Biltillverkaren Dacia visade upp sin kommande elbil Spring på ett event i torsdags. Den må se ut som en liten SUV men skenet bedrar: hjulen är på endast 14 tum och hela bilen är knappa 3.8 meter lång. Dacia Spring är en fyrsitsig minibil med 300 liter bagageutrymme.
Dess elmotor på 33 kW (44 hästkrafter) driver framhjulen och ger en toppfart på 125 km/h. Batteripacket på 26.8 kWh ger en WLTP räckvidd på 225 km. Ombordladdaren är på 6.6 kW och snabbladdning kan endast ske med blygsamma 30 kW. Inga särskilt upphetsande prestandasiffror.
Priset å andra sidan sägs komma bli riktigt lågt. Dacia ville inte avslöja varken svenskt eller europeiskt pris när bilen presenterades – men deras ungerska återförsäljare råkade avslöja det ändå: 6,490,000 ungerska forint (inkl 27% VAT) vilket motsvarar 184,500 svenska kronor. Generalagenten la ut 100 bilar till förbokning som sålde slut på en enda dag!
Jämför man Dacias ungerska och svenska prislistor begär de runt 18% mer för sina bilar här hos oss mot prisnivån i Ungern. Det skulle innebära ett svenskt pris på runt 219,000 kronor, drygt 164,000 efter avdragen elbilsbonus. Obs att dessa priser är än så länge endast våra uppskattningar – vi väntar fortfarande på besked från Dacia Sverige om svenskt pris och leveransstart.
Trots sitt billiga pris har Dacia Spring finesser som autobroms, ABS, ESP, 7″ skärm med backkamera, Android Auto och Apple CarPlay, blåtandsuppspelning, backradar, elbackspeglar, elfönster, SOS-knapp, fjärrlås och luftkonditionering. Laddning och klima kan även fjärrstyras via mobilapp. Fram och back väljer du med vreden mittemellan framstolarna.
På ratten har du knappar för farthållaren och för röststyrning (som kopplas till Siri eller Google assistant beroende på vilken mobil bilen är parad med).
Batteripacket med 26.8 kWh litiumjonceller sitter inte under bilens golv som i många andra elbilar utan i ett ganska kompakt låda gömd under baksätet.
Elmotorn på 33 kW (44 hästkrafter) driver framhjulen och ger en toppfart på 125 km/h. Det verkar faktiskt finnas ganska mycket luft under motorhuven fram, som gjord för en frunk. Dacia tog inte tag i möjligheten men kanske någon tredjeparts leverantör kan ta fram en trunklåda?
Bilen kommer levereras i tre olika versioner: först ut kommer en anpassad för bildelning. Spanska carsharing företaget ZITY sägs få sina första Dacia Spring till våren (så klart). Hösten 2021 släpps sedan Dacia Spring Electric som skåpbil och som personbil.
Skåpversionen får 600 liters lastutrymme med 325 kg lastkapacitet. Kan bli en mycket intressant, billig, smidig budbil.
Dacia Spring har ett brokigt ursprung: den är en Europa-anpassad version av elbilen Renault City K-ZE som säljs på den kinesiska marknaden sedan i fjol. City K-ZE är i sin tur en elkonverterad version av budgetbilen Renault Kwid som sålts med bensinmotor i Indien sedan 2015.
Renaultkoncernen säljer bilarna som Renault i Indien och Kina – men beslutade att byta logga på bilen till Dacia i Europa. Rumänska bilmärket Dacia ägs sedan 1999 av Renault. Bilarna kommer dock fortfarande tillverkas i Renaults kinesiska bilfabrik och skeppas därifrån till Europa.
Med den bakgrunden är säkerheten kanske en legitim fråga. Kollar vi i arkiverna får man inga direkta lugnande besked precis. Den första bensindrivna Renault Kwid som lanserades i Indien fick 0 (noll) stjärnor när ASEAN NCAP (asiatiska motsvarigheten av vår Euro-NCAP) krocktestade bilen.
Renault byggde om bilen inför dess lansering i Brasilien, utrustade den med bland annat fyra krockkuddar och lyckades få 3 stjärnor hos Latin NCAP. När Renault elkonverterade Kwid till City K-ZE förstärkte de bilen ytterligare men ingen oberoende testhus har gjort några krocktester av den bilen än.
Dacia Spring är en europaanpassad version av Renault City K-ZE. Den har bland annat fått 6 krockkuddar. Priset på bilen har fördubblats mot kinesiska versionen – vi hoppas en del av de pengarna gick åt att montera starkare balkar i bilen. Vi ser med spänning fram emot krocktester från Euro NCAP.
Vi börjar skönja en slags segregation bland elbilar. Två olika slags bilkategorier som framtida köpare kan välja mellan: stora, dyra elbilar med stora batteripack och lång räckvidd som inte räds ens långresor till Sydeuropa – och små billiga elbilar med mindre batteripack som passar stadstrafik och mindre utflykter på landet. Bilar som Volkswagen e-Up, Skoda Citigoe-IV, Seat Mii, Honda e, Mini Cooper Electric – och nu den absolut billigaste av dem Dacia Spring.
Man ska inte jämföra Dacia Spring med säg Tesla Model 3. De tillhör två vitt skilda bilkategorier. Men har hushållet en “riktig” elbil kapabel till långfärder – då kan andrabilen kanske bli en mycket enklare elbil med kortare räckvidd som ändå mest bara ska köras i stan.
Är bara krocksäkerheten lite bättre än historien visar så verkar det ju vara en bra utrustad bil för pengarna, inte ens ID3 har ju backkamera och den kostar det dubbla.
Men den har i ärlighetens namn också dubbelt så stort batteri. Jämförelsen haltar alltså lite. Men visst, utrustningen verkar inte vara nåt större fel på i Dacian.
Du har rätt. Jag var bara förvånad när jag såg att ID.3 inte har backkamera som standard (här i Sverige), en så billig sak som finns designad redan.
ID3 har i princip ingenting som standard. Det är galet dåligt hur klent bilen är utrustad i standardutförande. Inga högtalare i bakdörrarna. Hallå? Var det inte standard sedan 90-talet? Och även med det snordyra Tech-paketet får man fortfarande bara 1-zons klimatanläggning. Jag måste gå tillbaka 20 år i tiden bland alla bilar jag ägt, till en gammal Renault Mégane, för att hitta en bil som inte hade 2-zons klima. Det är bara pinsamt för VW.
Om det blir någon klimatbonus nästa år. Tyvärr har pengarna redan tagit slut i år, så det kanske inte finns några alls till sex månader efter bilen lanseras. Blir ju 2022, och aå långt fram kan inte politiker planera!
Referens till Transportsyrelsen: https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/paus-i-utbetalningar-av-klimatbonus/
Är inte elbilbonusen 70.000kr från och med 2021?
Inte för så billiga bilar. Bonusen får högst motsvara 25 procent av bilens nypris.
Aha tack Tibor. Men ändå ett fantastiskt pris. Perfekt för kortare resor och pendling. Priset är ju i nivå med en EPA traktor / mopedbil.
Eller för frun och barnen som någon uttryckte sig här, medans han skulle åka i familjens stora elsuv.
Att långgående bilar förblir dyra är en inställning som inte är hållbar i längden.
Det kommer ju alltid att finnas dyrare och billigare bilmodeller, och även den här ganska blygsamma räckvidden hade varit imponerande för en elbil för femton år sedan.
Kommer garanterat att ha batterihyra precis som Renault.