Idag berättar vi om en lite annorlunda provtur: Stockholms första eldrivna turistbåt M/S Sylvia. På avtalad tid välkomnas jag ombord av båtens kapten Elias Nilsson, som även är grundare av rederiet EcoSightseeing.
M/S Sylvia är en gammal anrik sightseeing båt med toppmodern teknik i maskinrummet. Hon byggdes ursprungligen som supportskepp för brittiska kungliga flottan år 1943 och var med vid landstigningen i Normandie 1944. Senare byggdes hon om till turistbåt och har tjänstgjort på många rutter under åren. Elias Nilsson köpte henne förra året som lämplig kandidat för hans elbåtsplaner.
Med hjälp av Billy Moberg från El & Marinteknik AB plockade de bort gamla dieselmotorn och monterade den nya 85 kW starka elmotorn på propelleraxeln. Under golvet monterades 190 kWh Teslabatterier.
Batteripack från två bilar skruvades isär och batterimodulerna monterades i två nya vatten- och gastäta aluminiumbehållare som placerades på var sin sida båten under bänkraderna. En specialbyggd BMS batteriövervakningssystem håller koll på batteriernas laddnivå och temperatur. Batteriernas kylsystem utnyttjas inte då driften av båten kräver inga stora effektuttag. Elmotorn är dock vattenkyld. Batteripacket driver naturligtvis även allt annat ombord, från bardiskens kylskåp till värmeanläggningen och AC.
De försökte hålla så låg budget som möjligt, totalsumman för ombyggnaden blev 3 miljoner kronor. El & Marinteknik skaffade sig välbehövlig kunskap i hur man elkonverterar båtar till rimlig kostnad.
När jag frågade om båtens räckvidd fick jag typisk båtsnack som svar: “den kan åka i 4 knop i 14 timmar.” Jaha, men vad blir det i kilometer? Låter som en matteuppgift:
Om en elbåt kan åka i 4 knop i 14 timmar hur lång räckvidd har den i mil?
1 knop är 1.852 km/h.
Ställ upp och räkna ut, avrunda svaret neråt.
Facit: 10 mil.
Vilket betyder att Sylvia kan åka en hel dags alla sightseeingrutter på en laddning, sedan laddas hon med 22 kW i hemmahamn vid Strandvägen över natten.
Styrbord och babord batteripack kan leverera upp till 230A var till elmotorn. Vid vanlig beskedlig kryssning utnyttjas knappt de tillgängliga resurserna alls. Ovan bild togs vid ordinarie kryssningshastighet 4.3 knop.
Förutom stora skärmen med information om elsystemet har kaptenen även två mindre skärmar att titta på: en backkamera och en GPS karta. “Det är väldigt viktigt att alltid befinna sig på det blåmarkerade området på kartan”, skämtade Elias.
Det finns plats för 48 personer ombord och enligt plan skulle M/S Sylvia ha kört 6-10 rutter om dagen. The Vasa Tour skulle starta utanför Vasamuseet och åka en timslång rundtur i Stockholms hamn där viktiga platser såsom där skeppet byggdes och sjönk besöks.
“Sen kom pandemin” sa kapten Elias med ett snett leende. Alla deras planer på rundturer fullsatta med turister fick läggas på is. Den planerade fem års återbetalningstiden på ombyggnaden ter sig nu avlägsen. Vem vet när turisterna återvänder?
Vi åkte istället en rundtur runt Djurgården ensamma. Båten glider fram under total tystnad, endast vågskvalpet mot skrovet hörs. Och en gnisslande tjutande pump. “Ja vi måste fixa den där pumpen till kylvattnet” säger Elias. Precis som med elbilar börjar man höra allt sånt som vanligtvis dränks av ljudet från förbränningsmotorn.
Stora Perkins-dieselmotor satt förut mitt i båten, under motorhöljet som förklätts till en bardisk. Turistguiden fick överrösta dess mullrande med ett högtalarsystem. Nu har bardisken fått bli en bardisk på riktigt. Motorn under den har ersatts med kylskåp för drinkarna (de har fullständiga rättigheter). Man kan nu utan problem prata i fören och höra det som sägs i aktern. Längs bak i båten finns det en liten sittgrupp i det fria – nu kan man sitta där och höra fågelsång och vågskvalp utan dieselmuller och avgasrök.
Mitt i Djurgårdsbrunnskanalen mötte vi en annan elbåt. En läcker Rand gled tyst förbi oss, med en matros i fören som nog letade efter var dieselmotorn kan sitta? Vid Kastellholmen träffade vi även en Eeltrek elbåt. Jag som trodde vi skulle vara ensamma med elmotor på sjön.
När vi nått slutet av Djurgårdsbrunnskanalen siktade vi CircleK oljehamn på Jarlaberg. Elias passade på att berätta hur staten subventionerar fossila drivmedel till fartyg, diesel till båtar kostar endast 5 kronor litern. Med så låga bränslepriser finns det inga incitament att byta.
Medan till exempel Amsterdam har förbjudit lokal båttrafik med förbränningsmotorer verkar Stockholm glömt bort vad det är som skvalpar runt dess öar. De berömda turistbåtarna i Amsterdams kanaler byggs om till eldrift – men samma Strömma aktiebolag fortsätter köra med dieselbåtar i Stockholm. Det dieselförbud som planeras i Stockholms stad gäller endast på land – ej vatten. Läs vår artikel här.
Efter avslutad tur runt Djurgården släpptes jag av vid Nybrokajen. Man kände sig som värsta VIP när båten tyst gled fram till kajen och en enda person steg av. Synd att det fanns knappt några turister som såg mig. Ett tydligt tecken på minskade turist-trafiken är alla sightseeingbåtar som står uppradade längs Nybroviken med “till salu” skyltar på dem. Turistbranschen ligger i ruiner. Ur askan hoppas kapten Elias att en ny, miljövänligare turistnäring ska växa fram.
Tills turisterna återvänder och tyst börjar glida runt i Vasaskeppets spår igen försöker EcoSightseeing hålla Sylvia flytande genom att hyra ut henne som charter. Bröllop, företagsevent, anlända med stil till sjörestaurangen. Är du intresserad av elfordon eller bara vill få en oförglömlig, rofylld båttur ska du kontakta EcoSightseeing på deras hemsida och chartra Sylvia!
UPDATE JULI 2021: Under juli månad kan du åka med elbåten Sylvia mellan Nybroviken och Fotografiska museet på Stadsgården varje dag kl 12-20. Läs mer här.
TCS två år sedan: Eldrivna turistbåtar i Amsterdam – men inte i Stockholm?
Strömma aktiebolag har byggt om sina turistbåtar i Amsterdam till eldrift, men fortsätter köra med dieselbåtar i Stockholm. Anledningen är enkel: medan Amsterdam har förbjudit båtar med förbränningsmotorer har Stockholm stad glömt bort vad som skvalpar runt dess öar…
Riktigt ballt. Jag läser så många artiklar om elbåtar på Electrek och dom flesta är faktiskt från Svenska företag. Riktigt kul!
Väldigt häftigt men 4 knop är väldigt långsamt alltså. Typ 1,5 h bara att åka runt Djurgården. Skulle varit intreseant att veta toppfarten samt vad den har för räckvidd vid typ 7 och 10 knop också. Men för detta ändamål funkar det säkert kanon!
Först vänder jag mig emot påståendet att staten “subventionerar” fartygsdiesel. Så är det ju inte. Tack vare internationella överenskommelser är flyg- och fartygsbränsle skattebefriade i hela världen. Det är således möjligen att betrakta som en utebliven intäkt för staten – aldrig en subvention. Tänk istället på vilken oerhörd skattebelastning bilisterna har vid jämförelse med fartygsdiesel för 5:-/litern.
För det andra är 4-5 knop vad som behövs för rundturstrafik i Stockholm. En vanlig “Djurgården runt-tur” med Strömmas (tidigare Stockholm Sightseeing där jag jobbade i många år) båtar tog en timme på min tid.