Så bra är de självkörande Teslorna

FSDbeta1
I torsdags började Tesla trådlöst skicka ut deras självkörande mjukvara till bilarna.

Den nya mjukvaran är en total game-changer. Bilarna kan nu helt på egen hand köra på trafikerade gator. Bilens kameror betraktar omgivningarna, identifierar vägbanor, vägmärken, skyltar och trafikljus, bilar, gående, cyklister och andra medtrafikanter.

Teslaägare som har fått mjukvaran lägger upp klipp efter klipp på Youtube där de matar in vart bilen ska åka i bilens GPS – sen kör bilen dit helt själv!

Det som var en avlägsen framtidsvision för bara en vecka sedan har plötsligt blivit vardag för Teslaägare.

Bilarna kör med stort “självförtroende”, hänger med i trafikrytmen, håller hastighetsgräns och trafiklagar, blinkar och byter fil, stannar och väntar på sin tur vid korsningar – ja, beter sig helt enkelt som om de kördes av människor. Övriga trafikanter runt omkring har ingen aning att det inte är en människa som kör bilen.

Vi är förbluffade över hur bra självkörningsfunktionen är redan dag ett. Och den kommer bara bli bättre och bättre för varje dag som går. Bilarna lär sig nämligen av sina egna misstag, varje gång människan bakom ratten behöver ingripa skickas händelsen tillbaka till Teslas centrala datorer för analys och lärdom.

Konkurrens? Vilken konkurrens? Medan några få andra biltillverkare har kanske enstaka forskningsprojekt på gång, med i bästa fall luddiga avlägsna framtidsplaner har Tesla nu börjat leverera till slutkunder.

Att Teslas aktiekurs inte har fördubblats sedan i torsdags visar hur lite aktiemarknaden förstår teknik. Teknologi som bokstavligen har varit science fiction de senaste hundra åren tas emot med mest en axelryckning?! Likaså media.

Redan nu kör bilarna rätt i 99% av alla situationer. Folk har lagt upp videoklipp där bilen kör själv mil efter mil. Men naturligtvis kommer media mest rapportera om den procenten när bilen gör fel – speciellt om det blir en olycka. Det handlar inte så mycket om “dolda agendor” utan om nyhetsvärde: att familjen Smiths Tesla körde även idag från A till B utan problem är liksom inget framsidesstoff – men krockar den självkörande bilen, ja då! Vi får inte glömma proportionerna mellan körda mil och olyckor när tidningsartiklarna kommer (för de kommer komma – tro mig).

Bilarna kör nämligen inte 100% perfekt än. Det är inte för inte Tesla kräver att föraren måste hålla i ratten och övervaka åkturen ständigt redo att ta över. På så vis är det inte “riktig” självkörning än. Du kan inte bara slå in en destination i GPS och ta en tupplur bakom ratten. Detta är inte robotaxi än. Utan snarare en (gigantisk) förbättring av Teslas autopilot: från att bara ha klarat motorvägstrafik klarar nu bilen långt fler situationer. Bilen klarar nu styra själv även i stadstrafik. Bilen styr – men det är fortfarande människan som kör. Föraren bakom ratten ska fortfarande övervaka trafiken och ta över ifall bilen styr fel. Och väldigt viktigt: föraren har fortfarande fullt ansvar. Du förväntas ta över när bilen gör fel.

Mjukvaran är nu “feature complete”: all funktionalitet finns där – men den klarar inte riktigt av alla situationer än. Tesla kommer nu börja med det långtradiga arbetet att först nå 99% tillförlitlighet, sedan 99.9%, sedan 99.99% och så vidare. För det behöver de hitta alla “corner case” – konstiga scenarios bilarna kan hamna i. Deras jobb underlättas nu när en miljon Teslor rullar runt och testar mjukvaran. För mjukvaran körs i bakgrunden även i bilar som officiellt inte fått FSD mjukvaran än, och till och med även när det är människan som kör: bilens kameror betraktar även då sin omgivning, “hjärnan i handskfacket” planerar vad den skulle gjort om den körde bilen nu – och jämför sedan med “facit” vad människan bakom ratten gjorde. Eventuella avvikelser analyseras.

M3AP

Det kan dock tyvärr dröja länge innan vi kan se några självkörande Teslor på våra svenska gator. EU har genom att godkänna förordningen UN/ECE R79 skadeskjutit alla autonoma funktioner i bilar. Bilar får inte på egen hand byta fil i Europa, svänga runt gatuhörn och göra andra grundläggande manövrar som behövs.

Europa kommer hamna hopplöst efter… nej, det är fel: Europa har redan hamnat hopplöst efter resten av världen!!! Självkörande bilar är nu verklighet på amerikanska gator. Vi snackar inte avlägsen hypotetisk framtid längre, utan faktum. Bilarna är där nu och kör själva. Vi har inte ens en plan på när något sådant skulle kunna införas i Europa.

 


Resizer_15696990692410TCS ett år sedan: EU tvingar biltillverkare fördumma sina bilar

Förordning UN/ECE R79 som EU antog i fjol har inte enbart effektivt dödat all utveckling mot självkörande bilar i Europa. Den till och med är trafikfarlig och tvingar biltillverkare stänga av livsviktiga säkerhetsfunktioner mitt i tvära svängar!

Bookmark the permalink.
  • johannesbrorsson

    Och den klarar nu grusvägar! https://youtu.be/rJrZ_iUJDMA

    • Axel Svensson

      Kommer bli intressant när de flesta grusvägar i Sverige har hastighetsbegränsning satt till bashastigheten vilket blir 70 km/h… Frågan är dock när Europa ska börja komma ikapp. Än så länge så backar utvecklingen här.

  • Mocke

    Halvimponerad. Det är LÅNGT från självkörning men jag tycker den är utmärk som vägföljare,(att den stoppar för trafikljus och stoppskyltar tycker jag borde vara standard på de flesta märken) och hoppas den kommer att inkopereras i den “vanliga” halvautonomiska. Det krävs fortfarande extrem övervakning (det står mycket tydlig i instruktionen, men lovar gott inflr framtiden).

    • johannesbrorsson

      Det är väl inget annat bilmärke med bilar i händerna på vanliga konsumenter som klarar av att stanna och köra helt automatiskt vid trafikljus? Tesla ligger långt före övriga.

      • Mocke

        Bara de fixar till sin ordinarie beta. Stanna för stopp och trafikljus borde vara standard på de adaptiva farthållarna.
        Sedan om man tycker det är värt är en annan femma. Skulle jag vilja ha det, ja. Betala för det? nej.
        Säkerhetsmässigt tycker jag att de är långt framme (och det är mer imponerande tex att bromsa för barn innan de kommer mitt framför bilen). Det finns andra som kör med helt självkörande på begränsade områden, så skulle inte säga att de är långt efter. Bara tesla tar in detta så man slipper spökbromsningar et.c.

        • DeltaJesus

          “Det finns andra som kör med helt självkörande på begränsade områden”
          Det är ju det som är Teslas stora fördel, de är inte begränsade till något område. Att ta steget ifrån en avgränsat område (många där du helt kontrollerar omgivningen) till att slänga ut bilarna i trafiken med ständigt förändrade variabler är enormt.

          Många andra system är mer tydligt beroende av sin lidar-radar och linjer i vägen. Är inte många andra system som kan köra själv på en grusväg och faktiskt upptäcka var vägen slutar och omgivningen tar vid.

          Men framför allt så är det faktum att det är så många Tesla bilar ute itrafiken, det som kommer göra att det är Tesla som kommer komma först med ett system som är helt självkörande var som helst i världen, då inget annat system har möjlighet att samla in så mycket data som Tesla gör.

          Det är faktiskt inte speciellt svårt att få en bil att köra själv i 90% av tiden (då de flesta kör på stora fina vägar med ganska lite trafik), men för varje procent du närmare dig 100% så blir det svårare och svårare just med tanke på att man inte har tillräckligt mycket data för alla dessa oväntade situationer som kan uppstå och där har Tesla en enorm fördel genom att all deras bilar samlar in data hela tiden.

          “Stanna för stopp och trafikljus borde vara standard på de adaptiva farthållarna.”
          Borde vara ja, men det är det inte och det finns garanterat en anledning till det. Vad händer om någon har målat på stoppskylten? Eller blivit igensnöad? Om någon tagit bort den? Hur skall bilen bete sig vid ett trafikljus om det är ur funktion? Om det står en polis och dirigerar trafiken istället?

          Det kan säkert verka lätt att bara lägga på funktioner för att stanna vid ett rödljus, men det finns så många olika scenario när allt inte är perfekt och inte bara det, när du sedan har stannat så skall du köra igen. Då är det inte bara att vänta på grönt ljus och trycka “plattan i mattan” och köra iväg!

          Som utvecklar är jag sjukt imponerad över det som Tesla klarar idag, då jag vet hur mycket fel man kan få i sin kod, för att man inte lyckats klura ut alla scenario som kan ske i ens system där miljön är sjukt mycket mer kontrollerad än trafiken.

          • Mocke

            Exakt. men det är LÅNGT kvar även för tesla. Det de presenterar är en enorm förbättring på sin nuvarande teknik. Det är förtfarande föraren som kör, men bilen kan avlasta.

          • DeltaJesus

            “Exakt. men det är LÅNGT kvar även för tesla. ”
            Ja det är riktigt långt kvar för Tesla men i jämförelse med andra system så ligger de långt före om man tar hänsyn till de faktum att deras system “fungerar” överallt, och inte bara i ökenstad, eller inom en väldefinierad rutt…

          • Mocke

            Tyvärr gör EU att även om tesla hade en fullt fungerande 100% så skulle det inte göra skillnad. Tyvärr fungerar den inte överallt. De som testar säger att den hoppar av då och då.
            Jag har sett självkörande som kan göra liknande, dock ej ut till kunder, vilket är den stora skillanden. Hur långt fram går inte att säga. Men så länge eu är som den är så får vi inte veta.

        • Hans

          Härligt att det går framåt! Hoppas som du säger att de får bort spökbromsningar som är sjukt irriterande och tyvärr vanligt…Undrar om det skett några olyckor pga detta? Tvärnit på motorvägen när någon ligger lite för nära är inte bra.

  • Björn Fredriksson Möller

    En mindre rosenskimrande bild av “FSD limited beta” är att ett tiotal influencers fått testa och släppa videos från sina försök i riktig trafik. Att döma av de videos som släppts är den “obefintliga konkurrensen” långt före Tesla när det gäller att minimera antal ingrepp i självkörandet. Det stämmer nog att FSD klarar 99% av alla körningar redan vilket tyvärr innebär att ett stort antal 9:or fattas efter decimalen än. Det gör att önskemålen om att EU skall släppa loss oprövad teknik på allmänna vägar i bästa fall naiva men i värsta fall fatala för oskyldiga medtrafikanter. Ja, jag vet att det sker många olyckor med trötta, påverkade och dåliga förare men det betyder inte att vi behöver fler av den typen på våra vägar, varken i mänsklig eller autonom form.

    • Pontus

      Det kan ju också vara så att om en trött förare sätter sig i bilen och tar hjälp av FSD så minskar risken för en olycka, dvs vi får färre dåliga förare på vägarna.
      Hur bra eller dålig den nya FSD är låter jag vara osagt tills jag hinner prova själv men jag kan väl erkänna att tekniken lockar.

    • Jan-Erik Sebestyen

      Vad är det för konkurrenter du refererar till?

      • Björn Fredriksson Möller

        På Teslas hemmaplan Kalifornien där det rapporteras in data för tester med övervakad (förarledd) självkörning verkar Baidu, Waymo och Cruise vara de som har kommit längst med att ha långt mellan disengagements. Tesla verkar inte rapportera in, förutom den filmsekvens som gjordes inför lanseringen för x år sedan. Var det 2017 funktionen började säljas?

        • Jan-Erik Sebestyen

          Jag tycker inte det är några konkurrenter till Tesla i detta avseende, åtminstone Waymo håller på med vad Tesla kallar robotaxi. Min fråga var mer specifikt: Vilka bilmodeller kan du köpa idag som har FSD liknande förmåga som är bättre än Tesla?

          • Björn Fredriksson Möller

            Hittills verkar det bara vara Tesla som är villiga att låta sina kunder agera testförare under personligt ansvar för den teknik de testar. Var det 2017 man kunde börja betala för FSD? Det ligger lite tryck på Tesla att börja leverera produkten snart.

          • Jan-Erik Sebestyen

            Jag tycker det är är helt berättigat att kritisera Tesla för att de säljer en produkt som inte finns, i synnerhet de första åren när FSD verkligen inte hade mycket till funktioner. Många har betalt för något de aldrig fått tillgång till. Tesla har ju inte heller kunnat bokföra det kunden betalt som intäkter fullt ut. Elon har definitivt lovat allt för mycket i ett allt för tidigt skede.

            Personligen tycker jag det är fel att koppla FSD till bilen, det borde vara två olika produkter. Då hade de som köpt FSD tidigt idag suttit på en allt värdefullare produkt.

            Detta sagt, så verkar väldigt många med FSD, åtminstone de senaste åren, varit nöjda med sitt köp. Och det är ju för Tesla det som är helt avgörande, att kunderna kommer tillbaka och köper igen.

            Angående att kunderna får agera testförare. Det är många företag som säljer produkter som kunderna testar. Ibland får kunderna till och med betala för produktutvecklingen och stå för testandet. Tesla är inte speciellt unik i detta avseende. Det finns i fallet Tesla inget som tyder på att det skulle försätta kunderna i någon slags risk.

          • Björn Fredriksson Möller

            Nja, det finns ett antal fall där AP/FSD, eller brister i dess förmåga, misstänks ha varit vållande till olyckor. Men eftersom det alltid är föraren som är ansvarig även om AP/FSD är inkopplat så har Tesla inget juridiskt ansvar. Även om AP/FSD har kopplat ur sig själv precis innan olyckan. Vad gäller FSD så blir det mer korrekt när det säljs som abonnemang, men då hade man inte kunnat ta tiotusentals kr betalt flera år i förväg.

          • Jan-Erik Sebestyen

            Som vi är överens om så FSD en produkt som inte är färdig. FSD ger ett visst stöd till föraren, men det är föraren av bilen som kör.

            Så nej, FSD eller AP har inte vållat några olyckor. De här systemen kan inte ta över kontrollen från föraren. De olyckor som varit har berott på att föraren inte varit uppmärksam när AP eller FSD inte klarat sin uppgift.

          • Björn Fredriksson Möller

            Helt rätt, det jag menade var övertro på dess förmåga (FSD). Vi ser ju också mängder med fans som redan tackar för att deras barn/föräldrar med fysiska eller psykiska handikapp (tex blinda eller Down´s) nu snart kan köra bil själv. Och många skyller på EU för att det går för sakta att tillåta utvecklingen…

  • Jan-Erik Sebestyen

    Jag har ägnat en helgen åt att titta på de videor av FSD som laddats upp. Tycker att de körsträckor som valts är rätt dåliga stresstester av FSD. Här är en lista med sådants som borde testas:
    https://tesla-info.com/blog/tesla-FSD-feature-complete.html
    En del nu bockas av från listan, bl.a. rondeller som nu faktiskt är möjligt. Men vad mer?

  • Kenneth

    Det jag tycker är intressant är att folk verkar glada åt att få vara betatestare. De betalar en massa för FSD och sedan skall de testa den med tillägget att det är de som bär det fulla ansvaret. Tesla har lyckats bra och får folk att betala för att vara testare.

    • johannesbrorsson

      Smart att låta youtubers och influencers testa först, då kan ju Tesla enkelt titta på de videos som de lägger upp och korrigera felen.

  • Eddie C

    “Bilarna är där nu och kör själva” AHEM: Bilarna styr själva.