Sverige kommer få Teslor tillverkade i Kina. Det är dock endast Tesla Model 3 instegsmodell SR+ som hädanefter kommer levereras från Kina. Model 3 LR, P, samt samtliga Model S och X kommer även i fortsättningen byggas i USA.
Tesla har kraftigt byggt ut produktionskapaciteten i sin kinesiska bilfabrik i Shanghai. Det sas förut att den fabriken endast skulle leverera bilar till Asien – men nu har Tesla justerat sina planer. Medan Long Range och Performance versionen av Model 3 fortsätter skeppas till Europa från USA kommer Tesla Model 3 Standard Range Plus börja skeppas till Europa från Teslas kinesiska fabrik istället.
Det är därför leveranstiderna på nya förbättrade Tesla Model 3 är så olika: beställer du en LR eller P modell kan du få den redan nästa månad – medan beräknad leverans på SR+ är februari nästa år.
Blir du lite avskräckt av “Made in China” stämpeln bilarna nu får ska du nog ta en titt på mobilen eller datorn du läser denna artikel på. Kinesiska fabriker tillverkar varor i alla pris- och kvalitetsklasser. Teslas kinabyggda bilar sägs faktiskt ha högre kvalitet än de från USA.
Tesla väljer att bygga sin billigaste bilmodell i kina av två anledningar: dels lägre pris på arbetskraft – men minst lika mycket på grund av batterierna.
Tesla har börjat köpa LiFePO4 batterier från kinesiska batteritillverkaren CATL. LiFePO4 står för litium-järnfosfat och är en variant av litiumjonbatterier där katoden innehåller billig järnfosfat istället för de mer exotiska mangan, kobolt och nickel vanliga elbilsbatterier innehåller. Förutom priset har LiFePO4 batterier även många andra fördelar: de håller längre och är mer stabila. Förutom att tåla höga temperaturer (=behöver mindre kylning) slipper man även problemet med termisk rusning, självantändning som kan drabba elbilar vid tex krock. (Enskilda celler kan fortfarande råka ut för brand men branden sprider sig mindre lätt i batteripacket och man slipper problemen med spontan självantändning dagar efter att man släck första gången.)
LiFePO4 batteriernas absolut största problem är deras lägre energidensitet. Man behöver stoppa in fler batterier för att få samma räckvidd. Det är därför Tesla endast utrustar basversionen SR+ med dessa batterier.
Batteripacket i Tesla Model 3 LR och P innehåller 4416 battericeller på sammanlagt 75 kWh. SR+ bilarna hade hittills färre battericeller: inuti samma yttre hölje monterade Tesla endast 2976 celler – resten av batteripacket var tomt. (Läs mer om Tesla Model 3 batteripack här.)
Tesla kommer alltså behöva montera fler LiFePO4 celler i bilarna för att få samma batterikapacitet – men i SR+ modellen finns det faktiskt plats över. De extra batterierna ökar dock på bilens vikt med runt 100 kg. Med LiFePO4 batterier sägs batteripacket få en total energidensitet på 125 Wh/kg, vilket är drygt 20% sämre än Model 3 ordinarie batteripack på 159 Wh/kg – men faktiskt helt i nivå med de första Tesla Model S bilarna som hade energidensitet på 127 Wh/kg på batteripack-nivå.
Faktum är att gemene man kommer inte märka särskilt mycket av nya LiFePO4 batterierna i bilen. Tesla Model 3 SR+ har redan idag något sämre prestanda än de dyrare modellerna. Även med nya batterikemin kommer SR+ klara 225 km/h max hastighet, 5.6 sekunders acceleration 0-100 km/h och upp till 170 kW laddeffekt.
Två viktiga skillnader finns dock: Tesla brukar rekommendera att folk ska endast ladda bilarnas batterier upp till 80-90% till vardags. LiFePO4 batterier verkar dock kunna laddas 100% varje dag enligt Teslas kinesiska kundsupport. Tvärtom rekommenderas att bilar med LiFePO4 batterier laddas 100% minst en gång i veckan!
Den andra skillnaden förare kommer märka är att Model 3 SR+ med LiFePO4 batterier endast har “Standard” valbar som bromsåtervinningsinställning – man kan inte välja “Låg” återvinningsnivå längre. Bilarna har alltså alltid den kraftigare motorbromsnivån.
Laddskillnaden gör att räckvidden till vardags kommer faktiskt inte skilja sig särskilt mycket mellan SR+ och LR modellerna. LR bör inte laddas till mer än 80-90% till vardags, vilket minskar WLTP räckvidden lika mycket, från 58 till 46-52 mil. SR+ har 43 mils WLTP räckvidd – men som verkligen kan utnyttjas till vardags också. Skillnaden är alltså mycket mindre än vad WLTP siffrorna verkar antyda. Vid långresor, när även LR laddas till 100% innan avfärd kommer dock skillnaden märkas. Speciellt med tanke på SR+ något långsammare snabbladdning.
Ska bli kul att se två bilar bredvid varandra, en från USA och en från Kina. Märker man skillnad direkt kan man ju undra.
Kina är väldigt duktiga på att bygga saker, inget snack om saken. De bygger omskolningsläger för runt en miljon personer ur etniska minoriteter och har byggt upp en militär som dagligen trakasserar och hotar med invasion av demokratiska Taiwan. För att ta ett axplock av saker de är duktiga på.
Kommer även tidigare modeller av modell 3 att få utökad batterikapacitet?
Synd att man inte kan få alla deras modeller från Kina. Kina är extremt mycket bättre på att bygga än USA. Men antar vi får vänta tills Berlin kickar igång 🙂
Jag har fått sladd med standard på vintern några gånger. Inte bra att low tas bort!