“Paus” i utbetalningar av klimatbonus

NoBonus

Transportstyrelsen meddelar i ett pressrelease att de tar en “paus” i utbetalningen av klimatbonus till el- och hybridbilister:

“De 1,76 miljarder kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts. 

Den som köper en ny bil med ett koldioxidutsläpp på högst 70 g/km vid blandad körning är berättigad till en klimatbonus. Bonusens belopp påverkas av flera faktorer och kan som högst vara 60 000 kronor. Bonusen ska betalas ut tidigast sex månader efter första registreringsdatum.

Anslaget på 1,76 miljarder kronor som fanns avsatta för klimatbonusar under 2020 är nu förbrukat. Transportstyrelsen pausar nu utbetalningar av klimatbonus i avvaktan på nya ekonomiska medel.

Ursäkta mig för mitt ovårdade språk men VAD I HELVETE?!

Regeringen gjorde om systemet för elbilsstöd för några år sedan, från ett rent bidrag till ett självfinansierande bonus/malus system. Ett självfinansierande system. Bilar med höga utsläpp betalar högre skatt, ett malus, som finansierar bonuset bilar med låga utsläpp får. Pengarna elbilister får kommer inte som en allmosa från regeringen – utan från andra bilister som valt bilar med högre utsläpp. Bilister som köpt malus-bilar avkrävs högre skatt – men istället för att betala ut pengarna till bonus-bilisterna så beslutas det om en “paus”?! Vem sitter på de insamlade pengarna nu?!

Problemet är att Transportstyrelsens dröjsmål kostar folk pengar. Elbilister tvingas nu stå ute med pengar ur egen ficka. När man köpte bilen var man tvungen att betala hela köpesumman och stå ute med 60,000 kronor i sex månader. Oftast lånade pengar. Nu får man fortsätta betala ränta i väntan på Transportstyrelsen. Leasar man bilen betalar man högre leasingavgift de första sex månaderna – nu kan man tvingas göra det i flera månader till.

Det är upprörande att en myndighet kan helt flegmatiskt bestämma sig för att “nej, nu betalar vi inte ut de pengar folk är berättigade till, nu pausar vi”.

Tänk bara om någon av dem som köpt bilar med höga utsläpp, som måste betala förhöjd fordonsskatt skulle säga så till Transportstyrelsen: “Nä, jag har inte de ekonomiska medlen just nu, så jag pausar min skatteinbetalning.” Försök med det du så får du reda på vad en myndighet gör när de inte får sina pengar!

Men tvärtom går det tydligen alldeles utmärkt. De som inte har fått sina berättigade bonuspengar kommer inte få någon kompensation. Är du sen med en inbetalning kan myndigheter belägga dig med påminnelseavgift och straffavgift och ränta – men när det är de som är sena får man bara tiga och hoppas på det bästa. Transportstyrelsen borde både bötfällas och betala förseningsavgift till de elbilister som inte får deras berättigade pengar nu. Men vi får ingen ersättning, inte ens ett meddelande om att dina pengar dröjer eller en ursäkt för att de är sena.

Allt vi får hålla oss till godo med är ett pressrelease.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 19 Responses to “Paus” i utbetalningar av klimatbonus

    1. sesundbackl says:

      Otroligt osmidigt av Transportstyrelsen men det är väl som du skrev tidigare att ingen varken i regeringen eller Transportstyrelsen kör elbil så det är ju inte så viktigt!
      Ledsamt att konstatera!

    2. Storapa says:

      Det här har väl hänt flera gånger tidigare, t.ex 2014 och 2015 enligt denna länk:
      https://www.aftonbladet.se/bil/a/a2aavL/transportstyrelsen-nu-ar-pengarna-slut

      • På den tiden var supermiljöbilspremien ett rent bidrag från staten, som fick budgeteras och ibland tog budgeten slut.

        Bonus/malus systemet infördes just för att bli självfinansierande och slippa sånt.

        • Storapa says:

          Fast självfinansierande betyder bara att intäkterna motsvarar eller överskrider utgifterna. Det är (uppenbarligen) fortfarande hanterat med anslag precis som tidigare år.

          • Så var inte tanken från början, att slippa pauser var en av anledningarna som angavs för bonus/malus. Det är ju Transportstyrelsen som både håvar in malus och betalar ut bonus.

            Men ja, som du säger, tydligen blev den slutliga implementeringen mer krånglig än först planerat. Pengarna tar tydligen en sväng i statsbudgeten också. (Av förståeliga skäl: det håvas (än så länge) in mycket mer malus än vad det utbetalas bonus. Staten snor åt sig överskottet.)

      • martinot says:

        Intresant gamal nyhet. Läser längst ner det mest intressanta:

        En Temporär lösning

        Regeringen anger att hela systemet med premier för supermiljöbilar bara är en tillfällig lösning. Syftet är att stimulera introduktionen av bilar med låga koldioxidutsläpp. Regeringen avser att ersätta premierna med ett så kallat ”bonus-malus-system” från 1 januari 2017. Det innebär att mer miljöanpassade fordon premieras vid inköpstillfället, medan fordon med höga utsläpp får en högre skatt.

    3. Priusanka says:

      Det måste krävas någon sorts kompensation! Här sitter de flesta kan jag tänka mig med leasingavgifter eller räntebetalningar till finansieringsinstitut! Dessa kräver sina pengar, och blir det tre månader med avgifter (även kallade räntor ibland) som man inte kalkylerat med måste någon (organisation eller förening) kunna kräva någon sorts kompensation.
      Som du säger Tibor, det är inte lika lätt åt andra hållet. Då blir detta ett oskäligt avtalsvillkor!
      Var står det att de kan betala ut pengarna när de vill?

    4. Marcus says:

      Alla vi som kör elbil är ju ändå miljonärer. Har du glömt det Tibor? Det har vi ju fått lära oss nu. 60k är med andra ord ändå bara peanuts för oss superrika.

    5. Chell says:

      Transportstyrelsen. Ja ja, dom känner vi igen.
      Som trängselskatt (läs trivselstraff), “betalningen ska finnas bokförd på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast …”. Fråga: tar det tre dagar eller tre veckor att bokföra? Dom är de enda som inte har sista betalningsdag. Transportstyrelsen gör som dom vill ???

    6. Mocke says:

      Det hela går ut på att beslutsfattare tror att folk kommer välja smiska och morot i lika stor utsträckning.
      Så visade sig inte fallet och därmed är det inte ängre självfinansierat. Har inte sett på siffrorna men gissar att folk väljde hybrider i större utsträckning. (de är inte lika svindyra och har inte så stor skillnad i pris från ordinarie som fått huslöst mycket skatt) men helt klart att det blev en minskning i malus än beräknat.

      Tror dock att regeringen kommer skjuta till pengar.

    7. Jan-Erik Sebestyen says:

      Är inte bonus/malus system fastlagt i en lag? I så fall, kan Transportstyrelsen strunta i lagen?

      • De kommer undan med ordalydelsen “Bonusen ska betalas ut tidigast sex månader efter första registreringsdatum.” (Min betoning.) Det vill säga de MÅSTE förr eller senare betala ut bonusen, men behöver inte efter exakt sex månader, går lika bra efter sex år.

        • Jan-Erik Sebestyen says:

          I lagen och dess förarbeten brukar det vara tydligt vad som är lagstiftarens intention. Att hitta på att vi kan betala ut om 6 år kan omöjligt vara i linje med lagens intention.

    8. gnuX says:

      Skulle fått bonusen “tidigast” 28:e september men de hävdade då att det var “tekniska problem” med malus systemet som gjorde att de hade fryst alla utbetalningar av bonus och de kunde inte säga när utbetalningen skulle ske…
      Jag hade väl en jävla tur nu för pengarna trillade till slut in på kontot idag.

    9. Snåla Grisen says:

      Vi leasar en elbil och fick pynta upp med 60000 i cash för några veckor sen. Frågade vilken ränta jag fick på att jag ligger ute med dessa pengar och säljaren bara glodde på mig. Jag förstår inte varför inte leasingbolaget är den som måste ligga ute med pengarna, jättemärkligt att jag som “hyr” en bil ska ta all risk. Får jag inte pengarna om 6 månader, lita på att jag ställer till med århundradets skitstorm hos den vi leasar bilen från.

    10. Moggen says:

      Kan inte Sverige sluta klura ihop nya bonus/malus system varje år, utan istället se på Norge. Norrmännen kan detta med att ställa om till eleltrisk transport. De har haft en konsekvent politik i 15år, med bred politisk uppslutning och fantastiskt resultat (idag över 50% äkta elbilar i nyförsäljningen). Sverige framstår alltmer som en självgod bananrepublik.

    Lämna ett svar