självkörande Teslor på våra svenska gator. EU har genom att godkänna förordningen UN/ECE R79 skadeskjutit alla autonoma funktioner i bilar. Bilar får inte på egen hand byta fil i Europa, svänga runt gatuhörn och göra andra grundläggande manövrar som behövs.

Europa kommer hamna hopplöst efter… nej, det är fel: Europa har redan hamnat hopplöst efter resten av världen!!! Självkörande bilar är nu verklighet på amerikanska gator. Vi snackar inte avlägsen hypotetisk framtid längre, utan faktum. Bilarna är där nu och kör själva. Vi har inte ens en plan på när något sådant skulle kunna införas i Europa.

 


Resizer_15696990692410TCS ett år sedan: EU tvingar biltillverkare fördumma sina bilar

Förordning UN/ECE R79 som EU antog i fjol har inte enbart effektivt dödat all utveckling mot självkörande bilar i Europa. Den till och med är trafikfarlig och tvingar biltillverkare stänga av livsviktiga säkerhetsfunktioner mitt i tvära svängar!

Bookmark the permalink.